نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران

2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران

3 دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، یزد، ایران

چکیده

یکی از تقسیمات متن قرآن در کنار آیه، سوره، حزب و جزء، «رکوع» نام دارد؛ مجموعه‌ای از آیات که در ‌موضوع و ‌معنا، قرابت بسیاری دارند و برخلاف غالب تقسیمات قرآنی، تعداد حروف و کلمات در تعیین دامنه‌اش دخالتی ندارد. رکوع با توجه به اهمیت شایان توجهی که در امر قرائت و تفسیر دارد، اما کمتر از دیگر همتایان خود مورد توجه بوده است. قدیم‌ترین یادکرد به‌یادگارمانده از رکوعات، به سده چهارم هجری بازمی‌گردد؛ جایی که برای نوافل شبانه ماه رمضان ، می‌بایست پس از فاتحةالکتاب، قطعاتی از قرآن خوانده شود. از آن پس، به‌تدریج کاربست و ضرورت توجه به رکوعات فزونی گرفت تا آنکه نشانه‌اش در حاشیه برخی مصاحف، وارد شد. نوشتار حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی، می‌کوشد نخست با استفاده از مطالعات خوانش متن، ارتباط رکوعات را با بحث سازماندهی متون و پاراگراف‌بندی به بحث گذارد. آنگاه از جایگاه رکوعات قرآنی در فرهنگ اسلامی بگوید و در پایان، فواید آن را در قالب کارکردهای قرائت قرآن (جنبه تبلیغی و تعلیمی) و نگارش تفسیر (جنبه علمی) تبیین نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Quranic ruku's; from historical background to usages in Islamic culture

نویسندگان [English]

  • meysam sadeghi turanposhti 1
  • Yahya Mirhoseini 2
  • ahmad zarezardini 3

1 PhD student, Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran

2 Assistant Professor, Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran

3 Associate Professor, Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Islamic Studies, Meybod University, Meybod, Iran

چکیده [English]

One of the divisions of the text of the Qur'an next to the verse, surah, hizb and Juz' is called " ruku';" A set of verses that are very similar in subject and meaning and unlike most Qur'anic divisions, the number of letters and words does not interfere in determining its scope. despite the the remarkable importance of ruku' in reading and interpretation, it has received less attention than its other counterparts. the oldest memorable mention of ruku's dates back to the fourth century AH; where for the supererogatory nights of Ramadan, parts of the Qur'an should be recited after the sura al-Fatiha. from then on, the usages and necessity of paying attention to the ruku's gradually increased until its sign appeared in the margins of some mus'hafs. the present article, in a descriptive-analytical method, first tries to discuss the relationship between Quranic ruku's and paragraphing by text reading studies. then tell about the place of Quranic ruku's in islamic culture and finally explain its benefits in the form of the functions of reciting the Quran (propaganda and educational aspect) and writing commentary (scientific aspect).

کلیدواژه‌ها [English]

  • ruku'/ruku's
  • Quran reading
  • Interpretation
  • Mushaf
  • Organize the text
قرآن کریم، نسخۀ خطی w.563، محفوظ در موزۀ هنر والترز. بالتیمور، ایالات متحدۀ آمریکا.
ابن‌منظور، محمدبن مکرم (1414)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
ابوداود، سلیمان‌بن نجاح (1324ق)، مختصر التبیین لهجاء التنزیل، مدینه: وزارة الشؤون الاسلامیة.
احمدبن حنبل (1313)، المسند، قاهره: المطبعة المیمنیه.
امینی، محمد‌رضا (1398)، «تعریف بند (پاراگراف) در نثر فارسی»، فصل‌نامۀ کاوش‌نامه، ش 20.
بحرانی، یوسف (1363)، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهره، به‌کوشش علی آخوندی، قم: نشر اسلامی.
بهوتی، منصوربن یـونس (1418)، کـشاف القنـاع، بیـروت: دار الکتـب العلمیـۀ.
بیگلرى، حسن (بی‌تا)، سر البیان فى علم القرآن‏، بی‌جا: کتاب‌خانۀ سنائى‏.
تلاوت معنامحور (1390)، به‌کوشش انجمن علمی دانشجویی الهیات، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
توکلی، محسن، محمدرضا ستوده‌نیا، و علی‌اکبر احمدی دارانی (1399)، «بررسی ابعاد کارکردی، زیبایی‌شناختی و ادبی پاراگراف‌بندی متن قرآن کریم»، فصل‌نامۀ تحقیقات قرآن و حدیث، ش 2.
جوان آراسته‏، حسین (1380)، درس‌نامۀ علوم قرآنى‏، قم: بوستان کتاب.
حریری، محمدیوسف (1384)، فرهنگ اصطلاحات قرآنى، قم: هجرت.
خرمشاهی، بهاءالدین (1375)، قرآن‌شناخت، تهران: طرح نو.
دانایی‌مقدم، دلنشین و دیگران (1397)، «تأثیر کتاب داستانی واقعیت افزوده بر درک خواندن کودکان»، فصل‌نامۀ مطالعات کتاب‌داری و سازمان‌دهی اطلاعات، ش 4.
داوری، حسین (1396)، «خواندن به‌مثابۀ یک مهارت راه‌برد محور: حلقۀ مفقوده در نظام آموزشی ایران»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های خواندن ش 1.
دیوبندى، محمودحسن (1385)، تفسیر کابلى، تهران: نشر احسان.
راغب اصفهانى، حسین‌بن محمد (1412)، مفرادت الفاظ القرآن، بیروت: دار القلم‏.
رجبی قدسی، محسن و محمدحسن رستمی (1391)، «روش تفسیری کیوان قزوینی و دیدگاه‌های او در علوم قرآنی»، مجلۀ مشکات، ش 115.
رسالة فی عد الآی و السور المکیه و المدنیه (1385)، به‌کوشش کریم دولتی، تهران: مرکز اسناد مجلس.
رسالة فی کتابة المصحف (1385)، تصحیح محمدرضا شهیدی‌پور و حجت‌الله بیاتانی، تهران: مرکز اسناد مجلس.
زارع زردینی، احمد (1395)، «بررسی نظم سوره‌های قرآن: کوششی درجهت کشف نظم در سورۀ یاسین»، پژوهش‌نامۀ تفسیر و زبان قرآن، ش 1.
زارع زردینی، احمد و دیگران (1398)، «گونه‌شناسی ساختار چینش آیات در رکوعات قرآنی (مطالعۀ موردی سورۀ بقره)»، پژوهش‌های زبان‌شناختی قرآن، ش 2.
زحیلی، وهبه (1418)، الفقه الاسلامی و ادلته، دمشق: دار الفکر.
سرخسی، محمدبن احمد (1406)، المبسوط، بیروت: دار المعرفة.
شارپ، زلف نارمن (1344)، فرمان‌های شاهنشاهان هخامنشی، شیراز: چاپ‌خانۀ موسوی.
شاکر، محمدکاظم (1381)، قواعد وقف و ابتدا در قرائت قرآن‏، قم: بوستان کتاب‏.
شاکر، محمدکاظم (1382)، مبانى و روش‌هاى تفسیرى، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
شکری، محمد و علی نظری (1395)، «معرفی و تحلیل ترجمه‌ای کهن از قرآن کریم در نسخه‌ای خطی موجود در موزۀ‌ هنر والترز شهر بالتیمور»، در: مجموعه‌مقالات کنفرانس بین‌المللی شرق‌شناسی تاریخ و ادبیات پارسی، ارمنستان.
صادقی توران‌پشتی، میثم و محمدرضا ملک ثابت (1398ش)، «موقوفه بانوی نیکوکار توران‌پشتی در عصر صفوی؛ مصحف سی‌پاره قدمگاه امام رضا(ع)»، در: مجموعه‌مقالات همایش ملی فرهنگ رضوی بانوان فرهیخته و نیکوکار، یزد.
صفارزاده، طاهره (1388)، ترجمۀ فارسی و انگلیسی قرآن حکیم، تهران: اسوه.
علوی مهر، حسین (1384)، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
فردوسی‌پور، عاطفه (1393)، «اثربخشی پاراگراف‌بندی متن علمی بر درک مطلب دانشجویان»، مطالعات رسانه‌ای، ش 25.
فردوسی‌پور، عاطفه و علی دلاور (1390)، «اثربخشی ساختارهای متن بر درک مطلب دانشجویان»، فصل‌نامۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی، ش 15.
قرشی، علی‌اکبر (1377)، احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
کاشفی، حسین‌بن علی (1369)، مواهب علیه، به‌کوشش سیدمحمدرضا جلالی، تهران: اقبال.
کیوان قزوینی، عباسعلی (1384)، تفسیر کیوان، به‌کوشش جعفر پژوم، تهران: سایه.
لسانی فشارکی و مرادی زنجانی (1394ش)، سوره‌شناسی، قم: نصایح.
مجاهدی، فاطمه (1385)، دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، ذیل مدخل «تراویح»، تهران: انتشارات دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی.
مدیرشانچی، کاظم (1362)، «قرآن‌های چاپی»، مجلۀ مشکات، ش2.
مرادی زنجانی، حسین و محمدعلی لسانی فشارکی (1386)، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، زنجان: قلم مهر.
مستفید، حمیدرضا و کریم دولتی (1384)، تقسیمات قرآنی و سور مکی و مدنی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
مسلم‌بن حجاج (1412)، صحیح مسلم، تصحیح محمد فؤاد عبدالباقی، قاهره: دار الحدیث.
مطلبی، داریوش (1394)، مطالعات خواندن؛ مجموعه مقالات منتشرشده در کتاب ماه کلیات، تهران: خانه کتاب.
مظفری، محمد (1410)، دانستنی‌هایی از قرآن، قم: علمیه.
مظهری، محمد ثناء‌الله (1412)، التفسیر المظهری، تحقیق غلام‌ نبی تونسی، پاکستان: مکتبة رشدیه.
معینی، محسن (1377)، دانش‌نامۀ قرآن و قرآن‌پژوهی، به‌کوشش بهاءالدین خرمشاهی، ذیل مدخل «رکوع/ رکوعات»، تهران: نشر دوستان ناهید.
نکوئی، مطهره (1389)، بررسی تطبیقی قرائت نماز و احکام آن در مذاهب خمسه، پایان‌نامۀ دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ فقه و مبانی حقوق، قم: دانشگاه قم.
نووی، محیی‌الدین‌بن شرف (بی‌تا)، المجموع فی شرح المهذّب، بیروت: دار الفکر.
 
Doty, Debora; Scott Popplewell, and Gregg Byers (2001), “Interactive CD-ROM Storybooks and Young Readers’ Reading Comprehension”, Journal of Research on Computing in Education, vol. 33, no. 4.
Jackson, Kent et al. (2006), “Chapters, Verses, Punctuation, Spelling, and Italics in the King James Version”, Religious Educator: Perspectives on the Restored Gospel.
Kao, Gloria Yi-Ming et al. (2016), “The Effects Of High/ Low Interactive Electronic Storybooks on Elementary School Students’ Reading Motivation, Story Comprehension and Chromatics Concepts”, Computers & Education, vol. 100.
Kent, Ronald (1953), Old Present Grammar, Texts, Lexicon, American Oriental Society, New Heaven: Connecticut.