@article { author = {Moaddab, Sayed Reza and Khabaziyan, Meisam}, title = {A cultural-historical survey on Quranic usage of Gospel}, journal = {Islamic Studies and Culture}, volume = {1}, number = {3}, pages = {99-115}, year = {2017}, publisher = {Iranian Association of Quranic Studies and Islamic Culture}, issn = {X2588-414}, eissn = {X2783-5081}, doi = {}, abstract = {The word “Gospel” is used in Quran twelve times, and Gospels are the main part of Bible.so, a comparative study of this word is important. Muslims believe that Gospel is the book of Jesus and orientalists get confused by study about Gospel in Quran and Muslims views. Because they surly know that Gospels were written after Jesus by Apostles or others except Jesus then they ascribe to prophet of Islam that he had few information about Christianity. In this research we try to show that the usage of the words “Gospel” and “Book” in Quran are different from the most Muslims and orientalist views. If we study and investigate the usage of the word "book" in Quran, we realize the usage of this word in six fields and In Quran, there are not any verses that claim the Gospel is the book of Jesus. The Gospel which was given to Jesus was oral juristic judgements.}, keywords = {Gospel,Quranic Gospel,Book,Christianity}, title_fa = {بررسی فرهنگی - تاریخی کاربرد انجیل در قرآن}, abstract_fa = {اناجیل بخش اساسی کتاب مقدس مسیحیان است که شالوده این آیین را تشکیل داده اند و از طرفی عبارت انجیل دوازده مرتبه در قرآن کریم آمده و بدین جهت بررسی فرهنگی- تاریخی عبارت انجیل در آیات قرآن اهمیت فراوان دارد؛ زیرا از این طریق مدارک و توصیفهای موجود درباره آگاهی‌ عرب عصر نزول قرآن درباره انجیل بررسی شده و به زنجیره وقایع مربوط به فرهنگ مسلمانان در این زمینه از گذشته تا به امروز پرداخته می شود. برداشت متعارف مسلمانان از انجیل آن کتابی است که حضرت عیسی ع آورده است و این برداشت، «سبب تعجب و گاه طعنه مستشرقین گردیده تا آنجا که آن برداشت را به پیامبر ص نیز نسبت داده و به ایشان خرده گرفته اند که اطلاعات ایشان از مسیحیت و انجیل و چگونگی نزول آن نادرست بوده است.» در این مقاله سعی شده است بیان کنیم در هیچ آیه ای از قرآن، لفظ کتاب برای انجیل استفاده نشده و از نگاه قرآن عیسی ع آورنده کتاب به معنای مجموعه ای نوشته شده -آنگونه که به موسی ع و پیامبر ص نسبت داده است- نیست. مراد قرآن از کتابی که به حضرت عیسی ع اعطا و تعلیم شده است، احکام تشریعی است و قرآن از باب جدال احسن آن نامی را که برای کتاب های مشمول وحی شفاهی نازل شده بر عیسی ع متداول گشته بود -یعنی انجیل- را برگزیده است و با ذکر این دلایل باور رایج بین مسلمانان و مستشرقان را اصلاح نماییم.}, keywords_fa = {انجیل,کتاب,احکام تشریعی,مسیحیت}, url = {https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2876.html}, eprint = {https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2876_0fdfa500401d51341f5a291658be2aa3.pdf} }