آرون، ریمون.1386. مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی. با ترجمه، محسن ثلاثی، تهران: علمی و فرهنگی.
اوپنهایم، آلن. 1375. طرح پرسشنامه و سنجش نگرشها. با ترجمه مرضیه کریمنیا. مشهد: آستان قدس رضوی.
بهمنی، سعید. 1388. شاخصهای مطلوب قرآنی. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
جلالیمنش، عمار. 1392. شناسایی شاخصهای ارزیابی موفقیت نظام قرآنی کشور با توجه به اهداف، سیاستها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
حسنپور، زینب. 1397. بررسی وضعیت دینداری دانشجویان: مقایسه تطبیقی موج اول و دوم پیمایش دینداری در ایران (1389 - 1395). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
حسینزاده، مهدی، قاسم رجبی واسوکلائی، سیدمسعود موسوی، فاطمه پورشرعیاتی، و علی جوانی. 1395. “ارتباط انس با قرآن و سلامت روانی در بین دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.” فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه 25: 29-36.
دورکیم، امیل. 1396. صور بنیانی حیات دینی. ششم. با ترجمه باقر پرهام. تهران: نشر مرکز.
سراجزاده، سیدحسین، سارا شریعتیمزینانی، و سیروس صابر. 1383. “بررسی رابطه میزان و انواع دینداری با مدارای اجتماعی.” علوم اجتماعی، دوره 1 شماره اول سال 4 109-142.
سراجزاده، سیدحسین، فاطمه جواهری، و ایرج فیضی. 1395. نگرشها و رفتارهای دانشجویان؛ مرحله دوم پیمایش طول نگرشها و رفتار دانشجویان دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
سراجزاده، سیدحسین، و سیده مهناز توکلی. 1380. “بررسی تعریف عملیاتی دینداری در پژوهشهای اجتماعی.” نامه پژوهش، سال پنجم شماره 20 و 21 159-187.
سعیدی، محمدمسعود. 1391. “جامعهشناسی دین و رویکردهای متفاوت به دین .” فصلنامه علوم اجتماعی 74-82.
شجاعیزند، حسین، و علیرضا شجاعیزند. 1395. “بررسی روایی در پیمایشهای سنجش دینداری در ایران.” جامعه شناسی کاربردی، سال 27، شمار 63 168-196.
شجاعیزند، علیرضا. 1394. “ضرورت و امکان سنجش دینداری.” مجلة مطالعات اجتماعی ایران، دوره 9 شماره 3 110-131.
شجاعیزند، علیرضا. 1384. “مدلی برای سنجش دینداری.” مجله جامعه شناسی ایران، 6: 34-66.
شکوری، مجتبی، و فریدونی محمدحسین. 1396. " طبقهبندی شاخصهای دانشی و مهارتی پیامد انس با قرآن کریم از منظر کارشناسان حوزه آموزش و مدیریت امور قرآنی" تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، سال14 ،پیاپی3، 81-107
فاضلیدهکردی، مهدی، و سلمان رضوانخواه. 1389. “بررسی ذکر و یاد خدا به عنوان یکی از شاخصههای انس با قرآن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی.” مطالعات قرآن و حدیث 7: 129-157.
فرجی، مهدی، و عباس کاظمی. 1388. “بررسی وضعیت دینداری در ایران: با تاکید بر دادههای پیمایشهای سه دهه گذشته.” فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم شماره 6 79-95.
فریدونی، محمدحسین، 1386، زمینهیابی و اعتبارسنجی راهکارهای ارتقای قرآنی دانشجویان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران.
کاظمیپور، عبدالمحمد. 1383. “پیمایشهایی کارآمد برای شناخت روندها.” کتاب ماه علوم اجتماعی شماره 85-86 13-17.
مالکی، عمار، و پویان تمیمیعرب. 2020. گزارش نظرسنجی درباره «گرایش ایرانیان به دین». online، گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان «گَمان». https://gamaan.org/2021/01/19/gamaan-iran-religion-survey-2020/.
محبوبی، رضا. 1394. “ساخت مقیاس (بومی) برای سنجش دینداری.” مدیریت در دانشگاه اسلامی 4: 117-134.
محدثی، حسن. 1392. “امتناع اندازهگیری دین داری و امکان رتبهبندی نوع دینداری.” مطالعات اجتماعی ایران دوره 7 شماره 1 136-165.
محسنیتبریزی، علیرضا، و نعمتالله کرمالهی. 1388. “بررسی وضعیت التزام دانشجویان به ابعاد و نشانههای دینداری.” پژوهش نامه علوم اجتماعی 2: 7-33.
مهدی زاده طالشی، محمد. 1379. مطالعات فرهنگی: رهیافتی انتقادی به فرهنگ و جامعه نو. رسانه، 11(1)، 22-35. SID. https://sid.ir/paper/457617/fa
میریان، سیداحمد، رمضان حسنزاده، سیدحمزه حسینی، و سیده خدیجه سخائی. 1391. “رابطه انس با قرآن و سلامت روانی.” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل 15: 66-71.
ویتگنشتاین، لودویگ. 1397. پژوهش های فلسفی. هشتم. با ترجمه فریدون فاطمی. تهران: نشر مرکز.
ویلم، ژانپل. 1377. جامعهشناسی ادیان. با ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: علم.
منابع انگلیسی
Glock، Charles Y.، and Rodney Stark. (1965). Religion and Society in Tension. Chicago: Rand McNally.
Stevenson, J., Aune, K. (2016). Religion and higher education in Europe and North America: historical and contemporary contexts. Society for Research into Higher Education (SRHE) series. London, Taylor and Francis.
Wm. Alex McIntosh, & Alston, J. P. (1982). Lenski Revisited: The Linkage Role of Religion in Primary and Secondary Groups. American Journal of Sociology, 87(4), 852–882.
Wulff، D. M. (1991). Psychology of religion: classic and contemporary views. New York: Wiley.
Zwingmann C, Klein C, Büssing A. (2011). Measuring Religiosity/Spirituality: Theoretical Differentiations and Categorization of Instruments. Religions.; 2(3):345-357.