آذرنوش، آذرتاش (۱۳۸۴)، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، تهران: نشر نی.
آرام، محمدرضا (1395)، «سیر فرجامشناسی در دین یهود»، قیم، ش 14.
آمدی، سیفالدین (۱۴۲۳ ق)، ابکار الافکار فی اصولالدین، قاهره: دارالکتب.
ابراهیمی، حسن (۱۳۸۸)، «بررسی تأویلات ابنعربی دربارة آیات خلود و جاودانگی عذاب در قرآن»، مطالعات عرفانی، ش 10.
ابنبابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق) (۱۴۱۴ ق)، اعتقادات الامامیه، قم: کنگرة شیخ مفید.
ابنعربی، محیالدین (1410 ق)، رحمة من الرحمن فی تفسیرو اشارات القرآن، دمشق: مطبعه نصر.
ابنفارس، احمد (۱۴۰۴ ق)، معجم مقاییس اللغه، قم: مرکز الاعلام الاسلامی.
ابنقیم جوزیه، محمد بن ابیبکر (۱۴۱۴ ق)، شفاء العلیل، بیروت: دارالجمیل.
ابنمنظور، محمد بن مکرم (۱۴۱۴ ق)، لسان العرب، بیروت: دارالفکر.
اعرابی، غلامحسین (1394)، «بررسی تطبیقی معاد در کتب اوستا، عهدین، تلمود و قرآن کریم با تأکید بر اوصاف و ویژگیهای بهشت»، پژوهش دینی، ش 30.
انیس، ابراهیم (۱۴۰۸ ق)، المعجم الوسیط، تهران: مکتبه الثقافه الاسلامیه.
ایزوتسو، توشیهیکو (۱361)، خدا و انسان در قرآن، ترجمة احمد آرام، تهران: اسلامی.
ایزوتسو، توشیهیکو (1378)، مفاهیم اخلاقی در قرآن، ترجمة فریدون بدرهای، تهران: اسلامی.
بهبودی، محمدباقر (۱۳۶۹)، معانی القرآن، تهران: خانة آفتاب.
بیات، مرتضی و محمود صیدی (1398)، «نقد و تحلیل معناشناسانة واژة ˮخلود“ در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه معتزله و اشاعره»، پژوهشهای ادبی ـ قرآنی، ش 6.
بیپرویش، مانفرد (۱۳۶۳)، زبانشناسی جدید، ترجمة محمدرضا باطنی، تهران: آگاه.
بیناس، جان (1354)، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علیاصغر حکمت، تهران: پیروز.
پالمر، فرانک (۱۳۷۴)، نگاهی تازه به معنیشناسی، ترجمة کورش صفوی، تهران: کتاب ماد.
ترمذی، محمد بن عیسی (بیتا)، سنن الترمذی (الجامع الصحیح)، تحقیق احمد محمد شاکر، بیروت: احیاء التراث العربی.
تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر بن عبدالله (1322)، شرح المقاصد، قم: رضی.
توفیقی، حسین (1381)، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران: سمت.
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵)، تسنیم، قم: اسراء.
جوهری، اسماعیل بن حماد (۱۴۱۰ ق)، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، بیروت: دار العلم.
جمشیدیان، نیره و سوسن آل رسول (1389)، «خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن»، دینپژوهی و کتابشناسی قرآنی، ش 6.
حاجی شرفی، رضوان (1398)، «معناشناسی خلود در جهنم بر محور همنشینی»، مطالعات ادبی متون اسلامی، ش 15.
حسینی طهرانی، سیدمحمدحسین (۱۴۲۳ ق)، معادشناسی، مشهد: علامه طباطبایی.
حمیری، نشوان بن سعید (۱۴۲۰ ق)، شمس العلوم و دواءکلام العرب من الکلوم، بیروت: دارالفکر.
دهقانی، محمدحسین و محمدرضا بلانبان (۱۳۸۹)، «تحلیلی بر جاودانگی عذاب از دید ملاصدرا و تطبیق آن با آیات و روایات»، الهیات تطبیقی، ش 3.
رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر فخرالدین (۱۴۲۰ ق)، مفاتیح الغیب (تفسیر کبیر)، بیروت: احیاء التراث العربیة.
روبینز، آر. اچ. (1384)، تاریخ مختصر زبانشناسی، ترجمة علیمحمد حقشناس، تهران: مرکز.
راغب اصفهانی، حسن بن محمد (۱۳۱۲ ق)، المفردات فی غریب القرآن، دمشق: دارالعلم.
رشیدرضا، محمد (بیتا)، المنار، بیروت: دارالفکر.
زحیلی، وهبه بن مصطفی (۱۴۱۸ ق)، التفسیر المنیر، بیروت: دارالفکر.
زمخشری، محمود بن عمر (۱۴۱۷ ق)، الکشاف عن حقایق القرآن، قم: مکتبه الاعلام الاسلامی.
سیاح، احمد (۱۳۶۵)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تهران: اسلامی.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن (۱۴۰۴ ق)، الدر المنثور فی تفسیر بالماثور، قم: آیة الله مرعشی.
شعبری، حمیدرضا (1385)، مبانی معناشناسی نوین، تهران: سمت.
شلتوت، محمود (بیتا)، الاسلام العقیده والشریعه، مصر: دارالقلم.
صفوی، کورش (۱۳۸7)، از زبانشناسی به ادیبات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (۱۴۰۳ ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن (۱۳۷۲)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو.
طریحی، فخرالدین محمد (۱۳۷۵)، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی.
طوسی، محمد بن حسن (۱۴۰۵ ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: احیاء التراث العربیة.
طوسی، نصیرالدین محمد (بیتا)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: منشورات شکوری.
عکاشه، محمود (1432 ق)، التحلیل اللغوی فی ضوء علم الدلاله، القاهره: دار النشر.
عیاشی، محمد بن مسعود (1380)، تفسیر العیاشی، تهران: المطبعة العلمیة.
فراهیدی، خلیل بن احمد (۱۴۰۹ ق)، کتاب العین، قم: هجرت.
قائمینیا، علیرضا (1389)، بیولوژی نص، تهران: فرهنگ و اندیشة اسلامی.
قرشی، علیاکبر (بیتا)، قاموس قرآن، تهران: علمی و فرهنگی.
قیصری رومی، محمد داوود (۱۳۷۵)، شرح فصوص الحکم، تهران: علمی و فرهنگی.
کاشانی، عبدالرزاق (۱۴۳۲ ق)، تأویلات القرآن الکریم (تفسیر ابن عربی)، بیروت: احیاء التراث العربیة.
کهن، راب. آ. (1350)، گنجینهای از تلمود، ترجمة امیر فریدون گرگانی، تهران: زیبا.
مجلسی، محمدباقر (۱۴۰۳ ق)، بحار الانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمة الاطهار، بیروت: احیاء التراث العربیة.
مختار عمر، احمد (1386)، معناشناسی، ترجمة سیدحسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
مشکور، محمدجواد (1377)، خلاصة ادیان در تاریخ دینداری، تهران: شرق.
مصطفوی، حسن (۱۴۱۶ ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: ایران.
مطیع، حسن (۱۳۸۷)، «خلود در عذاب با مروری بر دیدگاه صدرالمتألهین»، پژوهش اندیشة نوین دینی، ش ۱۵.
معلوف، لوییس (۱۳۸۰)، المنجد، ترجمة محمد بندر ریگی، تهران: ایران.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (۱۳۶۵)، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق محمد خواجوی، قم: بیدار.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (۱۴۲۵ ق)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: احیاء التراث العربیة.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (1420 ق)، الاسفار الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربیة.
ملایی سریش، صغری (1396)، معناشناسی توصیفی «خلود» در قرآن کریم، پایاننامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما فتحیه فتاحیزاده، دانشگاه الزهراء.
نجیمی، حسنعلی (۱۳۹۲)، «بررسی عقلی و شواهد قرآنی، روایی بر اثبات مفهوم خلود در جهنم»، پژوهشنامة قرآن و حدیث، ش 17.
نکونام، محمدرضا (۱۳۸۶)، خلود در دوزخ، قم: نگین.
نصرتی، شعبان و هادی صادقی (1391)، «الگوی تفکر قرآنی براساس معناشناسی همزمانی»، ذهن، ش 48.
وحیدی، شهابالدین (1395)، «بررسی تطبیقی معاد در قرآن و عهدین»، کتاب قیم، ش 14.