سیده شیرین حجازی؛ پروین بهارزاده؛ آزیتا افراشی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 1-20
چکیده
قرآن کریم شامل ظهور گسترده استعارهها میباشد که در تعریف استعاره سنتی، جنبه زیبایی شناسی دارند. اما امروزه استعاره به عنوان یکی از الگوهای شناختی زبان میتواند عاملی برای مباحث میانرشتهای گردد و نقش بسزایی در تبیین جهانبینی حاکم بر قرآن داشته باشد. قرآن، زندگی انسان را بهصورت حرکت به سوی خداوند در قالب استعاره بیان میکند. ...
بیشتر
قرآن کریم شامل ظهور گسترده استعارهها میباشد که در تعریف استعاره سنتی، جنبه زیبایی شناسی دارند. اما امروزه استعاره به عنوان یکی از الگوهای شناختی زبان میتواند عاملی برای مباحث میانرشتهای گردد و نقش بسزایی در تبیین جهانبینی حاکم بر قرآن داشته باشد. قرآن، زندگی انسان را بهصورت حرکت به سوی خداوند در قالب استعاره بیان میکند. بر همین اساس برای درک ارتباط مفاهیم حرکتی در قالب استعاره با مفهوم زندگی، استعارههای مفهومی با حوزه مبدأ حرکت در قرآن کریم، با رویکرد شناختی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که افعال حرکتی چون جاء، اتی، تاب، ارسل، انزل، هدی و ضلل، به عنوان حوزههای مبدأ در درک استعاری حوزههای مقصد مانند: وحی، نبوت، سعادتمندی، گمراهی، قیامت، عذاب، مرگ، تغییر، پذیرش، اعمال و ... نقشآفرینی کردهاند. همچنین مشخص شد کاربرد هر یک از افعال حرکتی برای مفاهیم حوزه مقصد، علاوه بر انتقال ویژگی حرکت، ماهیت حرکت را نیز در هر یک از حوزههای مقصد تبیین میکنند. در نهایت استعارههای مفهومی حرکت استخراج شده در این مقاله، تحت پوشش استعاره بنیادی [زندگی سفر است] انسجام مییابند و به عنوان جنبههایی از مفهوم زندگی از دیدگاه قرآن کریم در خدمت تحقق بخشیدن به هدف قرب الهی قرار میگیرند.