انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Propaganda methods of the Holy Quran with emphasis on the analytical perspective of the New Testamentروش های تبلیغی قرآن کریم با تأکید برنگاه تحلیلی عهد جدید271779110.22034/isqs.2022.41167.1958FAعنایت شریفیعضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانمصطفی مرشد سلوکدانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220506In order to promote an efficient message, it is necessary to understand the effective methods and the direction of that message and also to guide each person in the society. On the other hand, the most prominent source of dance and salvation of scholars and human beings is the Holy Quran and the New Testament. Therefore, the research seeks to study the propagation methods of the Holy Quran and the New Testament through descriptive and analytical methods, and in this regard, answer the fundamental question of what are the methods of propagation of the Qur'an with the emphasis of the analytical dawn of the New Testament?shenakht roschhai karamad wa ham jhat ba mazmoon ann payam wa nez brai hedayat yakayak afrad jame shenakht faday fikri ann jame zaroori st. az tarfi digar shakhestrain manba hedayat wa rastegari almian wa adamian quran karim wa uahd jadid may bashid . azayen ro pazhohesh der sadad st ba rosch tawsifi wa tehleelis rosch hai tablighi quran karim wa ahadjdeed ra moored barresi qarar dehed wa drain bareh bay ain sawal asasi pasakh dehed kah rosch hai tablighi quran ba takid berengah tehlili ahadjdeed kidamandiبرای تبلیغ پیام کارآمد، شناخت روشهای کارآمد و هم جهت با مضمون آن پیام و نیز برای هدایت یکایک افراد جامعه شناخت فضای فکری آن جامعه ضروری است. از طرفی دیگر شاخصترین منبع هدایت و رستگاری عالمیان و آدمیان قرآن کریم و عهد جدید می باشد . ازاین رو پژوهش در صدد است با روش توصیفی و تحلیلی، روش های تبلیغی قرآن کریم و عهدجدید را مورد بررسی قرار دهد و دراین باره به این سؤال اساسی پاسخ دهد که روش های تبلیغی قرآن با تأکید برنگاه تحلیلی عهدجدید کدامند؟<br />روش های تبلیغی قرآن و عهد جدید در یک تقسیم بندی کلی به روش های شناختی، عاطفی و رفتاری تقسیم می شوند. تبیین جهان بینی و باورها، افزایش سطح علم واگاهی افرادجامعه و حکمت از مهم ترین روشهای تبلیغی شناختی و محبت و مهرورزی، موعظه حسنه ،الگوی حسنه و تبشیر و انذار از مهمترین روش های عاطفی و مجادله احسن، فریضه سازی و قصه گویی ار روش های تبلیغی رفتار می باشند که قرآن کریم و عهد جدید علیرغم شباهت در برخی از این روشها در بسیاری از روشها ی تبلیغی با هم تفاوتهای بنیادی دارند.و روش های تبلیغی قرآن نسبت به روش های تبلیغی عهدجدید کاملتر و جامعتر میباشند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7791_90cd9b49e27b894cdf130a45a0994ea1.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Analysis of Surah Fil based on structuralist thoughtتحلیل سوره فیل بر اساس اندیشه ساختارگرایان4729781210.22034/isqs.2022.39292.1881FAروح الله صیادی نژادعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانفاطمه حسن خانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشانمحمود عباسیطلبه سطح 4 حوزهJournal Article20211206In the ideas of linguists, there is jointly an element of meaning, and what distinguishes these thoughts is the quality of discovery and extraction of those meanings.<br />Another group, with the belief in the coherence and closely link between literal and meaning, consider the majority of the reproduction of these meanings within itself.<br />According to the article's limitation, in this research work, it has been attempted to discuss the scope of the short elephant surah and in descriptive-correlation method to obtain accurate results of the research.According to the article's limitation, in this research work, it has been attempted to discuss the scope of the short elephant surah and in descriptive-correlation method to obtain accurate results of the research.<br />The components of this surah at different levels of symptoms, including consonants and influences, vocabulary and compounds, are closely related to each other, and all in the form of an interconnected collection make a general goal, and it draws two groups of right and falsehood of the power ductبر خلاف تصور عدهای که کشف معانی موجود در یک متن را وابسته به بررسی لایههای بیرونی آن میدانند گروه دیگر با اعتقاد به وجود انسجام و پیوند تنگاتنگ میان لفظ و معنا، قسمت عمده بازتولید این معانی را در درون خود ساختار قلمداد میکنند. این شیوه که با نام تحلیل ساختارگرایانه شناخته میشود قابل تطبیق بر سوره های قرآن نیز است. در این جستار تلاش شده است با در پیش گرفتن روش توصیفی –تحلیلی به تحلیل سوره فل بر اساس اندیشه ساختارگایان پرداخته شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که غرض خداوند در سوره فیل، تنها از مجرای الفاظ و واژگان منتقل نمیشود بلکه شیوه ارتباط واژگان در یک نگاه بوطیقایی خود القاء کننده اهداف خاص است. اجزای تشکیل دهنده این سوره در سطوح مختلف نشانهها اعم از صامتها و مصوتها، واژگان و ترکیبات با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و همگی در قالب یک مجموعه به هم پیوسته یک هدف کلی را دنیال میکنند و آن ترسیم عاقبت دو گروه حق و باطل از مجرای قدرت نمایی های دو گروه و اثبات قدرت برای یکی و نفی از دیگری است.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7812_e7e6af8bb003b6ff144dbee082805332.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Tafsir between Theology and Cosmology, "Pillars of the Heavens" as a case studyتفسیر در کشاکش کلام و کیهانشناسی؛ مطالعۀ موردی ستونهای آسمان8649782110.22034/isqs.2022.39786.1898FAمحمدعلی طباطباییپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20220110The pillars of the heavens have been articulated in the Quran in a manner that has enabled the commentators throughout history to interpret it in two completely different ways, one indicating the existence of invisible pillars for the heavens, and the other denying the existence of any pillar for them. Although these two interpretations are apparently based on their own literary analyzes of the text, the studies of this article show that the acceptance or rejection of either of the above two interpretations is based on prior theories in the fields of theology and cosmology as well as the relationship between the two, rather than on literary rules. Therefore, with the passage of time and the occurrence of changes or corrections in each of the above two areas or the relations between them, the interpretation of the verse undergoes new revisions. With a historical approach, this article examines how these interpretive developments occurred as a result of theological and cosmological developments over the past fourteen centuries and shows that these developments can be classified into three distinct historical periods related to the developments of theology and cosmology.قرآن در دو آیۀ مختلف، اما با تعبیری تقریبا یکسان، دربارۀ ستونهای آسمانها سخن گفته است؛ ولی ساختار سخن در این آیات به گونهای است که مفسران در طول تاریخ آن را به دو شکل کاملا متفاوت فهم کردهاند که یکی حاکی از وجود ستونهایی نامرئی برای آسمان، و دیگری نافی وجود هرگونه ستونی است. این دو تفسیر، هرچند در ظاهر هر یک مبتنی بر تحلیلهای ادبی خاص خودشان هستند، اما بررسیهای این مقاله نشان میدهد که پذیرش یا رد هر کدام از دو تفسیر فوق، بیشتر از آنکه متکی به قواعد ادبی باشد، مبتنی بر نظریاتی پیشینی در حوزههای کلام و کیهانشناسی و نیز رابطۀ میان این دو حوزه است. بنابراین، با گذر زمان و وقوع تغییرات یا اصلاحاتی در هر یک از دو حوزۀ فوق یا ارتباطات میان آنها، چگونگی تفسیر آیه دستخوش تحولاتی جدید میشود. این مقاله با رویکرد تاریخی به بررسی چگونگی وقوع این تحولات تفسیری بر اثر تحولات کلامی و کیهانشناختی در طی چهارده قرن گذشته میپردازد و نشان میدهد که این تحولات را میتوان در سه دورۀ تاریخی مجزا بر اساس تحولات رخداده در کلام و کیهانشناسی طبقهبندی کرد.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7821_d920a1a66eeae46618e4e221cf788004.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Analyzing the effect of force schema on the conceptualization of Satan in the Holy Quran: A cognitive approachتحلیل تاثیر طرحواره نیرو در مفهومسازی شیطان در قرآن کریم: رویکرد شناختی1158776261022034/isqs.2022.38709.1852FAفاطمه آبادیعضو گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران0000-0002-4796-868Xفتحیه فتاحی زادهاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران0000-0003-1633-0955آزیتا افراشیگروه زبانشناسی حوزه نظری، پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران،Journal Article20211030According to conceptual metaphor theory, abstract concepts are understood based on experiential concepts. There are many types of this kind of conceptualization in the Holy Quran. In this study, 129 verses related to the concepts of Satan / Iblis were studied with the aim of analyzing the pattern of conceptualization of Satan in the Qur'an based on the force schema that plays a central role in human physical experiences. Studies show that in the Quran, seven types of force schemas are used, and in addition, another type of force is introduced as the dominant directional force. The force scheme conceptualized Satan from two perspectives: 1- While Satan presents a powerful and dominant image of himself, God presents him as an ineffective source of power. 2- Satan leads man to obedience by showing ugly deeds beautifully, but the Qur'an, relying on man's undesirable experiences of getting lost, encountering obstacles, and losing balance, introduces Satan as the cause of similar consequences and a negative image. It creates undesirable in the mind of the individual/society from following the devil, which will prevent the tendency towards the Satanبر اساس نظریه استعاره مفهومی، مفاهیم انتزاعی بر اساس مفاهیم تجربهپذیر درک میشوند. در قرآن کریم نیز شواهد گستردهای از این گونه مفهومسازی، وجود دارد. در پژوهش حاضر، پیکرهای شامل 129 آیه مرتبط با مفاهیم شیطان/ابلیس، با هدف تحلیل الگوی مفهومسازی شیطان در قرآن بر مبنای طرحواره نیرو مطالعه شده است. بررسیها نشان داد که در قرآن انواع هفتگانه طرحواره نیرو در مفهومسازی شیطان به کار رفته و علاوه بر آن نیروی مسلط جهتمند نیز معرفی شده است. طرحواره نیرو، شیطان را از دو منظر مفهومسازی کرده است: 1- درحالیکه شیطان تصویری قدرتمند و غالب از خود ارائه میدهد، خداوند او را به صورت منبع نیرویی بیاثر به تصویر میکشد. 2- درحالیکه شیطان با زیبا جلوه دادن پیامدهای کفر، انسان را به تبعیت از خود سوق میدهد، قرآن با تکیه بر تجربیات نامطلوب انسان از مفاهیمی همچون گم شدن، برخورد با مانع، از دست دادن تعادل و مانع در مسیر، شیطان را عامل پیامدهایی مشابه، معرفی و به این ترتیب تصویری منفی و نامطلوب در ذهن فرد/جامعه از تبعیت از شیطان ایجاد میکند که مانع از گرایش به سمت شیطان خواهد شد.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7626_ce72598a7b797845d5504df0bb37aa94.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Analysis of the function of human lived experiences as an interpretive sourceتحلیل کارکرد تجارب زیسته بشری به مثابه یک منبع تفسیری143117782210.22034/isqs.2022.39319.1882FAاحمد قرایی سلطان آبادیگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر رفسنجان0000-0002-1113-5416Journal Article20211208In the field of various sciences, there are about three main meanings of the experience of the will: scientific and laboratory experiences, mystical experiences and lived experiences of each person that are formed during his life and become part of his intellectual foundations and mental assumptions. Through the method of description and analysis in this paper, the function and position of the above experiences as an interpretive source for Muslim commentators was examined and it was concluded that the issue of epistemological capacity of human experiences among Muslim commentators has not been raised as an independent source. The periodicity of times, experiences based on sense and direct observation of affairs and experiences resulting from mystical discoveries and intuitions have been discussed, and in practice, there are cases in the interpretations of the two parties, for example, in explaining the cause of some religious rulings, proving or denying Some views, citing a better understanding of the environment and individuals, as a tool for thinking and learning, relied on human scientific and practical experiences. But they did not mention each person's lived experiences as a source of interpretation. ..در حیطه علوم مختلف، حدود سه معنای اصلی از تجربه اراده شده است:تجارب علمی وآزمایشگاهی،تجارب عرفانی و تجارب زیسته هر انسان که در طول عمرش شکل میگیرند و بخشی از مبانی فکری و پیشفرضهای ذهنی او میشوند. به روش توصیف و تحلیل در این جستار، کارکرد وجایگاه تجارب فوق به مثابه یک منبع تفسیری نزدمفسران مسلمان بررسی گردید و این نتایج بدست آمد که موضوع ظرفیت معرفتی تجارب بشری نزدمفسران مسلمان به عنوان یک منبع مستقل زیاد مطرح نبوده است، فقط اینکه به تناوب روزگار، از تجارب مبتنی بر حس و مشاهده مستقیم امور و تجارب ناشی از کشف و شهودهای عرفانی سخن به میان آمده است و در مقام عمل، مواردی در تفاسیر فریقین وجود دارد که برای مثال در تبیین علت برخی از احکام شرعی، اثبات یا نفی بعضی دیدگاهها، شناخت بهتر محیط و افراد، ابزاری برای تفکر و عبرت و پندگیری به تجارب علمی و عملی بشر استناد کردند. اما از تجارب زیسته هر فرد به عنوان یک منبع تفسیری کمتر یاد کردند. حال آنکه، تجارب زیسته بشر قلمرو وسیعی از معلومات و اطلاعات را در خود دارد که به مفسران قرآن، امکان مواجهه واقعبینانه و تفسیر آیات بر محور تجربیات خود و دیگران را عطا میکند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7822_3d43b8d40edf251f7054c922f9b88f11.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4146120220321Analysis of the meaning of infidel in the verse of Great Jihadواکاوی معنای کافر در آیه جهاد کبیر176145782810.22034/isqs.2022.40283.1919FAحمید مروجی طبسیدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم0000-0002-0511-9364محمدعلی رضایی اصفهانیاستاد تمام جامعه المصطفی العالمیهرحمان عشریهاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0001-5558-3221Journal Article20220212The title of Great Jihad is mentioned in verse 52 of Surah Al-Furqan. Reaching the meaning of "infidels" in the verse of the Great Jihad has been the main issue of this research; Because this verse commands not to follow them in the path of great jihad.<br />The purpose of this study, while examining the views of the commentators of the two sects in explaining the concept of infidel, is to present the results of the research to the officials of the Islamic community. According to the findings of this study, "infidel" in the verse of the Great Jihad in the general sense of "active enemy against the interests of the Islamic society" and includes the following individuals and groups:<br />The polytheists, the infidels of the Book, the opponents, the hypocrites, the apostates, the heretics and the military infidels. As a result, the officials of the Islamic society are obliged to plan and carry out affairs only by relying on the resources of their religious community with the approach of the Great Jihad. The method used in this research to achieve the desired is the method of intra-Quranic thematic research and comparative study between Shiite and Sunni interpretations.عنوان جهاد کبیر در آیه «فَلاتُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً»(فرقان:52) آمده است. باتوجهبه مکیبودن سوره فرقان و سیاق آیات مکی، جهاد کبیر، بسته جامعی از راهکارهای غیرنظامی مقابله با دشمنان است که جامعه اسلامی را در برابر هرگونه تهاجم و تسلط غیرنظامی، مصون میسازد. رسیدن به معنای «الکافِرینَ» در آیه جهاد کبیر، مسئله اصلی این پژوهش بوده؛ چرا که این آیه فرمان به عدم پیروی از آنان در مسیر انجام جهاد کبیر نموده است. هدف از انجام این پژوهش، ضمن بررسی نظرات مفسران فریقین در تبیین مفهوم کافر، ارائه نتایج تحقیق به آحاد جامعه اسلامی و مسئولان آن است تا در تصمیمسازیها وتصمیمگیریها مبنای عمل قرار گیرد. طبق یافتههای این پژوهش، «کافر» در آیه جهاد کبیر به معنای کلی «دشمن فعال علیه منافع جامعه اسلامی» و شامل افراد و گروههای ذیل میشوند: مشرکان(منکران)، کافران اهل کتاب(ذمی و غیرذمی)، معاندان، منافقان، کافران مرتد، زنادقه(کافران جحود) و کافران حربی(منکران). در نتیجه مسئولان جامعه اسلامی موظفاند صرفاً با تکیه بر داشتههای جامعه دینی خود با رویکرد جهاد کبیر اقدام به برنامهریزی و انجام امور نمایند. روشی که در این تحقیق برای رسیدن به مطلوب از آن استفاده شده، روش تحقیق موضوعی درونقرآنی و مطالعه تطبیقی میان تفاسیر شیعی و اهل تسنن است.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_7828_3d79ae5a979f6d8d64b73278e6759adc.pdf