TY - JOUR ID - 5087 TI - نسبت بین اِعجاز قرآن و جامعیت آن از منظر علامه طباطبایی (ره) JO - مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی JA - ISQS LA - fa SN - X2588-414 AU - مناقب, سید مصطفی AU - خوب بین خوش نظر, سید کریم AU - کارخانه, جواد AD - استادیار گروه علوم قران وحدیث دانشگاه دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول) AD - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم AD - استادیار گروه علوم قرآنی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 4 IS - 1 SP - 143 EP - 164 KW - اِعجاز KW - جامعیّت KW - قرآن KW - تحدّی KW - اَغراض اِلاهی KW - طباطبایی DO - 1022034/isqs.2020.5087 N2 - با عنایت به برخورداری قرآن از پاره ای صفات، از جمله جامعیت، اِبتنای بر اصل توحید، اِنسجام و عدم اختلاف معانی، هدایت، نور، بیِّنه، مُبرهن بودن و ...، باید اذعان نمود که سِنخ اِعجاز قرآن و شریعت محمدی(ص)، به کلی از سِنخ اِعجاز سایر شرایع ممتاز است؛ زیرا شرایع، معجزه ای محسوس، از سنخ ماده و محدود به زمان و مکان ارائه کردند و حال آن که اِعجاز قرآن از سنخ دانش، فرا حسّی، فائق بر گُسترة زمان و مکان و مُسیطر بر تارُک هستی است. نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی مبتنی بر دیدگاه طباطبایی(ره)، صاحب «المیزان فی تفسیرالقرآن»، به سه تبیین سِتُرگ در باب استنتاج جامعیت قرآن از کُلیّت اِعجازمند آن دست یافته است. طباطبایی بر این باور است که در دو تبیین نخست، عمومیت تحدّی و اعجاز قرآن، و نیز جامعیتِ برگرفته از آن، ناظر بر گُسترة معارف مرتبط به هدایت انسان است، در حالی که در تبیین سوم، عمومیت و جامعیت مذکور، ناظر بر گُسترة اَغراض اِلاهی می باشد. نکتة درخور تأمل آن که در میان مفسران متقدم و معاصر،این تنها طباطبایی است که با ژرف نگری منحصر به فرد، به اَبعاد نسبت موجود بین اِعجاز قرآن و جامعیت آن عطف توجه نموده است. UR - https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_5087.html L1 - https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_5087_bd6297241a1939063f2986cdd450e767.pdf ER -