TY - JOUR ID - 8585 TI - بررسی میزان قرآن‌خوانی و درک معنا و ترجمه قرآن در ایران (برپایه داده‌‌های پیمایش ملی سنجش شاخص‌‌های توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1400) JO - مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی JA - ISQS LA - fa SN - X2588-414 AU - جوکار, حامد AU - هادوی, مجید AU - جمالی گندمانی, احمد AU - سلمانی ماهینی, مرتضی AD - گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - دانش‌آموخته دکتری برنامه‌ریزی حمل و نقل، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران AD - دانش آموختة دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران AD - دانش‌آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 4 SP - 100 EP - 61 KW - سنجش‌دین‌داری KW - سواد قرآنی KW - شاخص‌های قرآنی KW - درک معنای قرآن KW - پیمایش ملی DO - 10.22034/isqs.2023.41689.1987 N2 - سنجش دین‌ داری به عنوان یکی از مباحث مهم جامعه‌شناسی دین، می‌تواند کمک زیادی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخصوص در جوامع دینی کند. به علاوه سنجش درست و علمی میزان دین‌داری می‌تواند انگاره‌های گوناگون در خصوص جایگاه دین و عملکرد دینی حاکمیت در کشور را اصلاح نماید. میزان خواندن قرآن و توجه به معنای آیات و ترجمه آنها به عنوان یکی از نمود‌های مهم و قابل سنجش و اندازه‌گیری رفتار دینی در سطح جامعه اسلامی، یکی از شاخص‌هایی است که علاوه بر نشان دادن وضعیت دینی، میزان موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های این حوزه را نیز روشن می‌کند. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته و نیز بکار گیری روش پیمایش در سطح ملی، کوشش شده شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در کشور به دقت بررسی و سنجیده شود. حجم نمونه برابر 1500نفر بوده است که به تفکیک جنس، مذهب، محل سکونت، سطح تحصیللات و سن نمونه گیری شده‌اند. از بررسی داده‌های به دست‌آمده پژوهش، این نتایج به دست آمده است: ارتباط معنا داری میان جنسیت و میزان قرآن خواند افراد وجود دارد. ارتباط مستقیمی میان سطح تحصیلات و قرآن خواندن روزانه و درک معنای آیات وجود دارد. ارتباط معناداری میان مذهب و میزان قرآن خواندن افراد به چشم می‌خورد. UR - https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_8585.html L1 - https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_8585_77675ad452c5cea1d96c02a93f4aa275.pdf ER -