نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه الهیات، دانشگاه بوعلی سینا، همدان. ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث، دانشگاه بوعلی سینا، همدان. ایران. ,و دبیر آموزش و پرورش.
چکیده
آیه 34 سوره نساء یکی از آیات چالشی در حوزه مباحث زنان و خانواده است. چالش بخش میانی آیه، مرتبط با مفهوم واژه " قانتات" است که باتوجهبه معنای اصیل لغوی و کاربرد قرآنی قنوت، پذیرش دیدگاههای گوناگون مطروحه از سوی بیشتر مفسران فریقین دشواری است. از سویی زنان نواندیشان مسلمان در دوره معاصر دیدگاههای سنتی را برنتافته، به بازاندیشی معنای " قانتات" پرداخته و نظریه متفاوتی را ارائه نمودهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی سامانیافته است. بررسی پیشینه موضوع، ارائه تحقیق جامع و مستقلی را دراینرابطه نشان نمیدهد. نتیجه، بیانگر آن است که دیدگاههای مفسرانی که با تعابیری مانند: «مطیعات، مطیعات لله، مطیعاتٌ للّه فی أزواجهن، مطیعاتٌ للّه تعالی قائماتٌ بحقوق الأزواج، مطیعاتٌ لأزواج، مطیعاتٌ لله و لأزواجهن، مطیعاتٌ للّه قائماتٌ بما یجب علیهن من حقوق اللّه و حقوق أزواجهن» و مشابه آنها مقصود از " قانتات " را ارائه نمودهاند از دقّت لازم برخوردار نیست؛ چرا که معنای دقیق لغوی یا کاربرد قرآنی "قنوت" یا هر دو را با هم موردتوجه قرار ندادهاند. گرچه مفسران معدودی هرچند با تعابیر نهچندان کامل مقصود درست و دقیق از قانتات را بیان کردهاند. علاوهبرآن نگارنده دیدگاه خود را با تبیینی جامع و دقیق از واژه قانتات ارائه نموده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Revisiting the concept of "قانتات" in the verse "فَالصّاَلِحَتُ، قَانِتَاتٌ ... " (An-Nisa, 34) (from the perspective of interpreters and scholarly women)
نویسندگان [English]
- karam siyavoshi 1
- Alireza Alikhanian 2
1 Associate Professor of Theology Department, Bu-Ali Sina University, Hamedan. Iran
2 Graduated from the Master's course of Bu-Ali Sina University. Hamadan, Iran. & Secretary of Education
چکیده [English]
Verse 34 of Surah An-Nisa is one of the challenging verses in the field of women and family issues. The middle part of the verse, related to the concept of "qanitat," is difficult to interpret due to the various interpretations presented by most commentators of the two groups (Shia and Sunni(, considering the original linguistic meaning and Quranic usage of qunut. On the other hand, contemporary Muslim women intellectuals have not adhered to traditional views and have reconsidered the meaning of "qanitat" and presented a different theory. This research has been conducted using a descriptive-analytical method. The review of the background of the subject does not indicate a comprehensive and independent study in this regard. The conclusion is that the interpretations of commentators who have presented interpretations of "qanitat" such as "obedient, obedient to Allah, obedient to their husbands, obedient to their husbands' rights, obedient to their husbands, obedient to Allah and their husbands, obedient to Allah fulfilling their rights and their husbands' rights" and similar interpretations do not have the necessary accuracy because they have not paid attention to the precise linguistic meaning or Quranic usage of " Qunut " or both.
کلیدواژهها [English]
- Verse 34 of Surah An-Nisa
- Qanitat
- Qunut
- women
- men
- will and choice