انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823Discursive Semiotics of "Zann" in the Holy Quran Based on the Square of Veridictionنشانهشناسی گفتمان «ظن» در قرآن کریم با تکیه بر الگوی مربع حقیقتنمایی1294225FAهاله بادیندهدانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید ابراهیم دیباجیاستاد زبان وادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانغلامعباس رضایی هفتادردانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهرانJournal Article20190403The Holy Quran is a text replete with signs and an infinite resource of meanings, which always provides the ground for using a variety of methods and approaches of text study and analysis. Meanwhile, the current article depends upon "discursive semiotics" approach, as followed in the Paris School; an approach which analyzes the mechanism of meaning making in the process of text production. Analyzing the textual structures of zann (suspicion) in the Holy Quran and using the model of "semiotic square", more specifically inspired by the "square of veridiction", this study attempts to explain the formation process of zann signification in the Quranic discourse. Studying the four kinds of zaan shows that based on the square of verdiction with regard to zann and elm (knowledge) in the Holy Quran, one gets involved with the four states of illusion, truth, falsehood and secret when dealing with different issues. Meanwhile, the knower's belief in and their denial of immaterial things such as the prophecy of prophets, God and His attributes along with the resurrection play a key role in the mechanism of making a meaning for zann.قرآن کریم متنی است سرشار از نشانهها و معانی که همواره زمینه را برای بهکارگیری روشها و رویکردهای متنوع مطالعه و تحلیل متن فراهم میسازد. مقاله حاضر بر رویکرد «نشانهشناسی گفتمان» در مکتب نشانهشناسی پاریس، تکیه دارد. رویکردی که به تجزیه و تحلیل سازوکار ساخت معنا در فرآیند تولید متن میپردازد. این نوشتار بر آن است تا با تحلیل ساختهای متنی ظن در قرآن کریم و نیز با بهکارگیری الگوی «مربع نشانهشناختی» و مشخصاً با الهام از «مربع حقیقتنمایی»، فرآیند شکلگیری دلالت ظنّ را در گفتمان قرآنی تبیین کند. مطالعة چهار گونة ظن در پیکرة قرآن کریم نشان میدهد که بر اساس مربع حقیقتنمایی ظن و علم، انسان در مواجهه با امور مختلف مادی و غیرمادی دچار یکی از چهار حالت توهم ادراکی، صدق، کذب و راز میشود و در این میان ایمان و انکار فاعل شناسا در امور غیرمادی همچون رسالت انبیاء، خداوند و صفات او و نیز برپایی رستاخیز، نقش مهمی در سازوکار ساخت معنای ظن ایفا میکند.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4225_21b3a94adf626869a69263277d69d281.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823Examining and analyzing permitted majaz in Majaz al-Quranبررسی و تحلیل ماهیت و کارکرد مجاز در مجازالقرآن ابوعبیده مَعمَر بن مثنَّی31564228FAنصرت نیل سازدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسهادی زینی ملک ابادگروه علوم قرآن و حدیث- دانشکده الهیات-دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان-ایرانJournal Article20191110The ancient legacy is rich in information that clarifies the core of the formation of various sciences. The author of Abū ʻUbaydah Maʻmar ibn al-Muthanná al-Taymī is one of the most important works of literary and linguistic research that has had a great impact on the subsequent work This research has been conducted through an in-text and outsourced approach to analyze the perceived concept and its functions in the virtual world. From the point of view of external textual analysis, considering the time of its emergence, the cultural situation and the author's motivation, one can find an accurate analysis of the scientists' view of the effect of scientific and scientific support for introspection analysis. From the internal point of view, with the author's analysis of the language of the Qur'an, his view of the importance of poetry in theology and interpretation, as well as his understanding of the concept of interpretation, can be drawn from the point of view of the permissible conceptual domain. Abū ʻUbaydah used various explanatory tools such as vocabulary, syntax, rhetoric, and reading to explain the permitted nature.میراث مکتوب کهن سرشار از اطلاعاتی است که هسته اولیه شکلگیری علوم مختلف را روشن میسازد. <em>مجازالقرآن</em> ابوعبیده معمر بنمثنی از مهم­ترین آثار حوزه پژوهش­های ادبی و زبانی است که تأثیر زیادی بر آثار بعدی گذاشته است. در این مقاله با تبیین جایگاه مجازالقرآن در میان تفاسیر و تحلیل مبانی و الگوهای تفسیری آن، به تحلیل مفهوم مجاز و کارکردهای آن در <em>مجازالقرآن</em> پرداخته شده است. با تحلیل جایگاه <em>مجازالقرآن</em> در میان تفاسیر، وثاقت و مهارتهای ابوعبیده میتوان به حوزه مفهومی مجاز و نیز تحلیل درست دیدگاه دانشمندان در مورد اثر پیبرد و پشتوانه علمی تحلیل متن <em>مجازالقرآن</em> را نیز کشف نمود. نتایج پژوهش نشان می­دهد که ابوعبیده برای تبیین ماهیت و حوزه معنایی مجاز، پس از بیان مبانیاش نسبت به زبان قرآن و تبیین علت نیاز به تفسیر، از ابزارهای تفسیری مختلفی مانند تبیین واژگان، صرف و نحو، علوم بلاغت و قرائات بهره جسته است. همچنین باید اشاره کرد که معنای اصطلاح مجاز در گذر زمان تطور یافته و نخستین کاربرد آن در <em>مجازالقرآن</em> تفسیری بوده، اما در دورههای بعد در معنای خاص ادبی و در مقابل حقیقت به کار رفته است.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4228_d7767af91d207feb8b899fa6c82ace3d.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823Analyzing the historical course of commentators' comments on the verse of "annexation of the offspring"تحلیل سیر تاریخی نظرات مفسران درباره آیه الحاق ذریه1041384237FAمجتبی شکوریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، ایران0000-0003-0223-1366فاطمه حاجی اکبریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه کوثر بجنوردJournal Article20190407One of the blessings of the believers in Paradise referred to the verse 21 of Surah “alTur” is the annexation of their offspring on condition that they follow them in faith. Commentators have expressed differing views on What does the word "Zurriyyah" (offspring) mean and on what terms they can join their fathers. It is important to address this issue because how and the terms of this annexation, can play an important role the worldly function and otherworldly expectations of the Muslim. For example, if the understanding of this verse is that believers can join their believer ancestors in Paradise, the motivation to perform and increase the righteous acts among the children of believers is reduced and it is assumed that Muslims They can attain the highest levels of Paradise among their ancestors by attaining a minimal level of faith. Analyzing the commentators' comments suggests that the most appropriate conception of the verse is that we should first, refer “Zurriyyah” only to the children, not to the later generations, and annexation to the meaning of companionship, not to being equal in degree.یکی از نعمت­های بهشتیان که در آیه 21 سوره طور بدان اشاره شده، الحاق ذریه مؤمنان به ایشان به شرط تبعیت از آنها در ایمان عنوان شده است. مفسران پیرامون اینکه مراد از ذریه چیست و این ذریه با چه شرایطی می­توانند به پدران خود ملحق شوند، نظرات مختلفی ابراز نموده­اند. پرداختن به این موضوع از این نظر اهمیت می­یابد که چگونگی و شرایط این الحاق می­تواند نقش مهمی در تنظیم عملکرد دنیوی و انتظارات اخروی فرد مسلمان ایفا نماید. به عنوان نمونه، اگر فهم از این آیه این­گونه باشد که مؤمنان می­توانند ذریه مؤمن خود را در بهشت به خود ملحق نمایند، انگیزه انجام و کثرت اعمال صالح در میان فرزندان مؤمنین کاهش یافته و این تلقی پیش می­آید که مسلمانان می­توانند با احراز سطحی حداقلی از ایمان، به درجات والاترین مؤمنان از میان اجداد خود نائل گردند. واکاوی تاریخی نظرات مفسرین نشان می­دهد که به مرور زمان و با اهمیت یافتن مباحث عدل الهی و عدالت اجتماعی در سده­های اخیر، مفسران به دیدگاه­ها و نظراتی گرایش یافته­اند که چالش­های موجود در مفاهیم آیه را برطرف سازد. لذا اکثر مفسران متأخر و معاصر معتقدند مناسب­ترین برداشت از آیه آن است که اولاً مراد از ذریه را صرفاً فرزندان و نه نسل­های بعدتر و ثانیاً مراد از الحاق را صرف هم­نشینی و نه هم­درجه­بودن قلمداد نماییم.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4237_09b0750cd9fa26343f7755e2344b8819.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823Review of the theory of value maximizing added in the study of Holy textsنقد و بررسی نظریهی ارزش افزایی درتفسیر موسّع متون مقدس57814229FAثمانه علویدکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190307Among the goals of multiple-meaning-based interpretation, the theory of value maximizing is in the Hermeneutics interpretation of texts. A value maximizing interpreter draws a range of interpretive possibilities to the text, to the point of highlighting the value of its literary validity.<br />In contrast to the benefits of multithreading like unique textual features such as linguistic capacities and potentially semantic features of the text, and the effect of reading the text from the reader's encyclopedia and its contemporary information. The major problem of such an approach in postmodern hermeneutics is the disregard of the author's intention as the only determinant of the meaning of the text. Hence, the theory of value maximizing does not have the capability to be mentioned in all texts. Therefore, the above-mentioned study, which is carried out in a descriptive-analytical manner with the gathering of documentary and paperwork, attempts to construct a hypothesis of " Intentionalism value maximizing theory " in the face of the simultaneous negation of "monolithic unity based on monopolistic nomadism" And "plurality of meaning based on radical subjectivity.از جمله اهدافِ تفسیرِ مبتنی بر تکثر معنا، نظریهی ارزش افزایی در تفسیر هرمنوتیکی متون است. یک تفسیر ارزش افزا، دامنهای از احتمالات تفسیری را بهسوی متن روانه میدارد تا ارزش اعتبار ادبیِ آن را بهحد اعلا رسانده و آشکار نماید. در مقابل فواید مترتبی نظیر ویژگیهای منحصربهفرد متنی نظیر ظرفیتهای زبانی، امکانات بالقوة معنایی متن، تأثیرپذیری خوانش متن از دایرةالمعارف خواننده و اطلاعات عصری آن، مشکل عمدهی چنین رویکردی در هرمنوتیک پسامدرن، بیاعتنایی بهقصد مؤلف بهعنوان تنها فاکتور تعیّن بخش معنای متن است. ازاینرو نظریهی ارزش افزایی بهطور مطلق امکان طرح در همهی متون را نخواهد داشت؛ بنابراین پژوهش فوق که به شیوهی توصیفی-تحلیلی همراه با گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانهای انجامگرفته است میکوشد با طرح فرضیهی « ارزش افزایی قصدی گرا » تعدّد معانی برداشتشده از قرآن را در عین ملتزم بودن بهقصد ماتن اثبات نماید و در پی نفی توأمان «وحدت معنایی مبتنی بر قصدی گرایی انحصاری» و «کثرت معنایی مبتنی بر ذهنیگرایی افراطی» برآید و روش تفسیری جدیدی را برای تفاسیر متون به خصوص متن مقدس قرآن ارائه نماید.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4229_d123e9057c2318e04ce0568b2a5c82d4.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823A comparative study of arrogance in the Qur'an and the Bibleپژوهشی تاریخی تطبیقی از « استکبار و تکبُّر » در زبانهای عبری، سریانی و عربی با تکیه بر قرآن و عهدین831034230FAوفادار کشاورزیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز0000000347454053محمد علی همتی استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز0000-0001-9789-7835Journal Article20191110The arrogance and proudly behavior of man against God or his creatures is one of the moral vices that are expressed in the Qur'an with the word "arrogance" and its derivatives and in the Biblical terms with numerous terms. To understanding the widespread dimension of this key concept, it is necessary The related vocabulary in the Bible Terminology and semantics. And the factors, attributes, and be explained end of The work of those who do this Bad attributes.This essay deals with the analytical-comparative methodology of terminology and semantics of arrogance in the Bible and the Qur'an and investigate The factors that create it in man through the verses of each of the holy books And by analyzing the characteristics of the arrogants. this concept is explained In the Holy books of various vocabulary. Factors identical, such as following concupiscence, The feeling of forgetfulness and forgetfulness of God's power are their attributes.خود­برتر­بینی و رفتار کبرورزانهی انسان در برابر خدواند یا مخلوقات او یکی از رذایل اخلاقی است که در قرآن با واژهی «استکبار» و مشتقاتش و در عهدین با واژگان متعددی بیان شده­است. برای شناخت ابعاد گستردهی این مفهومِ کلیدی لازم است واژگان مربوط به آن در کتب مقدس، واژه­شناسی و معنا­شناسی شود و عوامل، ویژگیها و فرجام کار آنان که به این رذیلهی اخلاقی دچار میشوند، تبیین گردد. این جستار به روش تحلیلی- تطبیقی به واژه­شناسی و معنا­شناسی استکبار و تکبّر در عهدین و قرآن پرداخته، عوامل به وجود آورندهی آن را در انسان از طریق آیات هر کدام از کتب مقدس بررسی نموده و با تحلیل ویژگیهای مستکبران و متکبّران به بیان فرجام شوم آنان از دیدگاه کتب مقدس پرداخته­است. در کتب مقدس واژگان متعددی این مفهوم را بیان نموده، عواملی تقریبا مشابه چون پیروی از هوای نفس، احساس بی­نیازی و فراموشی قدرت خداوند، زمینه ساز آن و صفاتی چون ادعای خدایی، استهزا و انکارِ اصول اعتقادی به عنوان صفات ایشان و فرجام شومی نظیر گمراهی و هلاکت در دنیا، محرومیت از بهشت و خسران ابدی به عنوان مجازات آنان ذکر شده­است، هر چند که این مفهوم با تمام ابعادش، در قرآن نمودی ژرفتر و گستردهتر یافته است.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4230_792ca9b1dcd87db33b9ca82bc641bbc9.pdfانجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامیمطالعات قرآنی
و فرهنگ اسلامیX2588-4143220190823The Study of Verb Processes in the Maqulat Surahs,Based on Halliday’s Systemic Functional Theoryبررسی فرآیندهای فعلی سورمقولات از دیدگاه فرانقش اندیشگانی دستور هلیدی1391604240FAنرگس معصومی مفرددانشجوی دکتری گروه زبان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.مسعود اکبری زادهاستادیار زبان و ادبیات عرب ، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.(نویسنده مسئول)مهدی محمدی نیااستادیار زبانشناسی همگانی دانشگاه ولایت ،ایرانشهر، ایران.احمد مجوزیاستادیار زبان انگلیسی، گروه زبان واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.Journal Article20190303Many scholars have researched on the Holy Qur'an. Yet, based on Halliday’s Theory, the patterns of experience are represented through the processes and within the framework of the experiential metafunction of the language. This Metafunction defines the speaker's attitude towards the universe and examines the propositional content of each section.<br />The current research seeks to scrutinize the content of five Qur’anic Surahs starting with the word Qol , based on Halliday’s Systemic Functional Theory, in order to obtain a better understanding of the Divine Word and to approach perfection. <br />Upon the extraction of meanings and classification of eighty nine verbs of the above-mentioned Surahs, the statistical studies revealed that all the six types of verb processes are used in them. In the Al-Jinn Surah, the mental process is the most frequent one, in line with the dominant atmosphere, followed by the material and verbal processes in the next ranks, while in the other four Surahs, the material process has the most frequency probably because the text should be understandable to human beings. The next rank is taken by the verbal process, which is consistent with the classification of these Surahs, and their beginning with the word ‘Qol’.پژوهشگران بسیاری در خصوص قرآن کریم به بررسی و مطالعه پرداخته اند لیکن بر اساس نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی الگوهای تجربه بر اساس فرآیندها و در چارچوب فرانقش اندیشگانی در زبان نمود پیدا می کنند. این فرانقش نگرش گوینده را نسبت به جهان هستی رقم می زند و به بررسی محتوای گزاره ای هر بند می پردازند.<br /> این پژوهش قصد دارد... د تا جزئیات ارائه شده درپنج سوره از قرآن را که با کلمهی «قل» آغاز میشوند(جن، کافرون، اخلاص، فلق و ناس) و سور مقولات نامیده می شوند با تکیه بر دیدگاه فرانقش اندیشگانی دستورنقش گرایی نظام مند هلیدی بررسی کند تا دریافت کاملتر و بهتری از کلام الهی به دست آید و گامی به سوی کمال برداشته شود.<br /> بعد از استخراج و یافتن معانی و طبقه بندی تعداد هشتاد و نه فعل این در این سوره ها نتایج حاصله از روش آماری نشان داد که هر شش نوع فرآیند فعلی در این سوره ها کاربرد دارد اما در سوره جن بیشترین فرایند مربوط به فرایند ذهنی است که هماهنگ برموضوع و فضای حاکم بر آن می باشد و فرایندهای مادی و کلامی در رتبه های بعد قرار دارند در حالیکه درچهار سوره دیگر فرآیند مادی دارای بیشترین درصد فراوانی است وعلت آن را می توان قابل فهم کردن متن برای بشر دانست. رتبه های بعدی فرآیندها مربوط به فرآیند کلامی است که با طبقه بندی این سوره ها و آغاز آنها با کلمه "قل" همخوانی دارد.https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_4240_e6c0c099c5765990b9a30e67b16f202f.pdf