دوره 7 (1402)
دوره 6 (1401)
دوره 5 (1400)
دوره 4 (1399)
دوره 3 (1398)
دوره 2 (1397)
دوره 1 (1396)

مشخصات آماری نشریه

تعداد دوره‌ها 8
تعداد شماره‌ها 29
تعداد مقالات 176
تعداد نویسندگان 333
تعداد مشاهده مقاله 94,153
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 71,151
نسبت مشاهده بر مقاله 534.96
نسبت دریافت فایل بر مقاله 404.27
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,309
تعداد مقالات رد شده 952
درصد عدم پذیرش 73
تعداد مقالات پذیرفته شده 117
درصد پذیرش 9
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 196

 

مجله مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با انجمن ترویج علم ایران تفاهم نامه دارد.

شناسنامه نشریه

  • عنوان کامل: مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
  • وب‌گاه: https://quranicstudies.ihcs.ac.ir/
  • دوره انتشار: فصلنامه
  • شاپا چاپی: X2588-414
  • شاپا الکترونیکی: X2783-5081
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
  • سال شروع انتشار: 1396
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: مطالعات قرآنی
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: پژوهش های معطوف به تاریخ، زبان و فرهنگ قرآن کریم
  • حوزه موضوعی نشریه: مطالعات قرآنی با رویکرد ادبی – زبانی، مطالعات قرآنی با رویکرد تاریخی و مطالعات قرآنی با رویکرد فرهنگ ایرانی اسلامی 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیک
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 15 روز
  • زمان داوری: حداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 15%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • مجوز انتشار و حق مؤلف: Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه ب
  • وضعیت در ISC در سال 1400: Q3 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • نوع نشریه در ISC: از نوع نشریات لیست اولیه
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1400(0.102)
  • ایمیل نشریه: isqs.journal@gmail.com

     نویسندگان

  • باید پس از ثبت نام در وبگاه https://orcid.org کد ارکید خود را دریافت و در هنگام ثبت نام در محل مشخص شده درج کنند.
  • همچنین در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه، راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت وبه هر مقاله ارسال نمایید.

داوران

  • پس از ثبت نام در سایت https://publons.com/about/home لینک پروفایل خود را دریافت کرده و به ایمیل نشریه isqs.journal@gmail.com ارسال نمایند.
  • لطفا مشخصات خود را در پروفایل شخصی در سایت نشریه کامل نموده و در سایت ارکید و پابلونز ثبت نام نمایید.
  • لطفا بعد از تکمیل داوری مقالات، ایمیل تشکر نشریه را که بابت انجام داوری به شما ارسال شده است، را به آدرس reviews@publons.com فوروارد نمایید.
  • راهنمای ثبت نام داوران در publons را درقسمت منوی راهنمای داوران میتوانید مشاهده نمایید .

 

پژوهشی مطالعات قرآنی
تحلیل رویدادهای هسته‌ای داستان حضرت آدم (ع) از منظر توالی و علیت (مطالعه تطبیقی سه تفسیر کهن فارسی)

مصطفی دشتی آهنگر؛ محمدگل محمودزایی؛ اسحاق میربلوچزایی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.41498.1976

چکیده
  دردوران معاصر، علوم انسانی رویکردهای جدیدی به پدیده‌های انسانی دارد که می‌تواند خوانش‌هایی نو از متون کهن به دست دهد. این پژوهش قصد داردبادیدگاه ساختارگرایانه به بررسی و تحلیل ساختار روایت‌های داستان آدم از منظر رویدادهای هسته‌ای در سه تفسیر قرانی (ترجمۀ تفسیر طبری، کشف‌الاسرارو‌عده‌الابرار و روض‌الجنان‌وروح‌الجَنان) بپردازد. ...  بیشتر

پژوهشی مطالعات قرآنی
واکاوی معنای آیات«...أَلاَّ تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ إِلاَّ رَمْزا...» و «..أَلاَّ تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلاثَ لَیالٍ سَوِیًّا» در تفاسیر و ترجمه‌های فارسی و لاتین بر اساس مطالعه تاریخی تطبیقی

محمد علی همتی؛ عبدالرسول هادیان شیرازی؛ مهدی عبداللهی پور؛ وفادار کشاورزی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.46476.2187

چکیده
  مفسران و در پیِ ایشان، مترجمان، در معنای دو مفهوم «أَلاَّ تُکَلِّمَ» و «سَوِیًّا» از آیه‌ی 41 سوره‌ی آل‌عمران و آیه 10 سوره مریم - که در مورد بشارت حضرت زکریا به حضرت یحیی و واکنش ایشان به این بشارت است - اختلاف دیدگاه دارند. سیر تاریخی تفسیر دو آیه‌ی مورد بحث، نشان می‌دهد که مفسران عبارت «أَلاَّ تُکَلِّمَ» را دو گونه ...  بیشتر

پژوهشی مطالعات قرآنی
بازشناسی معنای «مخلّفون» در کاربست قرآنی با تأکید بر دو سوره فتح و توبه

فریده محمدزاده شهرآبادی؛ عاطفه زرسازان

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.41577.1982

چکیده
  واژه «مخلّفون» 4 بار در قرآن آمده؛ یک بار در سوره توبه و سه بار در سوره فتح. در پژوهش حاضر با توجه به همنشینی «مخلّفون» در سوره‌های «توبه» و «فتح» با واژگان «فرح»، «قعود»، «کراهت»، «قول»، «استیذان» و «اعراب» و بر محور جانشینی با «مُعذّرون» و بر محور تقابل معنایی با «مؤمنون»، ...  بیشتر

پژوهشی مطالعات قرآنی
بازکاوی مفهوم «قانتات» در آیه« فَالصّاَلِحَتُ، قَانِتَاتٌ ... » (نساء، 34) (از دیدگاه مفسران و زنان اندیشمند)

کرم سیاوشی؛ علیرضا علیخانیان

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.45751.2159

چکیده
  آیه 34 سوره نساء یکی از آیات چالشی در حوزه مباحث زنان و خانواده است. چالش بخش میانی آیه، مرتبط با مفهوم واژه " قانتات" است که باتوجه‌به معنای اصیل لغوی و کاربرد قرآنی قنوت، پذیرش دیدگاه‌های گوناگون مطروحه از سوی بیشتر مفسران فریقین دشواری است. از سویی زنان نواندیشان مسلمان در دوره معاصر دیدگاههای سنتی را برنتافته، به بازاندیشی معنای ...  بیشتر

پژوهشی مطالعات قرآنی
درآمدی تحلیلی بر نزول و تنزیل ادبی قرآن کریم

رضا روحانی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.41681.1986

چکیده
  چکیدهنزول یا تنزّل قرآن کریم در وجوه مختلف زبانی، ادبی و روشی صورت گرفته است. در مقاله حاضر، با روشی توصیفی، تحلیلی و هرمنوتیکی کوشش شده که به ابعاد نظری و معانی مختلف نزول یا تنزیل ادبی قرآن پرداخته شود، و روش‌ها، عوامل مختلف این امر بازنمایی و اختصاراً تحلیل شود. نسبت‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های زبان و ادبیات با زبان و ادبیات قرآن ...  بیشتر

پژوهشی مطالعات قرآنی
بازتفسیر اصطلاح قرآنی «ملأ» براساس یافته های نوین زبانشناختی

امیرحسین حسین زاده ایوری؛ محمد حسین اخوان طبسی

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2024.47100.2221

چکیده
  در قرآن کریم شاهد استفاده از ماده م‌لء در صورت‌های مختلف هستیم که در سه گروه می‌توان آنها را دسته‌بندی نمود: 1)تصاریف مختلف از ریشه مَلَءَ به‌معنای پُر کردن(10 مرتبه کاربرد)، 2)ملأ به‌معنای اشراف و بزرگان قوم(28 مرتبه کاربرد)، 3)کاربرد ملأ أعلی(2 مرتبه کاربرد).. در این پژوهش بناداریم تا با استفاده از روش پژوهش ریشه‌شناختی از طریق مطالعه‌ای ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط