بررسی انتقادی دیدگاه اخباریه در باب عدم حجیت ظواهر قرآن کریم

سهراب مروتی؛ محسن حسن وندی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 123-141

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5089

چکیده
  اخباریون در فهم و استنباط احکام و مسائل‌شرعی از قرآن‌کریم، نه تنها برای ظواهر آن اعتباری قائل نیستند، بلکه معتقدند که عقولِ‌بشری غیرِمعصوم، صلاحیت و استعداد فهم‌ظواهرآیات را ندارند. این مسأله باعث طرح بحث‌های متعدد از سوی موافقان و مخالفان آن شده است؛ اینکه خاستگاه‌دیدگاه اخباریه در این‌خصوص چیست؟ مسأله‌ای است که در فهم‌دقیق ...  بیشتر

رویکردی ریشه‌شناختی به واژۀ قرآنی «ضرب»

فتحیه فتاحی زاده؛ ناهید حسین نتاج؛ سارا طاهری

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 123-153

https://doi.org/10.22034/isqs.2021.5761

چکیده
  ریشۀ «ضرب» که در مجموع 58 مرتبه در قرآن کریم بکار رفته از جمله واژه‌های پیچیده در زبان عربی است که به زعم برخی از قدیمی‌ترین کتب لغت‌نویسان عرب برای جمیع اعمال بکار می‌رود. از راه‌های رسیدن به فهم صحیح، ‌جامع و روشمند‌ یک واژه، انجام بررسی‌های لغوی و ریشه‌شناسی آن است. بدین منظور در این پژوهش معانی ضرب از کهن‌ترین زبان‌های ...  بیشتر

تحلیل نظریه انسجام قرآن امین احسن اصلاحی با رویکرد انتقادی

سید رضا مودب؛ موسی آذرنیوند

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 123-145

https://doi.org/10.22034/isqs.2021.36908.1773

چکیده
  انسجام قرآن، از مباحث مهم در میان مفسران علوم قرآن می باشد و پیوستگی های ممکن میان موضوعات قرآنی در شکل های گوناگون را بیان می کند. امین‌احسن‌اصلاحی، قرآن‌پژوه پاکستانی، نظریه نظام زوجی سوره‌ها را مطرح و کوچکترین واحد نظم قرآن را «سوره» تعیین کرده است، هر سوره یک مضمون محوری (عمود) دارد که کل سوره حول آن محور می چرخد. هدف از ...  بیشتر

مطالعات قرآنی
مراحل پیشرفت اسلام در عصر نبوی(ص) در مدینه با تأکید برآیه 29 سوره فتح

محبوبه موسائی پور؛ قاسم صادقپور؛ علی محمد میرجلیلی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 123-147

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.43499.2068

چکیده
  با هجرت پیامبر(ص) و مسلمانان به مدینه تحول عظیمی در تاریخ اسلام و جهان رخ نمود. به یقین این پیشرفت به یک­باره اتفاق نیفتاد، بلکه امری تدریجی بود و طی مراحلی به ثمر نشست. بدین قرار و از آنجا که زندگی پیامبر(ص) در مدینه با نزول تدریجی قرآن کریم همراه بوده است، این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تأمّل در آخرین آیه سوره فتح، درصدد است تا ...  بیشتر

بازخوانی مفهوم قرآنی «حَصور» در توصیف یحیی نبی(ع)

محمود مکوند؛ امیرحسین فلاح پور

دوره 4، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 127-148

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5942

چکیده
  واژه قرآنی «حَصور» تنها یک‌بار در آیه 39 سوره آل‌عمران و در توصیف یحیی نبی(ع)، آمده است. با‌ این‌حال ریشه آن، «ح-ص-ر»، شش بار در قرآن کریم به‌کار رفته است. عموم مفسران و مترجمان، این واژه را با عدم تمایل یحیی(ع) به ازدواج و عفت وی نسبت به زنان مرتبط دانسته‌اند. این مفهوم خود خاستگاه بعضی اختلافات فقهی در باب استحباب نکاح و ...  بیشتر

گونه های سکوت گفتمانی در قصه مریم (س)

مرضیه محصص؛ فاطمه اکبری زاده

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 129-147

چکیده
  قرآن کریم مجموعه‌ای از لایه‌های معنایی متعدد است. این ویژگی، زمینه را برای به‌کارگیری مکاتب گوناگون زبانی در مطالعات قرآنی فراهم می‌سازد. بهره‌گیری از ابزارها و دانش‌های جدید معرفتی و زبانی نوعی تدبر روشمند در آیات و مصادیق آن است. سکوت، عنصری معنادار در کلام است و همچون بخشی از زبان، نقش مهمی در انتقال پیام و تاثیر­گذاری بر ...  بیشتر

معناشناختی کاربردی سنّت عاقبت بخیری در اختتام آیات قرآن

زهرا میرشفیعی؛ مهدی مطیع

دوره 5، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 129-155

https://doi.org/10.22034/isqs.2022.38301.1829

چکیده
  از جمله موضوعات قابل بررسی در قرآن سنّت‌های الهی است. هدف از بیان قوانین حاکم بر هستی در قرآن، ایجاد جریانی رفتاری در فرد و اجتماع بوده که در آن همه به سوی یک مبدأ در حرکتند. بدین سبب آشنائی با ابعاد معنایی و جنبه‌های کاربردی این قوانین بایسته است. یکی از این سنّت‌ها، سنّت عاقبت‌بخیری است که در اختتام سه آیه 128اعراف، 83قصص و 49هود ذکر ...  بیشتر

الزامات ایفای مسئولیت اجتماعی در قرآن کریم با محوریت سوره مزمل

فاضله میرغفوریان؛ مریم برادران حقیر

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22034/isqs.2021.38392.1834

چکیده
  پژوهش حاضر بر اساس گزاره‌های استخراج شده از آیات مبارکه سورة مزمل به بررسی الزامات ایفای مسئولیت‌های اجتماعی می‌پردازد. برای تحقق این هدف، سورة مزمل با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مدل باردن واکاوی شده است. بدین‌ترتیب که پژوهشگران ضمن غور در آیات و مراجعه به تفاسیر، مضامین اصلی و فرضیه‌های بحث خود را شکل داده و سپس ...  بیشتر

بررسی فرآیندهای فعلی سورمقولات از دیدگاه فرانقش اندیشگانی دستور هلیدی

نرگس معصومی مفرد؛ مسعود اکبری زاده؛ مهدی محمدی نیا؛ احمد مجوزی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 139-160

چکیده
  پژوهشگران بسیاری در خصوص قرآن کریم به بررسی و مطالعه پرداخته اند لیکن بر اساس نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی الگوهای تجربه بر اساس فرآیندها و در چارچوب فرانقش اندیشگانی در زبان نمود پیدا می کنند. این فرانقش نگرش گوینده را نسبت به جهان هستی رقم می زند و به بررسی محتوای گزاره ای هر بند می پردازند. این پژوهش قصد دارد... د تا جزئیات ارائه ...  بیشتر

تجلی اصل مادینه هستی در بیان قرآن کریم

زهرا محققیان

دوره 1، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 145-170

چکیده
  امروزه یکی از حوزه های حائز اهمیت در مطالعات قرآن کریم، توجه به اسلوب های بیانی این متن مقدس در ارائه تعالیم الهی است که از دیرباز تا به امروز، اذهان بسیاری از عالمان بلاغت و بیان را به خود مشغول ساخته است. در این راستا یکی از اسلوب های بیانی قرآن کریم در ارائه پیام هدایت، حوزه مربوط به بیان های اساطیری این متن مقدس است که در ادبیات سنتی ...  بیشتر

مطالعات قرآنی
نقد دیدگاه تاریخی مفسران در تفسیر عبارت لاول الحشر و ارتباط آن با یهود بنی النضیر

عزت الله مولایی نیا؛ مریم جزایری

دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 145-123

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.45269.2139

چکیده
  سوره‌ی حشر در جریان رویارویی پیامبر(ص) با یکی از قبایل یهودی ساکن مدینه فرود آمده و دارای بخش‌های مختلفی است که محتوای آن را از سایر سوره‌ها متمایز می‌سازد. لحن قاطع آیات ابتدایی این سوره، نشانه‌ی جدی‌بودن جریان خطرناکی است که اگر با ارادۀ مستقیم خداوند ریشه‌کن نشود، مسلمانان را به دردسر خواهد انداخت و خداوند با انتساب برخی امور ...  بیشتر

نقد دیدگاه سها در کتاب نقدقرآن درباره مفهوم شناسی آزادی عقیده در قرآن

سید ایوب نجیبی؛ محمد رضا حاجی اسماعیلی؛ محمد علی رضایی اصفهانی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 163-137

https://doi.org/10.22034/isqs.2022.41486.1975

چکیده
  نویسنده کتاب نقد قرآن با پیش فرض همسان انگاری قرآن کریم با متون بشری‌، خطا و ضعف در آیات الهی را خوانش نمود و در ادامه دلیل این ضعف را در بشری بودن آن دانست. وی با این نگره، آزادی باور را در متن وحیانی انکار کرد. به نظر می رسد نویسند این متن، بدون در نظرگرفتن ناهمسانی گفتمان های لیبرال و اسلام در برداشت مفهوم آزادی باور و مؤلفه های زبانی ...  بیشتر

مطالعات قرآنی
تحلیل کاربرد ادبی و معناشناسی شناختی واژۀ «حرث» در آیۀ «نسائکم حرثٌ لکم...» در مواجهه با شبهۀ شئ‌انگاری زنان

سیده جمیله هاشم نیا؛ جواد ایروانی؛ احد فرامرز قراملکی؛ حسن خرقانی

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 165-141

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.44658.2104

چکیده
  اطلاق «حرث» بر زنان در آیۀ 223 سوره بقره، مسئله شئ‌انگاری زن و ابزارانگاری او برای منافع مرد را به‌میان آورده است؛ چراکه براساس ظاهر عبارت قرآنی«نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُم»، به مردان خطاب می‌شود، «زنان کشت‌زار شما هستند». این برداشت که زن از منظر اسلام به‌نوعی طفیل مرد محسوب می‌شود با‌شواهد فراوان در قرآن و روایات ...  بیشتر

مقایسه تحلیلی داستان ابراهیم(ع) در سوره‌های مکّی و مدنی

ساجده نبئی؛ نصرت نیل ساز؛ سهیلا جلالی کندری

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 175-153

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.43260.2056

چکیده
  داستان ابراهیم(ع) از جمله داستان‌های چند‌نسخه‌ای قرآن است که در سوره‌های متعدّد مکّی و مدنی روایت شده است. از آنجا‌که ابراهیم(ع) بنیان‌گذار ادیان توحیدی و نیای یکتا‌پرستان است، شخصیّت او در قرآن کریم و در کتاب مقدّس، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. نقطه اتّکای پژوهش حاضر مقایسه نسخه مکّی و مدنی گزارش قرآن کریم از ...  بیشتر

واکاوی معنای کافر در آیه جهاد کبیر

حمید مروجی طبسی؛ محمدعلی رضایی اصفهانی؛ رحمان عشریه

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 176-145

https://doi.org/10.22034/isqs.2022.40283.1919

چکیده
  عنوان جهاد کبیر در آیه «فَلاتُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً»(فرقان:52) آمده است. باتوجه‌به مکی‌بودن سوره فرقان و سیاق آیات مکی، جهاد کبیر، بسته جامعی از راهکارهای غیرنظامی مقابله با دشمنان است که جامعه اسلامی را در برابر هرگونه تهاجم و تسلط غیرنظامی، مصون می‌سازد. رسیدن به معنای «الکافِرینَ» در آیه ...  بیشتر

تأملی در سبک زندگی توحیدی برپایهٔ معناشناسی واژهٔ «آیه» در قرآن کریم

مهدی نوری افشان؛ حامد فتوت احمدی

دوره 6، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 197-163

https://doi.org/10.22034/isqs.2022.41690.1990

چکیده
  زیستن به سبک زندگی توحیدی که اساس آن ایمان به یگانگی خداوند و معاد باشد و رفتارهایی بر مبنای چنین باوری صورت پذیرد، همان قدم‌نهادن در صراط مستقیم و یک اصل برای انسان‌های خدامحور است. یکی از کلیدواژه‌های فهم این سبک از زندگی در قرآن واژهٔ «آیه/آیات» است. مطالعهٔ معناشناختی این واژه با رویکرد معناشناسی ساختگرا و با بهره‌گیری ...  بیشتر

مطالعات قرآنی
بررسی تاریخ انگاره‌ای «قانتات» در سپهر گفتمان‌های تفسیری

نفیسه مرادی؛ فاطمه علایی رحمانی؛ سید محمد هادی گرامی؛ زهرا صرفی

دوره 7، شماره 4 ، دی 1402

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.46967.2213

چکیده
  مفسران مقصود از «قانت» در آیات مختلف قرآن را مطیع در برابر خدا بیان کرده‌اند؛ اما قانت بودن زنان در آیه 34 سوره نساء با سیاق روابط میان زوجین، باعث شده تا فهم ایشان از انگاره «قانتات»، به سمت اطاعت زن از مرد سوق داده شود؛ درحالی‌که چنین فهمی در آیه پنج سوره تحریم که آن هم سیاقی مبتنی بر روابط زوجین دارد، رخ نداده است. پژوهش ...  بیشتر

جریان شناسی تفاسیر فریقین نسبت به آیه 124 سوره بقره در مساله امامت

نصرت نیل ساز؛ صدیقه ملک لو

دوره 1، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 117-130

چکیده
  مفسران اهل تسنن و شیعه از دیرباز دربارۀ معنی امام، ویژگی‌ها، و شئون امامت اختلاف نظر داشته‌اند. مهم‌ترین مستند هر دو گروه برای اثبات دیدگاه خود قطعاً آیات قرآن بوده است. در این میان یکی از مهم‌ترین آیاتی که شیعه با استناد به آن، ضمن متفاوت دانستن مقام امامت از نبوت، مهم‌ترین ویژگی‌های امام مانند لزوم عصمت ظاهری و باطنی و درنتیجه ...  بیشتر

بررسی درون‌مایۀ کتاب قرآن و تفسیر در نخستین ادوار شیعۀ امامیه

نصرت نیل ساز؛ پریسا عسکر سمنانی

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 141-160

چکیده
  بررسی درون‌مایۀ کتاب قرآن و تفسیر در نخستین ادوار شیعۀ امامیه  بیشتر

نسبت بین اِعجاز قرآن و جامعیت آن از منظر علامه طباطبایی (ره)

سید مصطفی مناقب؛ سید کریم خوب بین خوش نظر؛ جواد کارخانه

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 143-164

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5087

چکیده
  با عنایت به برخورداری قرآن از پاره ای صفات، از جمله جامعیت، اِبتنای بر اصل توحید، اِنسجام و عدم اختلاف معانی، هدایت، نور، بیِّنه، مُبرهن بودن و ...، باید اذعان نمود که سِنخ اِعجاز قرآن و شریعت محمدی(ص)، به کلی از سِنخ اِعجاز سایر شرایع ممتاز است؛ زیرا شرایع، معجزه ای محسوس، از سنخ ماده و محدود به زمان و مکان ارائه کردند و حال آن که اِعجاز ...  بیشتر