انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923MasnaviUtilizing the Quran in Testing and Developingبهرهگیری مثنوی معنوی از قرآن در موضوع امتحان و ابتلا1252869FAهادی حیدرینیااستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایرانعزیزالله توکلی کافیآبادیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایرانسمانه ملک ثابتدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایراناعظم سیامک دستجردیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، چهارمحال بختیاری، ایرانJournal Article20170719One of the central topics of <em>Quran</em> is developing and testing the knowledge of the meaning and philosophy behind it and ways out of it, impact on human well-being is undeniable.The same concept in the book such as <em>Masnavi</em> the main source of your concepts of the <em>Quran</em> and the hadiths is highly regarded in the world. In this study, the library method has been associated with the development and testing of the first verse and then interpret them, use them mentioned Rumi. A total of sixty-verse related to risk, its types, ways of liberation, as well as other related concepts and the creation of about twenty verses of Rumi's <em>Masnavi</em> attention to different species have benefited from them. Note that submerged much of Rumi's verses and traditions.از محوریترین مباحث قرآنی بحث ابتلا و امتحان است که اطلاع و آگاهی از معنا و فلسفةآن و راههای برونرفت از آن تأثیر انکارناپذیری در سعادت بشر دارد. به همین مفهوم در کتابی نظیر <em>مثنوی معنوی</em>، که سرچشمةاصلی مفاهیم خود را از <em>قرآن</em> و روایات میگیرد، بسیار توجه شده است.در این پژوهش، که به روش کتابخانهای صورت گرفته است، ابتدا آیات مرتبط با ابتلا و آزمایش و پس از تفسیر آنها،استفادة مولانا از آنها ذکر شده است.از مجموع 60آیة مرتبط با ابتلا، شامل انواع آن، راهکارهای رهایی، و نیز مفاهیم دیگر مرتبط با آن حدود 20 آیه مورد توجه مولانا بوده و در خلق <em>مثنوی</em> به گونههای متفاوت از آنها بهره برده است. این اندازه توجه نشان از استغراق مولانا در آیات و روایات دارد.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2869_4cdd1ebb2877257aef383ab4cdccc120.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923The Conceptive Description of “Forgiveness”
with an Emphasis on Associate Relationsمفهومشناسی توصیفی «مغفرت» با تأکید بر روابط همنشینی27602872FAمرضیه محصصاستادیار دانشکدة الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی000000022332410Journal Article20170822The word “forgiveness” is among the most widely used and controversial words in the <em>Qur'an</em> and the <em>Qur'an</em> in relation to other words, the particular semantic nature. This article tries to present an image of the “forgiveness” in the <em>Qur'an</em>, the mining centers function of “forgiveness”, to answer this question in accordance with the <em>Qur'an</em>, which has the words “forgiveness”, based on juxtaposition, relationship or contrasting semantic meaning? Companion Study of the word “forgiveness” in the <em>Qur'an</em> indicates that the word relationship at the center of the prophets, angels and sinners with God, also emerged at the center of interpersonal communication. Companion applications and concepts derived from an analysis it became clear that the concept of a value concepts such as forgiveness with faith, piety, repentance, humility, patience, mercy and semantic correlation is not insisting on guilt. On the other hand, the term anti-value concepts such as idolatry, arrogance, disbelief, pain and loss of contrast means <br /> «مغفرت» از شئون ربوبیت است و همگان بدان چشم امید دارند )بقره/285). این واژه در زمره واژگان پرکاربرد و بحث برانگیز قرآنی است و در نظام قرآنی در ارتباط با کلمات دیگر، صبغه معناشناسانه ویژه ای می یابد.طیف وسیع آیات غفران و عدم تبیین دقیق حوزه معنایی این واژه، سبب شده برخی گناهکاران به خود وعده آمرزش دهند؛ حال آنکه این ادعا باطل است و امیدواری به مغفرت الهی، مستلزم وجود زمینه هایی است که باید در رفتارهای انسانی انعکاس داشته باشد. بنابراین ضرورت دارد ماهیت عناصری که شبکه معنایی «مغفرت» را تشکیل می دهند مورد بازشناسی قرار گیرد. نوشتار حاضر به منظور ارائه تصویری از جایگاه « مغفرت» در قرآن کریم، ضمن استخراج کانون های کاربردی «مغفرت»، در پی پاسخگویی به این سوال است که مطابق آیات قرآنی ، کدامیک از واژگان با «مغفرت»، بر محور همنشینی، دارای رابطه معنایی و یا تقابل معنایی هستند؟بررسی واژه های همنشین «مغفرت» در قرآن حکایت از آن دارد که این واژه در کانون ارتباط پیامبران، فرشتگان و نیز گناهکاران با خدا ، همچنین در کانون ارتباطات میان فردی ظهور یافته است. از رهگذر تحلیل کاربردها و استخراج مفاهیم همنشین مشخص شد که از یک سو مفهوم مغفرت با مفاهیم ارزشی همچون ایمان، تقوا، توبه، خشیت، صبر، رحمت و عدم اصرار بر گناه دارای رابطه معنایی می باشد. از سوی دیگر این واژه با مفاهیم ضد ارزشی همچون شرک، استکبار، کفر، عذاب و خسران دارای تقابل معنایی است.<strong></strong>https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2872_98bd796f1454b338febefa665b21435b.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923Alternating the Imagination of “Brotherhood”
in the Culture of the Holy Quranتغییر انگارة «برادری» در فرهنگ قرآن کریم61822874FAمهدی مطیعدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصفهانJournal Article20170415The imagination (idea) of brotherhood in the <em>Quran</em> had formed as a social efficient and effective institution in space of ignorance’s zealotry and nervousness in the time of revelation the <em>Quran</em>. This imagination was specific idea of brotherhood based on blood and relatively relations or ethnic and tribal alliances or social and cultural norms that regardless of value or anti-value, right or wrong was common in ignorance Arab’s live. With the appearance of Islam and revelation of the holy <em>Quran</em>, like many other imaginations, the meaningful change was created in the social thought. Methods of cultural anthropology seek to examine the emergence and penetration this idea in the mind of Arabs before the <em>Quran</em>. In the first stage the imagination of brotherhood checks in space of ignorant. <br />In the second step the alternation of <em>Quran</em> is checking in this imagination and in third step extracts the ultimate understanding of <em>Quran</em> for all times and all cultures. It seems that alternations that created in this imagination by <em>Quran</em>, can be studied in seven layers that necessarily doesn’t have any chronological order, but is deduced from the text of the <em>Quran</em>. According to the concept of brotherhood and its root and offer a certain sense of it; analysis the of positive and negative historical samples; promoting of the concept of brotherhood to the level of connection with the chosen people and prophets; directing the brotherhood to a real and valuable communication, alternating the social imagination of brotherhood, breaking the domination of ignorantly brotherhood, and presenting a right suggestion for the brotherhood imagination based on faith and morality to gain the felicity and god’s satisfaction that the result of it is a relaxed atmosphere, full of support and companionship, and even self-sacrifice among them that the Muslim community turned to an attractive focus to attract the hearts. Using of this Qur'anic doctrine in today's busy world that is at a steep of moral decline, both creates actual links between the society and joins the hearts in the way of growth and perfection.انگارة برادری و اخوت در زمان نزول <em>قرآن </em>بهمنزلة نهاد اجتماعی کارآمد و مؤثری در فضای حمیت و عصبیت جاهلی شکل گرفته بود. این انگاره تصوری خاص از برادری بر اساس پیوندهای خونی و سببی، پیمانهای قومی و قبیلهای، یا عرف اجتماعی و فرهنگی بود که فارغ از حق یا باطلبودن در زندگی عرب جاهلی رواج داشت. با ظهور اسلام و نزول <em>قرآن</em><em> </em><em>کریم</em> مانند بسیاری دیگر از انگارهها تغییر معناداری در این تصور اجتماعی ایجاد شد. روش مردمشناسی فرهنگی درصدد بررسی چگونگی پیدایی و رسوخ این انگاره در ذهن عرب پیش از <em>قرآن</em> است. در مرحلة اول انگارة برادری در فضای جاهلی بررسی میشود. در مرحلة دوم تغییرات <em>قرآن</em> در این انگاره پیجویی میشود و در مرحلة سوم فهم نهایی قابل استفاده در همة زمانها و فرهنگها از <em>قرآن</em> برداشت میشود. تغییرات ایجادشده از جانب <em>قرآن</em><em> </em><em>کریم</em> در انگارة برادری را در هفت لایه میتوان بررسی کرد که لزوماً ترتیب تاریخی ندارد، بلکه از ساختار متنی <em>قرآن</em> استنتاج میشود. توجه به مفهوم برادری و ریشة آن و ارائة معنایی خاص از آن؛ تحلیل نمونههای مثبت و منفی تاریخی؛ ارتقای مفهوم برادری به سطح ارتباط با برگزیدگان و پیامبران الهی؛ جهتدادن برادری به ارتباطی حقیقی و ارزشمدار؛ تغییر انگارة اجتماعی برادری؛ شکست سطوت توهم برادری جاهلانه؛ و پیشنهاد انگارهای صحیح از مفهوم برادری که بر ایمان و اخلاق مبتنی میشود و هدف از آن حصول سعادت در جهان آخرت و کسب رضایت الهی است و ثمرة آن ایجاد فضایی آرام و سرشار از حمایت و همراهی و حتی ایثار در میان افراد جامعه است. استفاده از این آموزة <em>قرآن</em> در جهان امروز، که در سراشیبی انحطاط اخلاقی است، هم پیوندهایی حقیقی در جامعه ایجاد میکند و هم دلها را در راه رشد و کمال همراه میکند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2874_9c9f4687a20ee82874cf653fae2f1fc3.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923Etymology of the Quranic word “Mahsur”ریشه شناسی واژه قرآنی "محسور"83972875FAمحمود مکوندگروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20170807The Quranic word "Mahsur" is used only once in the verse 29 of Surah al-Isra. Arabic lexicographers and Muslim commentators have explained that the word "Mahsur" is formed from the root "Hsr" and has different meanings. According to these lexical and interpretative views, the translators of the Holy Qur'an have quoted different equivalents for the word. <br />Accordingly, in the present article, after a detailed explanation of these views, we have examined and searched Semitic languages for the word and its origin. <br />We have shown that the root "Hsr" has been used in all Semitic languages. However we have not found the word "Mahsur" in the Semitic languages such as Aramaic, Syriac, and so on, but in Hebrew and specifically in the Old Testament, we have found it in a similar context. <br />In the end, based on this etymology, we have evaluated the equivalents of the Quranic word "Mahsur" and then we proposed our own equivalent; "destitute" or "poor".واژه قرآنی "محسور" تنها یک­بار در آیه بیست و نهم سوره اسراء به کار رفته است. لغویان عرب و مفسران مسلمان واژه را از ریشه "حسر" دانسته اند و معانی مختلفی برای آن بر شمرده اند. مترجمان قرآن نیز نظر به اقوال لغوی و آراء تفسیری هریک معادلی در برابر واژه نهاده اند. با این همه رهایی از تردید و تحیری که پیشینیان ما طی سده ها گرفتار آن بوده اند جز با تأمل دوباره درباب خاستگاه واژه امکان پذیر نیست. براین اساس در مقاله حاضر پس از بیان آراء و اقوال مذکور به جستجوی واژه و ریشه یابی آن در زبانهای سامی پرداخته ایم. نشان داده ایم که ریشه "حسر" در عموم زبانهای سامی به کار رفته است و با آنکه در زبانهایی مانند آرامی، سریانی و جز آن واژه ی "محسور" را نیافته ایم اما در زبان عبری و به صورت مشخص در عهد عتیق واژه را در سیاقی مشترک با کاربرد قرآنی آن بازیافته ایم. در پایان، مبتنی بر این ریشه یابی، معادلهای پیشینیان را ارزیابی کرده ایم و سپس خود معادل " نیازمند یا نادار" را برای واژه پیشنهاد کرده ایم. جهت درک اهمیت این پژوهش کافی است بدانیم که ریشه یابی واژه افزون بر تبیین معنا و ساخت واژه، نظم آیه را نیز تبیین می کند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2875_0e3681236b77926673e700a10de0e09c.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923A cultural-historical survey on Quranic usage of Gospelبررسی فرهنگی - تاریخی کاربرد انجیل در قرآن991152876FAسیدرضا مؤدبمدیر گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، ایرانمیثم خبازیاندانشجوی دکتریJournal Article20170520The word “Gospel” is used in Quran twelve times, and Gospels are the main part of Bible.so, a comparative study of this word is important. Muslims believe that Gospel is the book of Jesus and orientalists get confused by study about Gospel in Quran and Muslims views. Because they surly know that Gospels were written after Jesus by Apostles or others except Jesus then they ascribe to prophet of Islam that he had few information about Christianity. <br />In this research we try to show that the usage of the words “Gospel” and “Book” in Quran are different from the most Muslims and orientalist views. If we study and investigate the usage of the word "book" in Quran, we realize the usage of this word in six fields and In Quran, there are not any verses that claim the Gospel is the book of Jesus. The Gospel which was given to Jesus was oral juristic judgements.اناجیل بخش اساسی کتاب مقدس مسیحیان است که شالوده این آیین را تشکیل داده اند و از طرفی عبارت انجیل دوازده مرتبه در قرآن کریم آمده و بدین جهت بررسی فرهنگی- تاریخی عبارت انجیل در آیات قرآن اهمیت فراوان دارد؛ زیرا از این طریق مدارک و توصیفهای موجود درباره آگاهی عرب عصر نزول قرآن درباره انجیل بررسی شده و به زنجیره وقایع مربوط به فرهنگ مسلمانان در این زمینه از گذشته تا به امروز پرداخته می شود. برداشت متعارف مسلمانان از انجیل آن کتابی است که حضرت عیسی ع آورده است و این برداشت، «سبب تعجب و گاه طعنه مستشرقین گردیده تا آنجا که آن برداشت را به پیامبر ص نیز نسبت داده و به ایشان خرده گرفته اند که اطلاعات ایشان از مسیحیت و انجیل و چگونگی نزول آن نادرست بوده است.» در این مقاله سعی شده است بیان کنیم در هیچ آیه ای از قرآن، لفظ کتاب برای انجیل استفاده نشده و از نگاه قرآن عیسی ع آورنده کتاب به معنای مجموعه ای نوشته شده -آنگونه که به موسی ع و پیامبر ص نسبت داده است- نیست. مراد قرآن از کتابی که به حضرت عیسی ع اعطا و تعلیم شده است، احکام تشریعی است و قرآن از باب جدال احسن آن نامی را که برای کتاب های مشمول وحی شفاهی نازل شده بر عیسی ع متداول گشته بود -یعنی انجیل- را برگزیده است و با ذکر این دلایل باور رایج بین مسلمانان و مستشرقان را اصلاح نماییم.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2876_0fdfa500401d51341f5a291658be2aa3.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4141320170923Approaches to the Q:2:124 in the Issue of Iman in Shii and Sunni Tafsirsجریان شناسی تفاسیر فریقین نسبت به آیه 124 سوره بقره در مساله امامت1171302877FAنصرت نیل سازدانشگاه تربیت مدرسصدیقه ملک لودانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170823From a long time ago the interpreters of Sunnite and Shiite theologians have had dispute over the meaning of Imam (leader) and his characteristics, and dignities of the Imamate. Of course, to prove their points of views the most important documents for both groups are the verses of the <em>Holy Quran</em> among which the most important verses that Shiite refer to is Chapter Baqara (2): Verse 124 which, among others, describes the difference between prophecy and the positions of the Imam’s leadership, of which the most important characteristics of the leader include the necessities of inward and outward chastity and thus the determining of the Imam by God Almighty, is concluded. The Shiites also take this verse as an invalidation of any lecher and ruthless leadership, as Imam, until the Day of Resurrection, and use this verse in all of their verbal disputes about the subject of leadership after the (PBUH). <br />On the other hand, Sunnite interpreters believe in the identity for the prophecy and Imamate (leadership) and took this verse as the requirement of the prophet’s chastity, yet they also took it for proving the Imam’s (leader’s) outward chastity and also to refer to it as invalidation of any lecher and ruthless leadership, either as a leader of an Islamic society, or in a judicial position of society or as the leader of congregational prayersمفسران اهل تسنن و شیعه از دیرباز دربارۀ معنی امام، ویژگیها، و شئون امامت اختلاف نظر داشتهاند. مهمترین مستند هر دو گروه برای اثبات دیدگاه خود قطعاً آیات <em>قرآن</em> بوده است. در این میان یکی از مهمترین آیاتی که شیعه با استناد به آن، ضمن متفاوت دانستن مقام امامت از نبوت، مهمترین ویژگیهای امام مانند لزوم عصمت ظاهری و باطنی و درنتیجه ضروری بودن تعیین امام از سوی خدا را نتیجه گرفته آیۀ 124 سورۀ بقره است. شیعیان همچنین این آیه را دلیلی بر بطلان امامت هر فاسق و ظالمی تا روز قیامت دانستهاند و از این آیه در مناقشات کلامی در مسئلۀ امامت بعد از پیامبر (ص) فراوان بهره بردهاند. از آن سو مفسران اهل تسنن با یکسان دانستن مقام امامت و نبوت این آیه را دلیلی بر لزوم عصمت انبیا دانستهاند؛ با این حال به این آیه برای اثبات عصمت ظاهری امام، بطلان امامت کافر و فاسق، چه بهمنزلۀ رهبر جامعۀ اسلامی یا در منصب قضاوت یا امامت نماز نیز استناد کردهاند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_2877_6a45e2f5b4cfddf7326cbd7f7856f7cd.pdf