Document Type : Research Article

Authors

دانشجو

Abstract

The interpretive legacy of Muslims is a plural, diverse and fluid area. The methodological, objective, and academic explanation and interpretation of this multifaceted and diverse field is the subject of interpretative research. One of the aspects and aspects of the interpretation of the study is the proper explanation of the "phenomenon of interpretation". Muslim commentators and commentators have had varied and varied interpretations of the phenomenon of "commentary" throughout history, but what appears to be a flaw in interpretations of commentary on "interpretation". The study of most of these perceptions of 'interpretation' shows that they have turned to lexical analysis of 'interpretation' rather than explaining the phenomenon of interpretation, and attempt to differentiate between 'interpretation' and 'non-interpretation'. It does not answer today's questions and needs, and these definitions have not been successful in explaining the reality of 'interpretation'.
The main issue of this study is to what extent have the definitions of the commentators and the commentators been successful in explaining the reality of the “interpretation”? How have scholars interpreted, understood, and interpreted the interpretation of "interpretation", and what is their understanding of the "phenomenon of interpretation"? What mechanisms and rules do you employ in this way? How clear and efficient is the terminology and set of concepts provided as epistemic tools for analyzing and interpreting interpretations?

Keywords

قرآن کریم
ابن فارس، احمد. (1422 ق). معجم مقاییس اللغة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن منظور، محمد­بن مکرم. (1405 ق). لسان العرب. قم: نشر ادب الحوزه.
ابوالفتوح. رازی، حسین­بن علی (1378 ش). روض الجِنان و روح الجَنان. مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی
احمدی، بابک (1381). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
بابایی، علی­اکبر. (1379). روش­شناسی تفسیر قرآن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ـ تهران: سمت.
پاکتچی، احمد (1391). تاریخ تفسیر قرآن کریم. تهران. دانشگاه امام صادق(ع)
پاکتچی، احمد (1387). «تفسیر». دایرة­المعارف بزرگ اسلامی. ج 15. تهران: مرکز دایرة­المعارف بزرگ اسلامی
پالمر، ریچارد (1382). علم هرمنوتیک. ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی. تهران. هرمس.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین (1405ق). مقدمه جامع التفاسیر.کویت: دار الدعوة.
زبیدی، محمد مرتضی. (بی­تا). تاج العروس. بیروت: المکتبة الحیاة.
الزرکشی، بدرالدین (1957م). البرهان فی علوم القرآن. بیروت: دار احیاء الکتب العربیة.
الزرکشی، بدرالدین (1310 ق). البرهان فی علوم القرآن. بیروت. دارالمعرفة
خلجی، محمدمهدی (1377). آرا و اندیشه­های محمد ارکون. تهران: مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی مدیریت مطالعات اسلامی
الخولی، امین (1982 م). التفسیر: نشأته. تدرجه. تطوره. بیروت: دارالکتاب اللبنانی
جرجانی، حسین (1378 ش). جلاء الاذهان (تفسیر گاذر). تحقیق میرجلال­الدین حسینی ارموی. تهران: دانشگاه تهران؛
جصاص، احمد (1405 ق/ 1985 م). احکام القرآن. به کوشش محمدصادق قحاوی. بیروت.
جلیلی، سید هدایت. (1390). پژوهش در تفسیرپژوهی قرآن. تهران: سخن.
جرالد هاوتینگ و عبدالقادر شریف (1389). رهیافت­هایی به قرآن. به کوشش مهرداد عباسی. تهران. انتشارات حکمت.
جوهری، اسماعیل. (1407 ق). الصحاح. تحقیق احمد عطار. بیروت: موسسة المحمودی.
سیوطی، جلال­الدین (146 ق). الاتقان فی علوم القرآن. بیروت: دارالکتب العربی.
شافعی، محمد (1358 ق/ 1939 م). الرساله. به کوشش احمد محمد شاکر. قاهره.
صفوی، کوروش (1379). درآمدی بر معناشناسی. تهران. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
طباطبایی، محمدحسین. (1363 ق). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، محمدحسین. (1386 ش). قرآن در اسلام. قم: بوستان کتاب. چ 1.
طبرسی، ابوعلی الفضل­بن الحسن. (1406). مجمع­البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار احیا التراث العربی.
طبری، محمد­بن جریر (1405 ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
طریحی، فخرالدین (1408 ق). مجمع البحرین. تحقیق احمد الحسینی. بی­جا: نشرالثقافة الاسلامیه.
فراهیدی، خلیل­بن احمد (1409 ق) العین. تحقیق مهدی مخزومی ـ ابراهیم سامرایی. بی­جا: موسسة دارالهجرة.
قراملکی، احد (1385). روش­شناسی مطالعات دینی. مشهد. دانشگاه اسلامی رضوی
قراملکی، احد (1385). اصول و فنون پژوهش در گستره دین­پژوهی. قم. انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم. چ 2.
قرطبی، محمد (1972 م). الجامع الاحکام القرآن. به کوشش احمد عبدالعلیم بدونی. قاهره.
مجتهد شبستری، محمد (1373). هرمنوتیک، کتاب و سنت. چ 2. تهران: انتشارات قیام.
معرفت، محمدهادی. (1380). تفسیر و مفسران. قم: موسسه فرهنگی التمهید. چ 1.
واعظی، احمد (1385). درآمدی بر هرمنوتیک. تهران. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
هاسپرس، جان (1387). درآمدی بر تحلیل فلسفی. ترجمه موسی اکرمی. تهران. آگاه. چ 2.
 
مقالات
ارکون، محمد (1988). «النص الاول/ النص الثانی». المواقف. ش 54
ارکون، محمد؛ خلجی، محمد مهدی (1376). «متن نخستین، متن دوم». دانشگاه انقلاب. ش 110