ابنحبان، محمد (1411)، مشاهیر علماء الأمصار، بیروت: دارالوفاء.
ابنحجر، احمد بن علی (1404)، تهذیب التهذیب، بیروت: دارالفکر.
ابنالصلاح، ابوعمرو عثمان بن عبدالرحمن (1423)، مقدمة ابنالصلاح، بیروت: دارالفکر.
ابنندیم، محمد بن اسحاق (1422)، الفهرست، بیروت: دارالکتب العلمیه.
أبوعبیدة، معمر بن مثنی (1374)، مجاز القرآن، بهتحقیق محمد فؤاد سزگین، قاهره: مکتبة الخانجی.
جونز، آلن (1392)، سنت شفاهی و مکتوب در عربستان، ترجمة نصرت نیلساز در دایرۀالمعارف قرآن، تهران: حکمت.
زرینکلاه، الهام (1390)، تفسیر مجاهد بن جبر و روششناسی آن، پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
سزگین، فؤاد (1380)، تاریخ نگارشهای عربی، ترجمة مهران ارزنده و شیرین شادفر، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
طبری، محمد بن جریر (1420)، جامعالبیان فی تأویل القرآن، بیروت: دارالکتب العلمیه.
گلدفلد، ایزیاک (1984)، مفسر و شرق العالم الاسلامی (مقدمه الکشف والبیان ثعلبی)، بیروت: دارالکتب العلمیه.
مجاهد بن جبر (1367)، تفسیر مجاهد، بهتحقیق عبدالرحمن طاهر بن سورتی، اسلامآباد: مجمع البحوث الاسلامیه.
موتسکی، هارالد (1393)، «ارزیابی تاریخگذاری احادیث»، ترجمة سیدعلی آقایی، در تاریخگذاری حدیث بهکوشش و ویرایش سیدعلی آقایی، تهران: حکمت.
نیلساز، نصرت (1391)، «بررسی دیدگاه شولر دربارۀ ماهیت منابع جوامع روایی اولیه»، مطالعات اسلامی.
نیلساز، نصرت (1393 الف)، «تبیین و ارزیابی نظریة سزگین دربارة شناسایی و بازسازی منابع جوامع روایی»، پژوهشهای قرآن و حدیث، س 47.
نیلساز، نصرت (1393 ب)، خاورشناسان و ابنعباس، تهران: علمی و فرهنگی.
Berg, Herbert (2000), The Development of Exegesis in Early Islam: The Authenticity of Muslim Literature from the Formative Period, Surrey, UK: Curzon Press.
Horst, Heribert (1951), Die Gewahrsmanner im Koranlammentar at-Tabari. Ein Beitrag zur Kenntnis der Exegetischen uberlieferung im Islam, Universitat Zu Bonn.
Leemhuis, Fred (1981), “MS. 1075 Tafsir of the Cairene Dar Al-Kutub and Mugahid’s Tafsir’’, in: Proceedings of the ninth Congress of the union Européenne des arabisants et Islamisants, Leiden.
Leemhuis, Fred (1988), “Origins and Early Development of the tafsīr Tradition’’, in: Approaches to the History of the Interpretation of the Qurʾān, edited by: Andrew Rippin, Oxford, Clarendon Press.
Leemhuis, Fred (2003), “Discussion and debate in Early Commentaries of the Qurʾān”, in: Jane Dammen McAuliffe et al. (eds.), with Reverence for the Word, Medieval Scriptural Exegesis in Judaism, Christianity, and Islam, Oxford.
Schacht, Josef (1979), The Origins of Muḥammadan Jurisprudence, Great Britain: Oxford University Press.
Schoeler, Gregor (2006), The Oral and the Written in Early Islam, trans. Uwe Vagelpohl, Routledge: Oxon.
Stauth, Georg (1969), Die Uberlieferung des Korankommentars Mugahid b. Gabr's: zur Frage der Rekonstruction der in den Sammelwerlen des 3.Jh.d.H benutzten fruhislamischen quellenwerke, Ph.D. dissertation, Universitat GieBen.
Versteegh, C. H. M. (1990), “Grammar and Exegesis: The Origins of Kufan Grammar and the Tafsīr of Muqatil”, Der Islam, vol. 67.
Wansbrough, John (2004), Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, U.S.A.