نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه کاشان.

2 دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه کاشان

چکیده

معرفت وجود، مقدمۀ رسیدن به معرفت الهی است؛ صفات حیات، ‌علم، ‌اراده و قدرت از مهم ترین مراتب وجود و در شمار امهات اسماء‌ یا مفاتیح غیب اند. برخی محققان، صفات سمع، بصر و کلام را نیز بر آن افزوده و معتقدند بدون این صفات، معنای ربوبیت تمام نیست. فردوسی شاعری موحد بوده که در لابه لای رویدادهای خرد و کلان اساطیری، ‌تاریخی و پهلوانی به امهات اسما از زبان شاهان و پهلوانان اشاره کرده است. بررسی جایگاه امهات اسماء‌(‌قدرت، ‌علم، ‌حیات، ‌اراده، ‌سمع، ‌بصر، ‌کلام‌) درمیان اسماء 99 گانۀروایی از طریق شیعه و سنی، ‌127 نام الهی در قرآن مجید و هزار و یک اسم الهی در دعای جوشن کبیر از دستاوردهای این پژوهش است. نتایج نشان داد که فردوسی از برابرهای فارسی نزدیک به مفاهیم قرآنی استفاده کرده و در شاهنامه، بسامد امهات اسما ‌ازسایر اسما بیشتر است. در این پژوهش از نرم افزار maxqda برای تحلیل آماری و محتوایی اشعار فردوسی از این منظر استفاده شده و بر اساس آمارها، فردوسی برخلاف عده ای از متکلمان که اسم حیات را اسم اعظم دانسته؛ از اسم «قادر» بیشتر استفاده کرده و آن را بر «حیات » مقدم دانسته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study of the good names of God and its functions in Ferdowsi's Shahnameh with emphasis on Islamic culture

نویسندگان [English]

  • Reza Shajari 1
  • Elham Arabshahi kashi 2

1 Ph.D. in Persian language and literature, associate professor of the department of Persian language and literature, faculty member of the faculty of literature and foreign languages, Kashan University .

2 PhD candidate in Persian language and literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University.

چکیده [English]

The knowledge of existence is the beginning of reaching divine knowledge; The attributes of life, knowledge, will and power are among the most important levels of existence and are among the names of names or keys of the unseen. Some researchers added the attributes of hearing, sight and speech to it and believe that without these attributes, the meaning of Lordship is not complete. Ferdowsi was a unified poet who mentioned the names of kings and warriors in the midst of small and large mythological, historical and heroic events. Examining the position of the names of names (power, knowledge, life, will, hearing, sight, speech) among the names of 99 Shiite and Sunni hymns, 127 divine names in the Holy Quran and one thousand and one divine names in Joshan Kabir prayer is one of the achievements of this research. . The results showed that Ferdowsi used Persian equivalents close to Quranic concepts and in Shahnameh, the frequency of maternal names is higher than other names. In this research, the maxqda software was used for the statistical and content analysis of Ferdowsi's poems from this point of view, and based on the statistics, Ferdowsi, unlike some theologians who considered the name of Hayat as the greatest name; He used the name "Qadir" more and considered it to be superior to "Life".

کلیدواژه‌ها [English]

  • God
  • Quran and supplications
  • Mothers of Names and Attributes
  • Ferdowsi
  • Shahnameh
قرآن کریم
 
ابن عربی، محی الدین(1339 ه.ق)، انشاء الدوائر، ‌مطبعة بریل.
افتخار،مهدی(2013)،« طرحی نو در طبقه بندی اسمای الهی و ارتباط بین آن ها»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، دوره8، شماره27-؛ دانشگاه شیراز.
امامت حسینی کاشانی، حاج سید عزیز الله(1375)، معراج الذاکرین، قم: ‌نشر مجمع متوسلین به آل محمد،  چاپ سوم.
الایجی ( الاژیه) الصفهانی،مولی علی اکبر بن محمد باقر(بی تا)، زبدة المعارف فی اصول العقاید، ‌چاپخانه محمدی.
حمیدیان، سعید(1383)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، چاپ دوم، تهران: ناهید.
خالقی مطلق، جلال(1368)، شاهنامه فردوسی، ‌( دوره کامل 8 جلدی)، تهران:مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی‌.
خدایی لیقوان، عاطفه(1388)، « توصیف خدا در شعر فارسی با تأکید بر شاهنامه، ویس و رامین، حدیقه الحقیقه و بوستان»، استاد راهنما یحیی کاردگر، دانشگاه قم.
خرمشاهی، بهاء الدین(1377)، دانش نامه قرآن و قرآن پژوهی ( 2جلد)، تهران: ‌دوستان، ‌ناهید.
خسروی حسینی، سید غلام رضا( 1378 و 1375)، ترجمه کتاب المفردات فی غرایب القرآن ( تفسیر لغوی و ادبی قرآن)، ‌تالیف ابوالقاسم حسین محمد بن فضل معروف به راغب اصفهانی، ‌ترجمه سید غلام رضا خسروی حسینی،  تهران: نشر مرتضوی.
خواجوی، محمد( 1380)، ترجمه اسرار الایات ‌صدر المتألهین شیرازی، ‌ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران: ‌مولی.
دشتی، محمد( 1386)، ترجمه نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ‌قم، ‌مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).
دینانی، غلام حسین( 1381)، اسماء‌و صفات حق، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
رازی، نجم الدین(1352)، مرصاد العباد، ‌تصحیح محمد امین ریاحی،  تهران، ‌بنگاه ترجمه،  نشر کتاب.
سبحانی، جعفر( 1357)، شناخت محدود صفات خدا، جعفر سبحانی، قم: کتابخانه صدرا.
سمعانی، ‌شهاب الدین ابوالقاسم احمدبن ابی مظفر(1368)، روح الارواح فی شرح الاسماء‌الملک الفتاح، به اهتمام نجیب مایل هروی، ‌تهران: علمی‌و فرهنگی.
شیرانی، حافظ محمودخان(1374)، در شناخت فردوسی، ترجمه شاهد چوهدری، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
ملاصدرای شیرازی، صدرالدین محمدبن ابراهیم (1358)، الوارداة القلبیه فی معرفة الربوبیه، تحقیق تصحیح ترجمه احمد شفیعها، ‌انتشارات انجمن فلسفه ایران.
صداقت، علی اکبر(1385)، مرموزات اسماء:شرح اسماء‌الله قرآنی، ‌قم:‌مطبوعات دینی.
طباطبایی، سید محمد حسین( 1415 ه.ق)، رسالة‌الاسماء مندرج در الرسائل التوحیدیّه، ‌جامعه مدرسین قم.
عربشاهی کاشی، ‌الهام(1388)، «سیمای خدا در شاهنامه فردوسی »‌، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، استاد راهنما رضا شجری، دانشگاه کاشان،  ‌465صفحه.
غزالی طوسی، ابوحامد محمد(1387)، کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، تهران: انتشارات گنجینه، ‌چاپ نهم.
__________________( بی تا)، المقصد الاسنی فی شرح اسماء الله الحسنی، بیروت: ‌دار العلم. ‌
فخر الدین رازی(1341)، البراهین در علم کلام، مقدمه و تصحیح سید محمد باقر سبزواری، ‌دانشگاه تهران.
فخر الدین محمد بن عمر الخطیب الرازی(1364)، شرح اسماء الله الحسنی للرازی، ‌( لوامع البینات شرح اسماء‌الله تعالی و الصفات )، راجعه و قدم له و علق علیه : طه عبدالرؤف سعد،  القاهره، ‌منشورات مکتبة الکلیات الازهریه، ‌1369، ‌هـ، 1976م.
فهری، سید احمد(1359)، پرواز در ملکوت: مشتمل  بر آداب الصلوه امام خمینی (ره)، جلد دوم، تهران: نهضت زنان مسلمان
فیض کاشانی، ملامحسن( 1406ه.ق)،الوافی، ‌‌اصفهان: مکتبة امیرالمؤمنین.
قمی، شیخ عباس(1381)، کلیات مفاتیح الجنان‌، ‌قم، ‌انتشارات آل علی(ع)، ‌چاپ ششم.
_________ (1387)، فرهنگ واژگان قرآن کریم: ترجمه الدر النظیم فی لغات القرآن العظیم، ‌مترجم غلامحسین انصاری، ‌نشر چاپ و نشر بین الملل ، ‌تهران، چاپ سوم.
قمی، قاضی سعید(1367)، شرح توحید صدوق، ‌تصحیح نجفقلی حبیبی، ‌الزهراء.
کاشانی، عزالدین محمود(1385)، مصباح الهدایة‌و مفتاح الکفایة، ‌مقدمه تصحیح وتوضیحات عفت کرباسی و محمد برزگر خالقی، ‌زوّار، ‌چاپ دوم.
کلینی رازی، ابو جعفر محمد بن یعقوب ابن  اسحاق(1388 ه.ق)، اصول کافی،‌تهران: دار الکتب الاسلامیه.
گوهرین، سیدصادق(1380)، شرح اصطلاحات تصوف، ‌تهران: ‌زوّار.
مجلسی، محمد باقر(1363ه.ش)، مراة العقول، دار الکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمد باقر(1403 ه.ق)، بحار الانوار، بیروت: ‌مؤسسه الوفاء‌.
مختاری مازندرانی، محمد حسین( 1374)، صفات جمال و جلال خدا در نهج البلاغه، قم:چاپ دفتر تبلیغات اسلامی.
مشکوه الدینی، عبدالمحسن(1358)، تمهید الاصول در علم کلام اسلامی، تالیف شیخ الطایفه محمد بن الحسن الطوسی، ‌ترجمه عبدالمحسن مشکوه الدینی.
مطهری، مرتضی(1369)، مجموعه آثار شهید مطهری، ‌( جلد 1و2) تهران، انتشارات صدرا.
مقتدری، محمد تقی(1376)، نام ها و صفت های خدای رحیم در قرآن کریم، ‌چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ‌تهران، ‌چاپ هفتم.
مکارم شیرازی (با همکاری جمعی از فضلاء‌)، ناصر(1377)، تفسیر موضوعی پیام قرآن( جلد چهارم: صفات جمال و جلال در قرآن کریم)، ( دوره 10 جلدی )‌، ‌‌دار الکتب الاسلامیه، ‌چاپ پنجم.
ملکی تبریزی، میرزاجواد آقا(1386)، اسرار الصلاه، مترجم صادق حسن زاده و علی خلیلی، قم: نشر کیش مهر، چاپ هشتم.
منصوریانفر، عبدالمحمود(1393)، « اسما و صفات الهی از دیدگاه عرفای اسلامی(: الاسمائ و الصفات الهی من منظار عرفاء الاسلامی)، اسلامی)، پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)،شماره 13، دورۀ 4، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، صص 155-181.
منور میهنی، محمد(1367)، اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید، ‌مقدمه تصحیح و تعلیقات ‌محمد رضا  شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
موسوی الخمینی، روح الله(1388)، آیین انقلاب اسلامی: گزیده ای از اندیشه و آرای امام خمینی(ره)، جلد اول، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
موسوی فرد، اشرف السادات( 1384)، صفات جمال و جلال در شاهنامه، ‌دانشگاه تربیت معلم سبزوار: بیهق: (برزین مهر).
موسوی گرمارودی، رویا(2013)،« اسمای الاهی کلیدهای سلوک عرفانی»، ژورنال پژوهش های فلسفی-کلامی،دورۀ14، شماره 55-56،صص189-204.
میبدی، رشیدالدین(1361)، کشف الاسرار وعدةالابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری، ‌(10جلد)، ‌‌به اهتمام علی اصغر حکمت، تهران، ‌چاپ سوم.
میری، محمد(2019)، «بهره های سلوکی مکتب ابن عربی از اسمای حسنای الهی»، مجلۀ پژوهش نامۀ عرفان، دانشگاه تهران، دوره 1، شماره21،صص187-207.
نیازی، محسن؛ نظری، حامد، تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از نرم افزار Maxqda، تهران: نشر آرون، (1397) چ1.
هجویری، علی بن عثمان(1386)، کشف المحجوب‌، ‌علی ابن عثمان هجویری، ‌به تصحیح و تعلیق محمود عابدی، ‌تهران، سروش.