نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

2 استادیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

1022034/isqs.2020.5466

چکیده

شاید در میان فرق بازمانده و مشهور اسلام، اسماعیلیان تمایل بیشتری به فهم باطنی قرآن از خود نشان داده باشند. ارتباط و شباهت برقرار کردن میان دو سطح ظاهر و باطن یا همان تأویل و معرفت قلبی از جمله مشترکات صوفیه و اسماعیلیه به شمار می‌رود. دو گروه در کنار اهتمام به برپاداشتن ظاهر شریعت، در پی کشف بواطن قرآن بوده و حتی در آیات فقهی نیز از تأویل بهره جسته‌اند. در دیدگاه صوفیه علم تأویل آیات منحصر در فرد خاصی نبوده و دستیابی به آن به جدیت در تهذیب و مراقبه بر می‌گردد، در حالیکه در فرقه اسماعیلیه تأویل مختص به افرادی است که در سلسه مراتب دعوت قرار می‌گیرند، به همین خاطر تأویل‌‌های این گروه بیشتر فرقه‌ای می‌نمایاند و در راستای تایید عقاید اسماعیلی است، در حالیکه تأویل‌های صوفیان بر تجربه‌ی شخصی افراد استوار و بیشتر با مقامات صوفیان تطبیق داده می‌شود. این پژوهش بر آن است، با بررسی تأویلاتِ فقهی قاضی نعمان مغربی (بنیان‌گذار فقه اسماعیلی) و عبدالرزاق کاشانی(اندیشمند اصیل عرفانی) اشتراک و افتراق‌ رویکردهای تأویلی ایشان را در پیوند فقه و عرفان استخراج و تببین کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Interpretive Approaches of Al-Qāḍī Al-Nu' mān and Abd al-Razzaq al-Kashani in Jurisprudential Verses (review on the interpretation of "Da'a'im al-Islam and Al-Ta'wilat): a comparative study

نویسندگان [English]

  • fatema hajiakbari 1
  • HOSSIN SATTAR 2

1 Assistant Professor in Department of Quranic sciences and Hadith, Faculty of Humanities, Kosar University, Bojnord, Iran.

2 Assistant Professor, Kosar University oF KASHAN

چکیده [English]

Perhaps among the surviving and well-known branches of Islam, the Isma'ilism has shown a more trend to the esoteric interpretation of the Qur'an. The relationship between the two levels of appearance and interior is one of the common beliefs between Sufism and Isma'ilism. They have sought an intimate understanding of the Qur'an and have used interpretation in understanding the jurisprudential verses, in addition to observing the presence of Shari'a. According to Sufism, the science of interpretation is not limited to a particular individual; it is based on the personal experience of individuals and is adopted more in line with Sufi authorities. Whereas in the Isma'ilism branch, interpretation is dedicated to people who are in the invitation hierarchy. Therefore, their descriptions are mostly sectarian and in line with the confirmation of Ismaili beliefs. The present study aimed to extract and explain the commonalities and differences interpretive approaches of Qāḍī Al-Nu' mān Maghribi and Abd al-Razzaq al-Kashani in the connection between jurisprudence and mysticism by examining their jurisprudential interpretations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abd al-Razzaq al-Kashani
  • Qāḍī Al-Nu' mān
  • jurisprudential verses
  • Sufism
  • Isma'ilism
  • interpretations
ابن‌عربى، ابو عبدالله محى‌الدین محمد، (1422ق)، تفسیر ابن‌عربی، بیروت: دار احیاء التراث العربى‏.
استایگر والد، دیانا، (1387)، سیر تأویل نزد اسماعیلیان، محمدحسن محمدی مظفر، هفت آسمان، شماره40، صص 95-118.
اسعدی، محمد، (1390)، آسیب شناسی جریان‌های تفسیری، اداره چاپ و انتشارات پژوهشگاه.
پوناوالا، اسماعیل کی، (1386)، تأویل قرآن در نگاه اسماعیلیان، هفت آسمان، ش34.
آتش، سلیمان، (1381)، مکتب تفسیر اشاری، مترجم: توفیق ه.سبحانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
آلموند، یان،(1390)، تصوف و ساختار شکنی، مترجم فریدالدین رادمهر، تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
بابا صفری، علی‌اصغر، (1390)، اختلاف رویکرد تأویلی نزد صوفیه و اسماعیلیه، سید حامد موسوی، کهن نامه ی ادب پارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 1-23.
برنارد، لوئیس، (1370)، بنیاد‌های کیش اسماعیلی، مترجم ابوالقاسم سری، تهران، سعید نو.
پورنامداریان، تقی، (1383)، رمز و داستان های رمزی در ادب پارسی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
تمیمی‌مغربی، نعمان بن حیون، اساس التاویل، الف، به کوشش عارف تامر، بیروت، دارالثقافه، بی‌تا.
________________، تأویل الدعایم الاسلام، ب،  محقق محمد حسن اعظمی، مصر، دارالمعارف، بی‌تا.
-------------------، دعائم الاسلام، محقق آصف فیضی، ج،  قم، موسسه آل البیت ع لاحیاء التراث، بی‌تا.
-------------------،(1409)، شرح الاخبار فی فضائل الائمة الاطهار، قم: جماعه المدرسین فی الحوزه العملیه.
حاجی‌اکبری، فاطمه، محمد‌علی مهدوی‌راد، حسین ستار،(1397)، بررسی اصطلاح تطبیق در تأویلات کاشانی، مطالعات عرفانی، ش 27، صص 31-54.
حسینی، میرهادی، (1394)، مبانی اقتدار در تفکر اسماعیلیه، جستارهای تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره دوم، 1394، صص 21-42.
دایره المعارف قرآن کریم، (1392)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه بوستان کتاب قم، نوبت دوم.
دفتری، فرهاد،(1386)، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
----، فرهاد،(1393)، دانشنامه جهان اسلام، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
----، فرهاد، اسماعیلیه مجموعه مقالات، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، بی‌تا، بی‌جا.
ذهبی، محمد حسین، التفسیر و المفسرون، قاهره: مکتبة وهبة، بی‌تا.
زرین کوب، عبدالحسین،(1378)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر، چاپ شانزدهم.
سندز، کریستین، (1397)، تفاسیر صوفیانه قرآن؛ از سده چهارم تا نهم، مترجم:زهرا پوستین دوز، تهران:حکمت.
شاکر، محمد کاظم، (1376)، روش‌های تأویل قرآن، قم: بوستان کتاب.
شفیعی کدکنی، محمدرضا،(1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
----------------، (1387)، قلندریّه در تاریخ، تهران: سخن، چاپ سوم.
صابری، حسین، (1395)، تاریخ فرق اسلامی، تهران: سمت.
ضغیمی‌نژاد، فروغ، امیر جودوی، دهقان منگابادی، (1397)، مبانی تاویلات قاضی نعمان از آیات فقهی در بوته‌ی نقد، قرآن فقه و حقوق اسلامی، سال چهارم، شماره هشت.
طباطبایی، سید‌محمد‌حسین، المیزان فی التفسیر القرآن، لبنان: موسسه الاعلمی للمطبوعات، بی‌تا
-----------------، (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم: سید محمد باقرموسوی همدانی، قم:دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏.
عدالت پور، هادی، (1397)، درآمدی تحلیلی در اثر پذیری صوفیه از علم فقه، مطالعات عرفانی، 113-136.
غالب، مصطفی، الحرکات الباطنیه فی الاسلام، بیروت: دارالاندلس، بی‌تا.
فولادوند، محمدمهدی، (1418ق‏)، ترجمه قرآن، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى‏، تهران‏، نوبت چاپ: 3
کاشانی، کمال‌‌الدین عبدالرازق، (1393)، تأویلات القرآن الکریم، مشهور به تفسیر ابن عربی، مترجم: سید جواد هاشمی علیا، تهران؛مولی،
-----------------، (1422ق)، تأویلات القرآن الکریم، مشهور به تفسیر ابن عربی، لبنان دار احیاء التراث العربی.
کلانتری، علی اکبر، (1377)، ارزش و جایگاه کتاب دعائم الاسلام در فقه شیعه، فقه و اصول، ش15، صص 306_334.
کوک، مایکل، (1386)، امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، مترجم احمد نمایی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
گرامی، محمد‌هادی، (1398)، گرایش های تفسیری شیعه در عصر امام باقر، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم شماره اول، صص 97-128.
لوری، پییر، (1383)، تأویلات القرآن از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی، مترجم: زینب پودینه آقایی، تهران :حکمت.
لوئیس، برنارد، (1362)، تاریخ اسماعیلیان، مترجم فریدون بدره‌ای، تهران، انتشارات طوس.
مادلونگ، ویلفرد، (1375)، مکتبها و فرقه‌های اسلامی در سده‌ی میانه، مترجم؛ جواد قاسمی، مشهد، آستان قدس رضوی.
مک اولیف، جین دمن، (1392)، ترجمه دایره المعارف قرآن، ترجمه گروهی از مترجمان، تهران: حکمت.
موسوی بجنوردی، محمد‌کاظم، (1393)، دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
مولوی، جلال‌الدین محمد، (1374)، نثر و شرح مثنوی شریف، عبدالباقی گولپینارلی.
میرباقری، علی اصغر، (1394)، تاریخ تصوف، تهران: سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، دو جلد.
نانجی، عظیم، (1987)، فصلی در ارکان معنویت اسلامی، ویراسته سید‌حسین نصر، لندن نشر روتلج و کیگان پاول،(برگرفته از سایت مطالعات اسماعیلی)
نویا، پل، (1373)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمه: اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هادی‌زاده، مجید، (1380)، مجموعه رسائل و مصنفات کمال الدین عبدالرازق کاشانی، تهران: نشر میراث مکتوب، چاپ دوم.
هالم، هانتس، (1377)، فاطمیان و سنتهای تعلیمی آنان، ترجمه فریدون بدره ای، تهران : نشر و پژوهش فرزان روز.