نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

2 دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

3 استادیار گروه ادبیات عرب، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

1022034/isqs.2020.5479

چکیده

روش تحلیل گفتمان انتقادی از جمله روش‌های تحلیل کیفی متن محسوب می‌شود که در واکاوی و کنش اجتماعی متون نقش مهمی دارد. گرچه این روش در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی شناخته شده است، اما اخیراً توانسته در مطالعات میان‌رشته‌ای علوم قرآن و حدیث نیز راه یابد. تبیین قدرت و ایدئولوژی از جمله مسائل پیچیده در تحلیل انتقادی گفتمان است از این‌رو، این پژوهش قصد دارد تا با مطالعه‌ای انتقادی پژوهش‌های صورت گرفته در گفتمان‌کاوی متون دینی، توان کاربست این دو مفهوم را در متون دینی بررسی نماید. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی، پس از نقد پژوهش‌های انجام شده در زمینه کاربست روش تحلیل گفتمان در متون دینی به تبیین مهمترین مبانی قدرت و ایدئولوژی می‌پردازد و در نهایت آسیب-های این روش در مواجهه با مطالعات میان رشته‌ای قرآن و حدیث را بیان می‌کند تا با آسیب‌شناسی این روش، جهت الگودهی و کاربست شایسته در مطالعات میان رشته‌ای قرآن و حدیث مورد اهتمام قرار گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مبانی قدرت و ایدئولوژی در روش تحلیل گفتمان انتقادی با وجود تمام قابلیت‌های روشی در تحلیل لایه‌های معناشناختی متون دارای آسیب‌های معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و اصطلاح‌شناسی است و با این مفاهیم توان کاربست در بررسی متون دینی ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical study of discourse mining religious texts

نویسندگان [English]

  • fereshteh motamad langrody 1
  • Bibi sadat Razi Bahabadi 2
  • fateme akbarizade 3

1 univercity alzahra

2 Associate Professor of the Quran and Tradition Science; University of Alzahra; Tehran

3 PhD Arabic Language and Literature Assistant Professor and Faculty Member of Al-Zahra University, Faculty of Literature and Languages

چکیده [English]

روش تحلیل گفتمان انتقادی از جمله روش‌های تحلیل کیفی متن محسوب می‌شود که در واکاوی و کنش اجتماعی متون نقش مهمی دارد. گرچه این روش در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی شناخته شده است، اما اخیراً توانسته در مطالعات میان‌رشته‌ای علوم قرآن و حدیث نیز راه یابد. تبیین قدرت و ایدئولوژی از جمله مسائل پیچیده در تحلیل انتقادی گفتمان است از این‌رو، این پژوهش قصد دارد تا با مطالعه‌ای انتقادی پژوهش‌های صورت گرفته در گفتمان‌کاوی متون دینی، توان کاربست این دو مفهوم را در متون دینی بررسی نماید. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی، پس از نقد پژوهش‌های انجام شده در زمینه کاربست روش تحلیل گفتمان در متون دینی به تبیین مهمترین مبانی قدرت و ایدئولوژی می‌پردازد و در نهایت آسیب-های این روش در مواجهه با مطالعات میان رشته‌ای قرآن و حدیث را بیان می‌کند تا با آسیب‌شناسی این روش، جهت الگودهی و کاربست شایسته در مطالعات میان رشته‌ای قرآن و حدیث مورد اهتمام قرار گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مبانی قدرت و ایدئولوژی در روش تحلیل گفتمان انتقادی با وجود تمام قابلیت‌های روشی در تحلیل لایه‌های معناشناختی متون دارای آسیب‌های معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و اصطلاح‌شناسی است و با این مفاهیم توان کاربست در بررسی متون دینی ندارد..

کلیدواژه‌ها [English]

  • متون دینی
  • تحلیل گفتمان انتقادی
  • جهان‌بینی
  • ایدئولوژی
  • قدرت
این شرت(1387). فلسفه علوم اجتماعی قاره‎ای: هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریه انتقادی از یونان باستان تا قرن بیست و یکم، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
- اتسلندر، پتر (1371). روش­های تجربی تحقیق اجتماعی. ترجمه: بیژن کاظم­زاده، چاپ اول، مشهد: آستان قدس رضوی.
- آقاگل­زاد، فردوس(1394). تحلیل گفتمان انتقادی: تکوین تحلیل گفتمان در زبان­شناسی، چاپ سوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- ----------، طارمی، طاهره(1395). «تحلیل زبان­شناختی گفتمان­های رقیب در پرونده بورسیه­های تحصیلی؛ رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف»، دوماهنامه جستارهای زبانی، دوره 7، شماره 6.
- آلن، گراهام(1385). بینامتنیت، ترجمه: پیام یزدانجو، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
- بشیر، حسن(1385). تحلیل گفتمان: دریچه­ای برای کشف ناگفته­ها، تهران: مرکز تحقیقات امام صادق(ع).
- -------(1397). تحلیل گفتمان دینی مبانی نظری، قم: نشر لوگوس.
- تاجیک، محمدرضا(1383). گفتمان، پادگفتمان و سیاست، چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
- تولان، مایکل(1386). روایت­شناسی: درآمدی بر زبان­شناختی-انتقادی، ترجمه: فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، چاپ اول، تهران: سمت.
- جوادی آملی، عبدالله(1388). تفسیر موضوعی قرآن در قرآن، قم: اسراء.
- حافظ نیا، محمدرضا(1382). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
- حرّی، ابوالفضل(1397). «بررسی وصایت مندی در خطبة غدیر از دیدگاه الگوی تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال2، شماره2.
- دانیالی، عارف(1393). میشل فوکو: زهد زیبایی­شناسانه به­مثابه گفتمان ضد دیداری، تهران: تیسا.
- داوری، حسین(1394). «زبان­شناسی کاربردی انتقادی: رویکرد میان­رشته­ایِ سنجش­گر در نقد و ارزیابی شاخه­های زبان­شناسی کاربردی»، مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، دوره 7، شماره4.
- دریفوس، هیوبرت(1382). «وجود و قدرت هایدگر و فوکو»، ترجمه: حسینعلی شیدان شید، نامه و فرهنگ، شماره 49.
- ----------، رابینو، پل(1379). میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه: حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
- دلوز، ژیل(1389). نیچه و فلسفه، ترجمه: عادل مشایخی، تهران: نشر نی.
- رجبی، محمود و همکاران(1359). اصول ایدئولوژی اسلامی، قم: مؤسسه در راه حق.
- سیاری، سعیده، قراملکی، احدفرامرز(1389). «مطالعات میان رشته­ای: مبانی و رهیافت­ها». مجله فلسفه و کلام اسلامی، شماره 2، سال 43.
- سیدقطب(1369). ویژگی­های ایدئولوژی اسلامی، ترجمه: محمد خامنه­ای، تهران: نشر کیهان.
- ضمیران، محمد(1386). نیچه پس از هیدگر، دریدا و دولوز، چاپ دوم، تهران، انتشارات هرمس.
- ---------(1390). میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران، هرمس.
- طباطبائی، محمد حسین(1417). المیزان فی تفسیرالقرآن، چاپ پنجم، قم: نشر جامعۀ مدرسین.
- غیاثیان، مریم سادات(1386). «بازنمایی اسلام در نشریات امریکا و انگلیس قبل و بعد از یازده سپتامبر در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی»، پایان نامه دوره دکترا، دانشگاه تربیت مدرس.
- فراهانی، محسن(1389). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت، تهران: نشر آییز.
- فرکلاف، نورمن(1387). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه: فاطمه شایسته پیران و همکاران، چاپ سوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات توسعه و رسانه­ها.
- فرهادپور، مراد(بی­تا). نکاتی درباره فلسفه فردریش نیچه، ارغنون، شماره 3.
- فیرحی، داود(1378). قدرت، دانش و مشروعیّت در اسلام، تهران: نشر نی.
- کلگ، استوارت آر(1380). چارچوب­های قدرت، ترجمه: مصطفی یونسی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- کلینی، محمدبن یعقوب(1407). الکافی، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
-کیوی، ریمون، کامپنهود، لوک­وان(1394). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: عبدالحسین نیک­گهر، چاپ پانزدهم، تهران: نشر توتیا.
- لاتوکا، لیسا آر(1387). آموختن کار میان رشته­ای (مترجم: سیدمحسن علوی پور)  در: چالشها و چشم­اندازهای مطالعات میان رشته­ای(تدوین و ترجمه: محسن علوی پور و همکاران)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی _ اجتماعی.
- مصباح یزدی، محمدتقی(بی­تا). ایدئولوژی تطبیقی، قم: مؤسسه در راه حق.
- مطهری، مرتضی(بی­تا). جهان­بینی اسلامی، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
- معتمدلنگرودی، فرشته، فتاحی­زاده، فتحیه(1396). «تحلیل محتوای احادیث رضوی در موضوع «بخل» با رویکرد تربیت اخلاقی»، آموزه­های تربیتی در قرآن و حدیث، سال3، شماره5.
- مورن، ادگار(1387). «پیرامون میان رشتگی»، ترجمه: توحیده ملاباشی، در مبانی نظری و روش­شناسی مطالعات میان­رشته­ای، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- نای، جوزف(1387). قدرت نرم، مترجمان: محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
- نیچه، فریدریش(1387). اراده معطوف به قدرت، ترجمه: محمدباقر هوشیار، چاپ ششم، تهران: نشر و پژوهش فرزان.
-----------(1390). غروب بتان، ترجمه: مسعود انصاری، تهران: جامی.
- نیوویل، ویلیام. اچ(1387). «نظریه مطالعات میان­رشته­ای»، ترجمه: محسن علوی­پور، در مبانی نظری و روش­شناسی مطالعات میان­رشته­ای، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- هومن، عباس(1393). راهنمای عملی تحلیل محتوا. چاپ اول، تهران: انتشارات مبتکران.
- واعظی، احمد(1390). نظریه تفسیر متن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ون­دایک، تئون ای(1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، ترجمه: پرویز ایزدی و همکاران، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات توسعه و رسانه­ها.
- یارمحمدی، لطف الله(1393). درآمدی به گفتمان­شناسی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
- یورگنسن، ماریان، فیلیپس، لوئیز(1393). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه: هادی جلیلی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
- Foucault, Michel & G, kress(1979). Critical Linguistics, London, Routledge.
- --------------------(1981). History of Sexuality, Penguin books.
- Neitzche, Fredrich(1989). Beyond Good and Evil, New York, Vintage Books.