نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس

10.22034/isqs.2023.44745.2111

چکیده

دریافت قرآن به مثابه متنی ادبی و زیبا، در میان عرب زبانان پیشینه‌ای مدید داشته و قرآن از منظر فصاحت و بلاغت در تمدن اسلامی ‌از جایگاه بی بدیل برخوردار است. نظر به اینکه معیارهای نگارش و ارزیابی زیبایی‌شناختی متون ادبی در جوامع مختلف، متفاوت بوده و هر جامعه‌ای شاخص‌های خاص خود را در سنجش و درک زیبایی دارد، در این پژوهش، با تمرکز بر دو تن از خاورشناسان آلمانی به نام‌های تئودور نولدکه و آنجلیکا نویورث، واکنش زیبایی‌شناختی به قرآن را در یک بافت فرهنگی متمایز و غیر عربی، بررسی نمودیم و ضمن بکارگیری روش توصیفی و تحلیلیِ مبتنی بر نظریه‌ی دریافت هانز روبرت یاوس، درصدد برآمدیم با بازسازی افق انتظارات آن دو، چگونگی تأثیر گذاری قرآن را در یک فضای زبانی بیگانه، واکاوی و عوامل مؤثر بر این فرآیند را، شناسایی نماییم. می توان گفت ارزش زیبایی‌شناختی قرآن در نزد خاورشناسان تحت تأثیر وظایفی است که آنها در پژوهش‌ها‌‌‌ی قرآنی خود در‌صدد آن هستند. اگرچه هر دوی آنها قرآن را به عنوان یک متن ادبی دریافت کرده‌اند، لیکن این دریافت یک تجربه‌ی زیبایی شناختی به شمار نمی آید. آنها همچون پژوهشگری هستند که دیوان شعری را بدون توجه به دلایل زیبایی و تأثیر‌گذاری آن، صرفا جهت استنباط رسوم زندگانی مردم یک دوره، مورد خوانش قرار می‌ده

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reconstructing Orientalists' Expectations Horizon Based on Aesthetic Response to the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Zahra Delavar Abrebekooh 1
  • kobra roshanfekr 2
  • Issa Motaghi Zadeh 3

1 PhD in Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University

2 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University

3 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University

چکیده [English]

The literary dimension of the Holy Qur'an holds significant importance in Islamic civilization. It is still considered the best literary work among Arabic speakers. However, since the criteria for creating and evaluating the aesthetics of literary texts vary from society to society, and each society has its own unique way of perceiving beauty, we have addressed the aesthetic reception of the Qur'an's literary text in orientalist studies. By examining the reactions of orientalists, who have a different understanding of literature and beauty than Arabs, we aim to gain insight into the reception of the Qur'an in a context other than Arabic language and culture. This study focuses on two orientalists, Theodore Noldeke and Angelika Neuwirth, and strives to understand the scope of their reception and the prevalent standards during the historical moment of their reception of the Quran. It can be said that the aesthetic value of the Quran among Orientalists is influenced by the tasks they pursue in their Quranic studies. They are like researchers who read a poetry collection solely for extracting the customs of a period without paying attention to its aesthetic reasons and impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Qur'an
  • reception theory
  • aesthetic response
  • expectations horizon
  • Theodor Noldeke
  • Angelika Neuwirth
سروی، فاطمة، 2017، نقد وبررسی نگرش خاورشناسان نیمه‌ی‌‌دوم قرن بیستم به بعد در تفسیر قرآن، رساله‌ی‌‌دکتری، دانشگاه قم، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی.
على‌زاده موسوی، سید حامد، 1397، بررسی ونقد دیدگاه آنجلیکا نویورث درباره بازتاب روایت‌ها‌‌‌ی کتاب مقدس در قرآن، رساله دکتری، دانشگاه ادیان ومذاهب، رشته مطالعات تطبیقی ادیان.
نولدکه، تیودور، 1358، تاریخ ایرانیان وعربها در زمان ساسانیان، عباس زریاب، سلسلة انتشارات انجمن آثار ملی.
نویورث، آنجلیکا، قرآن پژوهی در غرب در گفتگو با خانم آنجلیکا نویورث، هفت آسمان، 34، صصـ 17-34، 1386.
أحمد بدوی، احمد، 1996، أسس النقد الأدبی عند العرب،  الطبعة الأولى، نهضة مصر، القاهرة.
ایخنباوم، بوریس، 1982، نظریة المنهج الشکلی، ضمن کتاب "نظریة المنهج الشکلی: نصوص الشکلانیین الروس"، تر: ابراهیم الخطیب، الطبعة العربیة الأولى، مؤسسة الأبحاث الغربیة، بیروت، لبنان.
حسین، طه، 1996، فی الشعر الجاهلی، ط3، دار النهر.
ریتشاردز، أ.أ، 2005، مبادئ النقد الأدبی والعلم والشعر، تر: محمد مصطفى بدوی، الطبعة الأولى، المجلس الأعلى للثقافة،  القاهرة.
السید، رضوان، 2016، المستشرقون الألمان: النشوء والتأثیر والمصادر، الطبعة الثانیة، الطبعة الأولى 2007، دار المدار الإسلامی، لیبیا.
عباس النصراوی، عادل، 2016، إشکالیة فهم النص القرآنی عند المستشرقین، الطبعة الأولى، دار الرافدین، بیروت، لبنان، کندا.
على الصغیر، محمد حسین، 1999، المستشرقون و الدراسات القرآنیة، دار المؤرخ، الطبعة الاولى، بیروت، لبنان.
مطر الهاشمی، حسن علی حسن، 2014، قراءة نقدیة فی (تاریخ القرآن) للمستشرق ثیودور نولدکه، الطبعة الأولى، دار الکفیل للطباعة والنشر والتوزیع، العتبة العباسیة المقدسة.
نولدکه، تیودور، 1979، من تاریخ ونقد الشعر العربی القدیم، ترجمها عن الألمانیة عبدالرحمن بدوی، فی ضمن کتاب دراسات المستشرقین حول صحة الشعر الجاهلی، الطبعة الأولى، دارالعلم للملایین، بیروت.
نولدکه، تیودور، 2004، تاریخ القرآن، نقله الى العربیة جورج تامر، الأجزاء الثلاثة فی مجلد واحد، الطبعة الأولى، مؤسسة کونراد-أدناور، بیروت.
الوائلی، عامر عبد زید، 2019، دراسة القرآن عند أنجیلیکا نویفیرت، دراسات استشراقیة، العدد الثامن عشر، ربیع، صص 40-75.
Jauss Hans Robert, 1982, Towards an Aesthetic of Reception, Timothy Bahti, university of Minnesota.
Kermani, Navid, 2014, God id Beautiful: The Aesthetic Experience of the Quran, Translated by Tony Crawford, Polity Press, Cambridge.
Neuwirth, Angelika, 2002, From and Structure of the Quran, Encyclopedia of the Quran, Vol.2, pp 245-256.
Neuwirth, Angelika,2014, Scripture, Poetry, And the making of a Community, reading the Quran as a literary text, Oxford University press, London.
Neuwirth, Angelika,2019, The Quran and late Antiquity, Translated by Samuel Wilder, Oxford University press.
Neuwirth, Angelika,2010, Two faces of Quran: Quran and Mushaf, Oral Tradition, 25/1, pp 141-156.
Noldeke, theodor, 2013, The History of the Quran, translated by Wolfgang H. Behn, Brill, Leiden.
Noldeke, Theodor,1892, Sketches from Eastern History, translated John Sutherland Black, London, Adam and Charles Black.
Noldeke, Theodor,1992, The Quran: An Introductry Essay, N.A, Newman, Interdisciplinary Biblical Research Institute, Hatfield, USA.
Rachel Friedman,2012, Interrogating Structural Interpretation of the Quran, Der Islam, Bd 87, pp 130-156
Rippin, Andrew, Contemporary Scholarly Understanding of Quranic Coherence, Al-Bayan, V 11, Nu 2, December, 2013, 1-14.
Stefanidies, Emmanuelle, 2008, The Quran Made Linear: A Study of The 'Geschichte des Quran' Chronological Reordering, Journal of Quranic Studies, Volume 10, Issue (2), pp 1-22.