مطالعات قرآنی
قاسم محسنی مری؛ سلیمان عباسی
چکیده
اندیشهها و دانشها پیامدی از نحوه زیست و همبسته به منافع، بدآیندها، خوشایندها و سایر مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در بافتار تاریخ است. در این میان ناهمسانی فهم قرآن کریم در پیوند با تغییروتحول معارف انسانی و سایر مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی در توالی زمانی است. با توجه به جریانهای ناهمسان فکری در سدة آغازین که برآمده ...
بیشتر
اندیشهها و دانشها پیامدی از نحوه زیست و همبسته به منافع، بدآیندها، خوشایندها و سایر مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در بافتار تاریخ است. در این میان ناهمسانی فهم قرآن کریم در پیوند با تغییروتحول معارف انسانی و سایر مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی در توالی زمانی است. با توجه به جریانهای ناهمسان فکری در سدة آغازین که برآمده از عناصر متفاوت و شیوه رویآوری به نهاد قدرت بود، مبانی و زوایای دید ویژهای را ایجاد نمود که درپی آن گونههای متفاوت فهم متن را ایجاد کرد. بر این اساس جستار حاضر درپی پاسخ به پرسش چرایی گونههای فهم متن قرآنکریم در سده نخست هجری است. این پژوهه باشیوه توصیفی و تاریخی، با مؤلفههای اگزیستانسیالیسم و تکیه بر اسناد کتابخانهای تلاش کرده تا پاسخ این پرسش را در داد وستد بینامتنی با گفتمانهای متعدد ومؤلفههای در پیوند آن بسان تاریخ، ریشهها، نسبتها، ارتباطات، تعاملات، اثرمندیها و وابستگیها به عناصر قبیلهای و نژادی که هرکدام معطوف به قدرت است، جستجو نماید. مؤلفههای بازگفته از یافتههای پژوهش در تعیین بخشی نوع اندیشهاندورزی مفسران و ازعوامل مؤثر در گونههای فهم متن در این سده دانسته شد.