قرآن حکیم و شرح آیات منتخب (1389). ترجمة ناصر مکارم شیرازی، تحقیق محمد فقیهی رضایی و دیگران، قم: تابان.
اردلان، نادر و سارا بختیار (1380). حس وحدت، حمید شاهرخ، اصفهان: خاک.
اسکندرپور خرمی، پرویز (1379). گلهای ختایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
افراسیابی، علی (1391). فروغی از قرآن، قم: نهاوندی.
ایتن، یوهان (1374). کتاب رنگ، محمدحسین حلیمی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1390). غررالحکم و دررالکلم، لطیف راشدی و سعید راشدی، قم: پیام علمدار.
جمعه، حسین (1391). بررسی زیباشناختی و سبکشناختی تقابل در قرآن، ترجمة سیدحسین سیدی، تهران: سخن.
جمعه، حسین (2005). التقابل الجمالی فی النصّ القرآنی، دمشق: دارالمنیر.
خراقانی، حسن (1387). «تضادها و تقابلهای هنری در قرآن کریم»، الهیات و حقوق، ش 30، زمستان.
خرقانی، حسن (1392). زیباشناسی قرآن از نگاه بدیع، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
خرمشاهی، بهاءالدین (1377). دانشنامة قرآن و قرآنپژوهی، تهران: دوستان ـ ناهید.
دهخدا، علیاکبر (1343). لغتنامه، ج 15، زیر نظر محمد معین، تهران: دانشگاه تهران.
زرکشی، بدرالدین (بیتا). البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دارالمعرفة.
ساحلی، منی علی سلیمان (1996). التضاد فی النقد الدبی، بنغازی: منشورات جامعة قاریونس.
شوالیه، ژان و آلن گِربران (1388). فرهنگ نمادها، ترجمة سودابه فضائلی، تهران: جیحون.
صفوی، کورش (1387). درآمدی بر معنیشناسی، تهران: سورة مهر.
فضائلی، حبیبالله (1391). اطلس خط (تحقیق در خطوط اسلامی)، تهران: سروش (صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران).
قاسمی، میترا و حسین ستاورز (1391). رنگدرمانی، مشهد: مرندیز.
قَرَشی، سیدعلیاکبر (1376)، قاموس قرآن، مرتضی آخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قریب، محمد (1366). تبیین اللّغات لتبیان الایات یا فرهنگ لغات قرآن، تهران: بنیاد.
کبری، نجمالدین (1368). فوائحالجمال و فواتحالجلال، محمدباقر ساعدی خراسانی، تهران: مَروی.
کُربَن، هانری (1392). انسان نورانی در تصّوف ایرانی، ترجمة فرامرز جواهرینیا، شیراز: آموزگار خِرَد و گُلبان.
کرمی، علی (1381). شرح واژههای قرآن در ترجمة تفسیر مجمعالبیان، ج 31، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کوپر، جی. سی. (1386). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمة ملیحه کرباسیان، تهران: فرهنگ نشر نو.
گرین، کیت و جیل لبیهان (1383). درسنامة نظریه و نقد ادبی، لیلا بهرانی و دیگران، تهران: روزنگار.
لینگز، مارتین (1377). هنر خط و تذهیب قرآنی، مهرداد قیومی بید هندی، تهران: گرّوس.
مایل هروی، نجیب (1380). تاریخ نسخهپردازی و تصحیح انتقادی نسخههای خطی، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1354). تفسیر نمونه، قم: دارالکتب الاسلامیه.
مجرد تاکستانی، اردشیر (1381). شیوة تذهیب، تهران: سروش.
مجلسی، محمدباقر (1403 ق). بحارالانوار، محمدباقر محمودی و عبدالزهراء علوی، ج 64، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
مخلوف، حسنین محمد (1388). تفسیر و توضیح کلمات قرآن، حسینعلی انصاری راد، مشهد: آستان قدس رضوی.
مطلوب، احمد (2000). معجم المصطلحات البلاغیة و تطورها، بیروت: مکتبة لبنان.
مظفر، محمدرضا (1480 ق). المنطق، بیروت: دارالتعارف.
میت فورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ترجمة ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: دانشگاه الزهرا و کلهر.
خانیپور، رضا (1383). «کتیبه و کتیبهنگاری»، کتاب ماه هنر، ش 77 و 78.
ساطعی، عشرت (1372). «تأثیر رنگ در زندگی انسانها»، پیوند، ش 169.
سجادی، سیدمهدی و عالیه کرد زعفرانلو (1394). «تقابل معنایی و نقش آن در ترجمة قرآن کریم»، دوفصلنامة علمی ـ پژوهشی مطالعات ترجمة قرآن و حدیث، دورة دوم، ش 3، بهار و تابستان.
شاهواروتی، مریم و دیگران (1387). «بررسی تفاوتهای جنسیتی زنان و مردان در دو دیدگاه قرآن مجید و فمینیسم»، پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، ش 1.
مطهری، مرتضی (1352). «سیری در نهجالبلاغه (33): آیا دنیا و آخرت متضاد است؟»، درسهایی از مکتب اسلام، س 14، ش 9. التضاد فی النقد الدبی.
معرفت، محمدهادی (1428 ق). التمهید فی علوم القرآن، قم: مؤسسة فرهنگی انتشاراتی التمهید.
ملکی، حسن و یاسر ملکی (1392). «تحلیلی بر نسبت دنیا و آخرت و دلالتهای تربیتی آن»، تربیت اسلامی، س 8، ش 17.