علاوه بر قرآن کریم؛
1ـ آلوسی، محمود بن عبدالله (بیتا)، روح المعانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
2ـ ابراهیمی، مریم و علوی، حمیدرضا (1395ش)، «شناختشناسی در قرآن و دلالتهای تربیتی آن»، کتاب قیم، شمارۀ 14.
3ـ ابن ابیحاتم، عبدالرحمان بن محمد (بیتا)، التفسیر، به کوشش اسعد محمد طیب، صیدا، المکتبة العصریه.
4ـ ابن حبان، محمد (1414ق)، الصحیح، به کوشش شعیب ارنؤوط، بیروت، مؤسسة الرساله.
5ـ ابن طاووس، علی بن موسی (بیتا)، مهج الدعوات، افست تهران، کتابخانۀ سنایی.
6ـ ابن منظور، محمد بن مکرم (بیتا)، لسان العرب، بیروت، دار صادر.
7ـ ابوهلال عسکری، حسن بن عبدالله (1412ق)، الفروق اللغویة، قم، جامعۀ مدرسین.
8ـ اتکینسون، ریتا و هیلگارد، ارنست (1392ش)، زمینۀ روانشناسی، ترجمۀ حسن رفیعی و محسن ارجمند، تهران، کتاب ارجمند.
9ـ احمدی، محمدنبی و حاج زینالعابدینی، عباس (1391ش)، «رمز و راز واژۀ قلب در قرآن کریم»، الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة وآدابها، شمارۀ 22.
10ـ برقی، احمد بن محمد (1370ق)، المحاسن، به کوشش جلال الدین محدث ارموی، تهران، اسلامیه.
11ـ بلاغی، محمد جواد (1933م)، آلاء الرحمن، صیدا، مطبعة العرفان.
12ـ بیان الفرق بین الصدر والقلب والفؤاد واللب (بیتا)، منسوب به حکیم ترمذی، به کوشش احمد عبدالرحیم سایح، قاهره، مرکز الکتاب للنشر.
13ـ پاکتچی، احمد (1392ش)، فقه الحدیث با تکیه بر مسائل لفظ، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
14ـ تفسیر العسکری (1409ق)، قم، مدرسة الامام المهدی (ع).
15ـ ثواقب، جهانبخش (1386ش)، «نگاهی به روششناسی شناخت در قرآن»، مشکوة، شمارۀ 96ـ97.
16ـ جعفر طیاری، مصطفی (1390ش)، «تأثیر سلبی گناه در معرفت از نظر قرآن»، پژوهشهای اخلاقی، شمارۀ 3.
17ـ ــــــــــــــــــــ (1394ش)، «گناه و پیامدهای آن از منظر قرآن و حدیث»، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، شمارۀ 2.
18ـ جعفرزادۀ کوچکی، علیرضا و امامی غفاری، عبدالحمید (1394ش)، «قلبهای هدایتپذیر و هدایتناپذیر از دیدگاه قرآن»، مدیریت اسلامی، شمارۀ 9.
19ـ حاجتی شورکی، محمد و حسنی، علی (1396ش)، «بررسی تطبیقی واژگان قرآنی و اوستایی در بارۀ ساحت غیرمادی انسان»، معرفت ادیان، شمارۀ 32.
20ـ حسنزاده، مهدی و مرتضوی، محمد (1395ش)، «معناشناسی فؤاد در قرآن کریم»، پژوهشهای زبانشناختی قرآن، شمارۀ 10.
21ـ خلیل بن احمد (1980م)، العین، به کوشش مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، بیروت، دار و مکتبة الهلال.
22ـ دلبری، محمد (1395ش)، «دلالتهای تربیتی معناشناختی قلب در قرآن کریم»، پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 9.
23ـ راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، به کوشش صفوان عدنان داودی، دمشق/ بیروت، دارالعلم/ الدار الشامیة.
24ـ رامیار، محمود (1362ش)، تاریخ قرآن، تهران، امیرکبیر.
25ـ ریو، جان مارشال (1393ش)، انگیزش و هیجان، ترجمۀ یحیی سید محمدی، تهران، نشر ویرایش.
26ـ زمخشری، محمود بن عمر (1385ق)، الکشاف، قاهره، مطبعة البابی.
27ـ سلماننژاد، مرتضی (1391ش)، معناشناسی تدبر در قرآن، پایان نامۀ کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ الاهیات دانشگاه امام صادق (ع).
28ـ سهل تستری (1423ق)، التفسیر، به کوشش محمد باسل عیون السود، بیروت، دار الکتب العلمیة.
29ـ سید مرتضی، علی بن طاهر (1325ق)، الامالی، به کوشش محمد بدرالدین نعسانی، قاهره، مکتبة الخانجی.
30ـ شیخ طوسی، محمد بن حسن (1383ق)، التبیان، به کوشش احمد حبیب قصیر عاملی، نجف، دار احیاء التراث.
31ـ صنعانی، عبدالرزاق بن همّام (1403ق)، المصنف، به کوشش حبیبالرحمان اعظمی، بیروت، المکتب الاسلامی.
32ـ صنعانی، عبدالرزاق بن همّام (1410ق)، تفسیر القرآن، به کوشش مصطفی مسلم محمد، ریاض، مکتبة الرشد.
33ـ طباطبایی، محمد حسین (1412ق)، المیزان، قم، جامعۀ مدرسین.
34ـ طبرسی، فضل بن حسن (1415ق)، مجمع البیان، بیروت، اعلمی.
35ـ ــــــــــــــــــــ (1418ق)، جوامع الجامع، قم، جامعۀ مدرسین.
36ـ طبری، محمد بن جریر (1415ق)، التفسیر، به کوشش خلیل میس و صدقی جمیل عطار، بیروت، دار الفکر.
37ـ عبدالباقی، محمد فؤاد (1364ش)، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن، تهران، اسلامی.
38ـ عبداللهخانی، مرضیه و پورمحمدی، راضیه (1394ش)، «نقش سلامت قلب در سبک زندگی از منظر قرآن»، پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، سال ششم، شمارۀ 2.
39ـ علاءالدین، محمدرضا (1387ش)، «طهارت و شکوفایی قلب از منظر قرآن کریم»، کوثر، شمارۀ 28.
40ـ عهد عتیق (1856م)، ترجمۀ فارسی فاضلخان همدانی، لندن، بریتیش بایبل سوسایتی.
41ـ عیاشی، محمد بن مسعود (بیتا)، التفسیر، تهران، اسلامیه.
42ـ فتاحیزاده (1396ش)، «معناشناسی اضلال الاهی»، پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 10.
43ـ فخر رازی، محمد بن عمر (بیتا)، التفسیر، قاهره، المطبعة البهیة.
44ـ فرانکن، رابرت (1389ش)، انگیزش و هیجان، ترجمۀ حسن شمس اسفندآباد و دیگران، تهران، نشر نی.
45ـ فعالی، محمدتقی (1380ش)، «قلب»، قبسات، شم 19.
46ـ قراباغی، جواد، (1394ش)، «اسباب قساوت قلب از منظر قرآن و حدیث»، مبلغان، شمارۀ 194.
47ـ قرطبی، محمد بن احمد (1372ق)، الجامع لاحکام القرآن، به کوشش احمد عبدالعلیم بردونی، قاهره، دار الشعب.
48ـ کلینی، محمد بن یعقوب (1363ش)، الکافی، به کوشش علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
49ـ لطفی، مهدی (1387ش)، «معناشناسی عقل و قلب»، مجموعۀ مقالات بیست و چهارمین دورۀ مسابقات بین المللی قرآن کریم، جلد دوم، تهران، اسوه.
50ـ مجاهد بن جبر (بیتا)، التفسیر، به کوشش عبدالرحمان طاهر سورتی، بیروت، المنشورات العلمیه.
51ـ مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403ق)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
52ـ مصباح یزدی، محمدتقی (1387ش)، «تفسیر قرآن کریم: سورۀ بقره (آیات 8ـ12)»، به کوشش احمد فقیهی، قرآن شناخت، شمارۀ 2.
53ـ مصطفوی، حسن (1360ش)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، نشر کتاب.
54ـ مقاتل بن سلیمان (1424ق)، التفسیر، به کوشش احمد فرید، بیروت، دار الکتب العلمیه.
55ـ ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، اسرار الآیات، به کوشش محمد خاجوی، تهران، انجمن حکمت و فلسفۀ ایران، 1360ش.
56ـ مهروش، فرهنگ (1394ش)، «تاریخ انگارۀ ذکر در فرهنگ اسلامی»، مطالعات قرآن و حدیث، سال نهم، شمارۀ 1.
57ـ میبدی، احمد بن ابیالفضل (1364ش)، کشف الاسرار، به کوشش رضا انزابینژاد، تهران، امیرکبیر.
58ـ میرزابابایی، مهدی (1396ش)، «استعارۀ مفهومی سمع و اذن در آیات قرآن»، ذهن، شمارۀ 72.
59ـ نحاس، احمد بن محمد (1409ق)، معانی القرآن، به کوشش محمد علی صابونی، مکه، جامعة ام القری.
60ـ Cheyne, Rev (1903), “Heart”, Encyclopedia Biblica, vol. II, London, MacMillan.
61ـ Malenka RC et al (2015), “Higher Cognitive Function and Behavioral Control”, Molecular Neuropharmacology: A Foundation for Clinical Neuroscience, New York, McGraw Hill Medica.
62ـ MC Auliff, Jane Dammen (2002), “Heart”, Encyclopedia of Quran, Leiden, Brill.
63ـ Zammit, Martin R. (2002), A Comparative Lexical Study of Qur‘anic Arabic, Leiden, Brill.