انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122Cognitive Analysis of Conceptual Metaphors of Movement in the Holy Qur'anتحلیل شناختی استعاره های مفهومی حرکت در قرآن کریم1203565FAسیده شیرین حجازیدانشجوی دکتری دانشگاه الزهراپروین بهارزادهاستاد یار دانشگاه الزهراآزیتا افراشیدانشیارزبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20181013The Holy Qur'an includes the emergence of vast metaphors that have the aesthetic aspect in defining the traditional metaphor. But today metaphor as one of the cognitive patterns of language can be a factor in interdisciplinary discussions and has a significant role in explaining the worldview of the Quran. The Qur'an expresses man's life as a movement to God in the form of metaphor. Accordingly, in order to understand the relationship between the concepts of movement in the form of metaphor and the concept of life, conceptual metaphors with the field of motion in the Holy Qur'an were examined and analyzed by a cognitive approach and it was found that the movement verbs such as Jaye, Eti, Magnus, Arsal, Anzal , Hoody and Dolel, have played a role as the domains of origin in metaphorical understanding of target areas such as revelation, prophecy, happiness, misleading, resurrection, torment, death, change, acceptance, deed, etc. It was also found that the application of each of the verbs for the concepts of the destination domain, in addition to the transfer of the motion attribute, also explains the nature of the movement in each of the destination domains. Finally, the conceptual metaphors of the extracted movement in this paper are covered by the fundamental metaphor and the aspects of the concept of life from the point of view of the Holy Qur'an serve to fulfill the divine goal.قرآن کریم شامل ظهور گسترده استعارهها میباشد که در تعریف استعاره سنتی، جنبه زیبایی شناسی دارند. اما امروزه استعاره به عنوان یکی از الگوهای شناختی زبان میتواند عاملی برای مباحث میانرشتهای گردد و نقش بسزایی در تبیین جهانبینی حاکم بر قرآن داشته باشد. قرآن، زندگی انسان را بهصورت حرکت به سوی خداوند در قالب استعاره بیان میکند. بر همین اساس برای درک ارتباط مفاهیم حرکتی در قالب استعاره با مفهوم زندگی، استعارههای مفهومی با حوزه مبدأ حرکت در قرآن کریم، با رویکرد شناختی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که افعال حرکتی چون جاء، اتی، تاب، ارسل، انزل، هدی و ضلل، به عنوان حوزههای مبدأ در درک استعاری حوزههای مقصد مانند: وحی، نبوت، سعادتمندی، گمراهی، قیامت، عذاب، مرگ، تغییر، پذیرش، اعمال و ... نقشآفرینی کردهاند. همچنین مشخص شد کاربرد هر یک از افعال حرکتی برای مفاهیم حوزه مقصد، علاوه بر انتقال ویژگی حرکت، ماهیت حرکت را نیز در هر یک از حوزههای مقصد تبیین میکنند. در نهایت استعارههای مفهومی حرکت استخراج شده در این مقاله، تحت پوشش استعاره بنیادی [زندگی سفر است] انسجام مییابند و به عنوان جنبههایی از مفهوم زندگی از دیدگاه قرآن کریم در خدمت تحقق بخشیدن به هدف قرب الهی قرار میگیرند.انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122Literary-Semantic Approach to the Anomalous Readings in the Third Century Texts
Case Study: Ibn Masʾud’s Reading in the Maʾāni al-Qurʾān by Farrā’رویکرد ادبی- معنایی به قرائات خلاف رسم مصحف در متون قرن سوم مطالعۀ موردی قرائت ابنمسعود در معانی القرآن فراء21393566FAالهه شاه پسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مشهد، ایرانJournal Article20180904There are different approaches toward anomalous readings, one of them belongs to Abu ʾUbaid Qasim bin Sallam. Bin Sallam reported that his masters have used and interpreted anomalous readings to express canonical reading. Since such approach has given literary-semantic dimension to the readings and their being, it can draw attention to reexamine. It is worth noting that a century later – in Ibn Mujahid’s era- the readings have got tradition (Hadith) dimension. A new discourse emerged because of such changing approach, as a result the anomalous readings and their being met new challenges. Consequently, two centuries later, Ibn Hazm reported that the roots of anomalous readings lied in the delusion of Readers and denied any difference between Ibn Masʾud’s and canonical codifications. In order to approve Abu ʾUbaid’s viewpoint, we have examined his reading through Farrā’s Maʾāni al-Qurʾān (who was one of his masters) and concluded that the latter have used Ibn Masʾud’s reading as a literary-semantic aspect. The usage of Ibn Masʾud’s reading to express other literary aspects of a given Qurʾānic verse, considering it as a proof to other readings, reciting it as a specific “meaning” of a given verse letters, and finally approving or denying other reflections based on this reading all are witness to our above-mentioned claim.دربارۀ ماهیت قرائات خلاف رسم مصحف، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد؛ یکی از آنها دیدگاه ابوعبید قاسم بن سلام است؛ چنانکه او میگوید، مشایخ او قرائات خلاف رسم را برای بیان وجهِ قرائت موافق رسم، و تفسیر آن مورد استفاده قرار میدادهاند. صبغۀ ادبی-معناییای که این دیدگاه به ماهیت قرائات داده، آن را قابل تأمل کرده است. به خصوص اینکه قرائات یک سده بعد، در زمان ابنمجاهد، وجهۀ حدیثی یافت. این تغییر رویکرد، موجب شکلگیری گفتمانی جدیدی شد که در نتیجۀ آن، ابهاماتی دربارۀ ماهیت قرائات مخالف رسم مصحف ایجاد شد؛ تا آنجا که حدود دو قرن بعد، ابنحزم اندلسی این قرائات را ناشی از وهم قاریان شمرد و تفاوت مصحف ابنمسعود با مصحف رایج را انکار کرد. این مقاله به منظور اثبات دیدگاه ابوعبید، قرائت ابنمسعود را در معانی القرآن فراء، به عنوان یکی از استادان ابوعبید، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که فراء قرائت ابنمسعود را به عنوان ابزاری ادبی-معنایی بهکار برده است. استفاده از قرائت ابنمسعود در مقام ارائۀ دیگر وجوه ادبیِ ممکن برای بیان الفاظ آیه، حجت دانستن آن برای دیگر قرائات، ذکر آن به عنوان «معنیِ» الفاظِ آیه و نیز تأیید یا رد دیگر برداشتهای تفسیری به واسطۀ آن، شاهدی بر این ادعاست.انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122Redefining the implication of the phrase “eight heads of a cattle in pairs” in verse 6 of the Zumar (the crowd) Surah based on the semantic relationship of “eight” word count.بازتعریف دلالت «ثمانیه ازواج» در آیه 6 سوره زمر باتکیه بر روابط معنایی شمارواژه «ثمانیه»41603562FAعلیرضا فخاریدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیزهرا بشارتیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائیکوروش صفویاستاد گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیعباس اشرفیدانشیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180214In the verse “he sent down for you eight heads of cattle in pairs”, God the almighty has mentioned the creation of man from a single soul and reiterated sending down the “eight heads of cattle in pairs” and spoke of livestock. Attributing the verb “sending down” to “eight heads of cattle in pairs” has led to various viewpoints such as parallelism of the creation in these animals; however, studying the concept and formation of “eight heads of a cattle in pairs” regarding the word count for “eight”, its semantic relationship with the things referred to, the collocating verb and other components of the verse have not been considered yet. This issue makes scrutinizing the semantic implications of the phrase “eight heads of cattle in pairs” more important. Based on this, and by relying on Quranic functions, and by making use of the etymology and symbolism of the words in the above verse such as “eight”, “pairs” and “sending down”, we can infer meanings such as “balance, correspondence, and lawfulness of nature”, “being paired, linking and balance” and “destiny and measuring the creature from the divine treasures” respectively. Also, based on clues such as the register of the verse, the implied meaning of the “balance and lawfulness of the creation in this world” can be inferred for the phrase “eight heads of cattle in pairs”.در آیه 6 سوره مبارکه زمر ضمن اشاره به آفرینش انسان از نفس واحده، بر نزول «ازواج ثمانیه» از چهارپایان در آیه «... وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ...» اشاره شده است. انتساب فعل «انزل» به «ثمانیه ازواج» منجر به ارایه دیدگاههایی از سوی مفسران کلام الهی مانند یکسانانگاری «خلق» و «نزول»، «قراردادن برروی زمین» و «تقدیر کردن» این حیوانات شده است. در حالیکه به مفهوم ترکیب «ثمانیه ازواج» از منظر استعمال عدد «ثمانیه» و روابط معنایی آن با معدود، فعل همنشین و دیگر اجزای آیه توجه نشده است. این امر بررسی دیگر دلالتهای محتمل «ثمانیه ازواج» را ضروری مینماید. بر این اساس عدد «ثمانیه» و معدود آن «ازواج»، از منظر ریشهشناسی و نمادشناسی در ادیان و فرهنگهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. سپس این معانی با تکیه بر کاربردهای قرآنی تبیین شد و روابط معنایی این ترکیب با فعل همنشین «انزل» و سیاق آیه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان میدهد «ثمانیه ازواج» بر معانی دیگری افزون بر معنای متبادر «هشت زوج از چهارپایان» نیزدلالت می کند.انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122The origin of different reading “ahsanna /ohsenna ” In the verse of marriage to female slaveخاستگاه اختلاف خوانش « اَحْصَنَّ / اُحْصِنَّ » در آیه نکاح کنیزان61743561FAروح الله نجفیگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمیJournal Article20171113In verse 25 of “Nesa” chapter in the Quran, there has been difference between reading the verb “ohsenna /ahsanna” to passive or active form. In the viewpoint of interpretation, reading “ohsenna” in passive form, has been attended with connotation of “Ihsaan” to marriage and reading “ahsanna” to active form with connotation of “Ihsaan” to Islam.<br /> This research shows that active reading of “ahsanna” and defining it to Islam, has no suitability to the order of the verse, and the origin of this contrary reading and meaning to the order of the verse refers to jurisprudence belief, it’s most important defender is _ Abdollah Ibn Masoud _ who has been the prophet’s companion and Quran’s teacher of the Kufics. In his belief, the penance by the lash for adultery by celibate and married female slave is alike, but the concept of the clause “Iza ohsenna” in verse 25, Nesa, with presupposition of connotation “Ihsan” to marriage, was not in the path of this imagination. So the reading of “ahsanna” to active form and defining it to Islam, was proposed.<br />The readings of the kufic latter readers unlike readers of other cities, are obviousely affected by Ibn Masoud’s opinion, In a form that the performance of septet or decuple readers shows that reading in active form, has been identified to a kufic form.در آیه 25 سوره نساء ، در قرائت فعل « أحصنَّ » به صیغه مجهول یا معلوم اختلاف شده است. از منظر تفسیری، قرائت « اُحْصِنَّ » به صیغه مجهول با معنا شدن «إحصان» به ازدواج و قرائت « اَحْصَنَّ » به صیغه معلوم با معنا شدن آن به اسلام، ملازمت داشته است. <br />تحقیق حاضر نشان می دهد که قرائت معلوم «أَحصَنَّ» و معنا گردیدن «اِحصان» به اسلام، با سیاق آیه، سازگاری ندارد و خاستگاه پیدایش این قرائت و معنای خلاف سیاق، به انگاره ای فقهی بازمی گردد که شاخص ترین مدافع آن، «عبداللّه بن مسعود»، صحابی پیامبر اسلام و معلّم قرآن کوفیان بوده است. به عقیده ابن مسعود ، حدّ زنا برای کنیز زناکار فاقد شوهر و شوهردار ، یکسان بود اما مفهوم مخالف شرط «إذا أحصنّ» در آیه 25 نساء ، در فرض معنا شدن «إحصان» به ازدواج، چنین انگاره ای را برنمی تافت.از این رو، قرائت معلوم «أَحصَنَّ» و معنای «اِحصان» برای اسلام، پیشنهاد گردید.<br /> خوانش قاریان بعدی کوفه نیز بر خلاف قاریان دیگر شهرها، از رأی ابن مسعود، تأثّری مشهود یافته است به گونه ای که عملکرد قاریان هفتگانه یا دهگانه ، معلوم می دارد که قرائت به صیغه معلوم، هویّتی کوفی پیدا کرده است.انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122A Study of the Number and Chronology of Bara'ah Versesجستاری در شمار و تاریخ گذاری آیات برائت75983563FAاحمد مهدی زادهدانشجوی دکتری-دانشگاه قمجعفر نکونامدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، دانشگاه قمJournal Article20180807The Bara'ah verses are the first verses of surah al-Taubah which was conveyed by Imam Ali (as) in Hajj, the ninth year of hijrah. The questions proposed in this study are: how many are these verses, and how many descent units they contain, and at what date each descent unit has been revealed. There is a disagreement about the number of these verses, but this study shows the possibility of twenty-eight verses is more likely. Regarding the date of the revelation of the verses, it is well-known that it was in the ninth year, after Tabuk War; but with this assumption, the insertion of the verses of the surah is contrary to the natural order of descent of Qur'an; Because the second part of the surah had been revealed before and around the events of Tabuk War. In this article, in addition to the famous comment, the possible views that show the revelation of the Bara'ah verses before the battle of Tabuk are considered and it is shown that the revelation of these verses in two descent units before the Tabuk War, at the same time as Conquering Mecca in the month of Ramadan in the eighth year, and after the war of Hunayn in Shawal of the same year, is more likely; in this case, the verses of surah al-Taubah have been arranged in the natural order of revelation.آیات برائت عبارت از آیات آغازین سوره توبه است که از سوی امام علی(ع) در ذیحجه سال نهم هجرت بر حاجیان قرائت شد. سؤالاتی که در این تحقیق بدان پرداخته میشود، این است که این آیات دربرگیرنده چند آیه و بر چند واحد نزول مشتمل است و هر واحد نزول از آن، در چه تاریخی نازل شدهاست. راجع به شمار این آیات اختلاف نظر است؛ اما بررسی-های این تحقیق بیستوهشت آیه بودن آن را محتملتر نشان میدهد. در خصوص تاریخ نزول آیات برائت، نظر مشهور بر این است که در سال نهم، پس از جنگ تبوک نازل شدهاند؛ ولی با این فرض، جایگذاری آیات سوره توبه بر خلاف ترتیب طبیعی نزول قرآن دانسته -میشود؛ زیرا بخش دوم سوره، قبل از آن و پیرامون حوادث جنگ تبوک نازل شدهاست. در این نوشتار، علاوه بر نظر مشهور، احتمالاتی که نزول آیات برائت را قبل از جنگ تبوک می-دانند، بررسی میشوند و نشان داده میشود که نزول این آیات، طی دو واحد نزول قبل از جنگ تبوک، یعنی مقارن با فتح مکه در ماه رمضان سال هشتم و پس از جنگ حنین در شوال همان سال، بسیار محتمل است؛ در این صورت، آیات سوره توبه به ترتیب طبیعی نزول در کنار هم قرارگرفتهاند.انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4142320181122Dating of old Quranic manuscripts with modern scientific methods (Carbon-14 dating)تاریخ گذاری مخطوطات قرآنی در پرتو روش های نوین علمی (آزمایش کربن 14)991313564FAآلا وحیدنیاپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180824Considering the importance of the Quranic manuscripts as objective documents in the Quran’s history studies, verifying the date and history of old Qurans in the early Islamic centuries can be a strong evidence for researchers and impact theorizing the history of the Quran. Recently, C14 experiments on old manuscripts and presenting the results in the media have made a new revolution in the Quranic manuscript researches. In this paper, we discuss the principles and methods of determining the date of an old object using C14 radiocarbon and express the restrictions, weaknesses and strengths of this method. We also analyze the results of the radiocarbon dating of the various fragments of the Dead Sea Scrolls and ancient Quranic manuscripts such as Sanaa, Birmingham, and etc. We aim to show that carbon dating is such a powerful method for determining the age of the objects specifically old manuscripts that we can be sure about the history of an object with one or two centuries accuracy. However, it is not right to rely on these results unconditionally and non-conservatively, because the existence of unknown parameters and a margin of uncertainty in the results of this method leads to inaccuracy of the obtained results. For example, this method may not be able to determine whether a manuscript belongs to before or after 'Uthman era which is an important issue in studying the history of Quran.با توجه به اهمیت مسأله مخطوطات قرآنی به عنوان اسناد و مدارک عینی در مطالعات تاریخ قرآن؛ ثابت شدن تاریخ و قدمت قرآنهای کهن در قرون نخست پس از هجرت میتواند شاهد و مدرکی قوی در دست قرآن پژوهان قرار داده و نظریهپردازی در حوزه تاریخ قرآن را تحت تأثیر خود قرار دهد. در سالهای اخیر، انجام آزمایش کربن 14 بر روی نسخه های خطی کهن قرآن و اعلام نتایج این آزمایش در رسانه ها تحولی نو در پژوهش های مربوط به نسخه های خطی قرآن ایجاد کرده است. این مقاله می کوشد به شرح اصول کار و روش تعیین قدمت یک شی باستانی با استفاده از کربن 14 و بیان محدودیت ها و نقاط ضعف و قوت این روش و همچنین تحلیل نتایج انجام گرفته بر روی مخطوطات بحر المیت و مخطوطات کهن قرآنی همچون نسخه های صنعاء، بیرمنگام و غیره بپردازد و نشان دهد تاریخ گذاری به روش رادیو کربن، شیوه ای قدرتمند در تعیین عمر اشیاء باستانی و به ویژه نسخه های خطی کهن است؛ آنچنانکه می توان به وسیله آن، نسبت به اصیل و کهن بودن یک شیء و تا حدودی انتساب آن به قرن معینی اطمینان حاصل کرد؛ اما تکیه بدون قید وشرط و غیر محتاطانه به این نتایج نیز صحیح نیست چراکه وجود خطا و حاشیه ای از عدم قطعیت در نتایجِ این روش موجب می شود که نتایج بدست آمده نتوانند در خصوص سال دقیق کتابت نسخه که در مطالعات تاریخ قرآن در سده نخست هجری حائز اهمیت است، یاری رسان باشد.