نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی بخش علوم قرآن و فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

‎ کاربردشناختی شاخۀ مهمی از زبان‌شناسی است و کمک می‌کند تا فراتر از معنای تحت‌اللفظی، به واژه‌ها و گزاره‌ها نظر و به ما امکان می‌دهد بر نحوه ساخت معنا در زمینه‌های خاص تمرکز کنیم. هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکردها و جهت‌گیری‌ها در پژوهش‌های کاربردشناختی قرآن در ایران از دریچۀ مرور نظام‌مند است. مطابق یافته‌های آماری، اولین پژوهش کاربردشناختی دست‌کم در دهۀ 60 در ایران انجام گرفته اما در حوزۀ قرآن، نخستین پژوهش به دهۀ 70 بازمی‌گردد که بیشتر به شکل پایان‌نامه توسط دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی سامان‌ یافته است. تحلیل رویکردها و جهت‌گیری‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم سه رویکرد پژوهشی وجود دارد: اول. «تحلیل گفتمان و کنش‌های گفتاری در قرآن»، دوم. «مقایسه و سنجش ترجمه‌های قرآن کریم» و سوم. «ماهیت شناسی، سنجش و بومی‌سازی نظریه‌های کاربردشناختی». رویکرد نخست در سه جهت‌گیری، «حل مسئله و شبهه پژوهی»، «استخراج راه‌کارهای قرآنی» و «پیاده‌سازی و کشف کنش‌های گفتاری» تحلیل شد. رویکرد دوم به مقایسه ترجمه‌ها به گونه‌های متفاوت نظیر تأثیر جنسیت مترجم بر پایۀ نظریه‌های زبانشناختی پرداخته است. رویکرد سوم به ماهیت شناسی، نسبت سنجی با آموزه‌های اسلامی در راستای بومی‌سازی و ارائه اصول و مبانی اهتمام ورزیده که از دسته رویکردهای ارزشمند در چنین مطالعاتی است. همچنین ازجمله آسیب‌های عمده پژوهش‌های کاربردشناختی حوزۀ قرآن، می‌توان به عدم توجه به تبار و اعتبار نظریه‌ها نسبت به متن قدسی قرآن اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Approaches and Orientations in Pragmatic Studies of the Qur’an in Iran: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Ajilian Mafough 1
  • Yusuf Farshadnia 2

1 Assistant Professor, Department of Qur’anic Sciences and Jurisprudence, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 PhD student of Quranic Sciences and Hadith, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Introduction
Since the late 19th century, when language began to acquire a philosophical dimension, the groundwork for understanding the proper function of language alongside other sciences was established. The term “pragmatics” emerged in the late 1930s in the United States, marking a development that spanned over a century and positioned pragmatics in relatively comprehensive relation with ontology, epistemology, methodology, and axiology (Niu, 2023: 54). In 1938, Charles Morris, a professor of philosophy at the University of Chicago, proposed pragmatics as a component of a semiotic theory (the theory of signs), which studied signs in terms of their relations to objects (semantics), to one another (syntax), and to persons (pragmatics) (Morris, 1938). Many scholars assert that pragmatics originates from the concept of “how to do things with words,” introduced by John L. Austin (1911–1960). C. Levinson (1947–), Geoffrey Leech (1936–2014), Noam Chomsky (1928–), and others have continually developed and expanded speech act theory, which has now significantly matured and flourished (Niu, 2023: 54–55).
A review of pragmatics studies in Iran, based on searches in databases such as Elmnet and the Iranian Scientific Information Database (GANJ), shows the earliest research dating back to the 1980s. In 1983, a master’s thesis in English Language and Literature titled “The Effect of Explicit Pragmatic Instruction on the Comprehension and Production of Speech Acts by Iranian EFL Students” was completed by Azizollah Fattahi Milasi under the supervision of Zohreh Eslami Rasekh at Iran University of Science and Technology, utilizing John Searle’s speech act theory (Fattahi Milasi, 1983). Gradually, further research emerged across various disciplines, including studies related to the Qur’an. The Holy Qur’an, as the eternal miracle of Islam, represents one of the most important sacred text-based treasures, which has been the subject of significant pragmatic studies. This paper attempts a systematic review to examine approaches and orientations in pragmatic research on the Qur’an in Iran. A systematic review of studies in any thematic field reveals statistical data in various dimensions, approaches, orientations, research gaps, challenges, and opportunities.
 
Research background
 
A comprehensive and systematic review of pragmatic studies on the Qur’an in Iran, covering 281 works (books, theses, and articles), has not yet been conducted. While scholars like Ali Sharifi (2020), Sajedeh Banaei et al. (2021), Amini et al. (2022), and Haji Akbari & Hosseini (2023, 2024) have explored related areas—such as linguistic approaches, interdisciplinary trends, and meta-analyses of Qur’anic research—these studies have been limited in scope or focused on specific journals, models, or themes. The present study stands out for its systematic review of four decades of pragmatic Qur’anic research in Iran, offering both statistical analysis and a critical evaluation of trends, approaches, and scholarly orientations.
 
Research method
 
The present study is a systematic review. Systematic review is, in fact, an observational study of existing research (Cook, 1997) and, like other research types, consists of three main stages: 1) precise identification of the problem, 2) collection and analysis of information, and 3) interpretation of results (Hall, 2003: 92–98). Accordingly, after clearly defining the issue and setting the objective—namely, to identify and analyze pragmatic studies on the Qur’an in Iran—the authors conducted keyword searches such as “pragmatics,” “discourse analysis,” “utterance,” “speech act,” “context,” “intentionality,” “intended meaning,” “speaker meaning,” “implicit meaning,” “speech act,” “text,” “contextual meaning,” “intent analysis,” and “textual analysis” in search engines and databases including IranDoc, Elmnet, NoorMags, Magiran, Civillika, as well as websites of linguistics journals. Relevant research works were thus collected. For data extraction and analysis of the identified studies, an analytical-content table was used, containing sections such as research title, authors, academic specialization and field, year of publication, abstract, keywords, and finally the determination of affiliation to a particular linguistic theory. It should be noted that if the research was a published journal article, the journal’s name was recorded, and if it was a thesis, the university name was included. The authors classified the studies in four separate tables according to the decades of the 1970s, 1980s, 1990s, and 1400s (Persian calendar).
 
 
 
 
Result
Pragmatic-oriented research in Iran has generally been produced since at least the 1980s (Persian calendar decade 1360s), with the majority being master’s theses in the field of English Language. According to conducted reviews, the first Qur’anic study with a pragmatic approach dates back to the 1990s (Persian calendar decade 1370s) and is a master’s thesis in English Language entitled “Context and the Holy Qur’an,” completed at Ferdowsi University of Mashhad. Until the 1990s, only researchers in the English Language field engaged in pragmatic studies related to the Qur’an, with their number not exceeding four. Statistically, the most frequently used theories are those of Austin and Searle. In terms of authors’ specialization and academic discipline, the field of Qur’anic and Hadith Sciences ranks first, followed by Arabic Language and Literature, and English Language in second and third places, respectively. Although, out of a total of 490 authors identified in the extracted studies, 290 belonged to various language-related fields (including Arabic Language and Literature, Linguistics, English Language, Persian Language and Literature, French, and German), indicating a clear dominance of pragmatic Qur’anic research by scholars from language disciplines. Among theses, Shiraz University holds the highest frequency. Among journals, the Journal of Linguistic Studies of the University of Isfahan ranks first. Three main approaches were identified in pragmatic studies of the Qur’an: 1) Discourse analysis and speech acts in the Qur’an, 2) Comparison and evaluation of Qur’anic translations, and 3) Ontology, assessment, and localization of pragmatic theories in Qur’anic studies. The first approach is analyzed through three orientations: “problem-solving and addressing doubts,” “application of Qur’anic teachings,” and “implementation and discovery of speech acts.” A potential drawback in applying pragmatic theories is the neglect of the linguistic theories’ origin and validity concerning the sacred text and the Qur’anic language. The second approach compares and evaluates translations in various ways, such as examining the influence of the translator’s discourse gender or the translators’ success in conveying the situational context of the Arabic text into Persian, based on linguistic theories. In the third approach, most studies focus on the ontology of pragmatic theories, their validation and verification, and efforts toward localization, innovation, and integration of pragmatic theories specific to the Qur’anic text. Other approaches may have been overlooked by the authors, warranting further research. Additionally, as a limitation, it was found that searching scientific databases such as NoorMags, Elmnet, and Magiran does not always retrieve all relevant studies using the chosen keywords. Therefore, despite being time-consuming, reviewing individual journal websites yielded more accurate results for researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Holy Qur’an
  • Pragmatic studies
  • Linguistics
  • Systematic review
  1. قرآن کریم

    1. ابراهیمی فهرجی، سودابه؛ صیادی نژاد، روح‌الله؛ نجفی ایوکی، علی. (1401 ش). «همسنجی ترجمه کنش‌های‌ گفتاری سورة مریم (با تکیه بر ترجمه‌های الهی‌قمشه‌ای، فولادوند، خرمشاهی، صفارزاده و مکارم‌شیرازی)»، پژوهش‌های ترجمه در زبان و ادبیات عربی، 12، شماره 26.

    DOI: https://doi.org/10.22054/rctall.2021.60802.1559

    1. ارجمندفر، مهدی. (1394 ش). تحلیل کارگفتی انذار در قرآن کریم از منظر زبان شناسی و ابعاد تربیتی آن، رساله دکتری، استاد راهنما: محمد حسن صانعی پور و علیرضا دل‌افکار، دانشگاه پیام نور.
    2. امینی، فریده؛ حبیبی، فاطمه؛ حجازی، سیده شیرین. (1401 ش). «مرور نظام مند مطالعات میان رشته‌ای قرآن و حدیث با تاکید بر رویکرد شناختی»، مشکوة، سال چهل و یکم، شماره 2.

    DOr: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.16838033.1401.41.2.1.0

    1. باستانی، سوسن؛ دستوری، مژگان .(1386ش). «بررسی تأثیر جنسیت در گفتمان»، زن در توسعه و سیاست، سال پنجم، شماره 3.
    2. برهانی، محرم؛ صانعی پور، محمدحسن؛ مهدوی نژاد؛ محمد حسین، رضایی، مهین .(1398ش). «جایگاه نظریه افعال گفتاری در تبیین سرشت وحی بر مبنای آرای ولترستورف»، هستی و شناخت، سال ششم، شماره 1.

    DOi: https://doi.org/10.22096/ek.2020.118691.1191

    1. پیشوایی علوی، محسن؛ حسین پناهی، فردین. (1393ش). «تحلیل گزاره‌های پرسشی در سوره «مؤمنون» بر اساس نظریه کنش کلامی»، پژوهش‌های ادبی – قرآنی، سال دوم، شمارۀ4.

    DOr: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23452234.1393.2.4.4.3

    1. پیمانی، محسن .(1376ش). تجزیه و تحلیل منظورهای ضمنی در مکالمات قرآن مجید، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر لطف الله یارمحمدی، دانشگاه شیراز.
    2. تقوی، هدیه .(1399ش). «کنش گفتمانی حضرت ابراهیم با مخالفان در قرآن ( بر اساس طبقه بندی کنش های گفتاری سرل)»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال هفدهم، شماره2.

    DOi: https://doi.org/10.22051/tqh.2020.26755.2509

    1. توکلی محمدی، نرجس؛ پویازاده، اعظم .(1396ش). «واکاوی کارکرد تحلیل گفتمان در اثبات پیوستگی متن قرآن کریم با تاکید بر رهیافت نیل رابینسون»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، سال اول، شماره 4.
    2. جوهری، إسماعیل بن حماد، .(1407ق). الصحاح‌، به کوشش احمد عبدالغفور عطار، بیروت: دار العلم للملایین.
    3. حاجی اکبری، فاطمه؛ حسینی، علیرضا. (1402ش). «فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده درباره مناظرات امام رضا(علیه السلام) در فصلنامه فرهنگ رضوی»، فرهنگ رضوی، سال یازدهم، شماره41.

    DOi: https://doi.org/10.22034/farzv.2021.297180.1670

    1. حاجی اکبری، فاطمه؛ حسینی، علیرضا. (1403ش). «فراتحلیل مقالات دوفصلنامه علمی مطالعات سبک شناختی قرآن کریم (دوره 5 الی 7)»، مطالعات سبک شناختی قرآن کریم، سال هشتم، شماره2.

    DOi: https://doi.org/10.22034/sshq.2024.196107

    1. حرّی، ابوالفضل .(1391ش). اقتراح؛ «کتاب برگزیده من، گفتمان قرآن: بررسی زبان شناختی پیوند متن و بافت قرآن. اثری از خلود العموش»، کتاب ماه دین، شماره 175.
    2. خالدی، ایوب .(1398ش). بررسی کنش‌های گفتاری در ترجمه جزء 29 قرآن کریم بر اساس نظریات سرل و آستین، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمدتقی زندوکیلی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
    3. ساجدی، ابوالفضل .(1381ش). «نظریة کنش گفتاری جان آستین و فهم زبان قرآن»، قبسات، سال هفتم، شماره 25.
    4. شریفی، علی .(1399ش). جریان شناسی مطالعات قرآنی معاصر، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    5. شکرانی، رضا؛ مطیع، مهدی؛ صادق زادگان، هدی .(1390ش). «بررسی روش گفتمانکاوی و چگونگی کاربست آن در مطالعات قرآنی»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال سوم، شماره 5.
    6. صالحی، پیمان؛ اکبرنژاد، مهدی. (1402ش). «کنش های گفتاری داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم (بر اساس نظریه جان سرل)»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال بیستم، شماره 1.

    DOi: https://doi.org/10.22051/tqh.2022.38682.3466

    1. صانعی‌پور، محمد حسن .(1388ش). مخاطبان انبیاء علیهم السلام در قرآن (چارچوب تحلیل کارگفتی)، رسالۀ دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع).
    2. صانعی‌پور، محمد حسن .(1390ش). مبانی تحلیل کارگفتی در قرآن کریم، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
    3. صفوی، کوروش .(1382ش). معنی شناسی کاربردی، تهران: انتشارات همشهری.
    4. فتاحی میلاسی، عزیزالله .(1362ش). تأثیر آموزش فرا منظور شناسی آشکار بر روی درک و تولید کنش گفتاری دانشجویان ایرانی زبان خارجی انگلیسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: زهره اسلامی راسخ، دانشکده زبان‌های خارجی، دانشگاه علم و صنعت ایران.
    5. قاضی زاده، خلیل؛ حیدری، فاطمه .(1392ش). «تحلیل گفتمان سه ترجمه انگلیسی قرآن (سوره حمد و عصر)»، مطالعات زبان  و ترجمه، سال چهل و ششم، شماره 1.
    6. کاظمی ابنوی، مرضیه .(1392ش). بررسی تفاوت کنش‌های گفتاری آیات مکی و مدنی براساس طبقه‌بندی سرل از کنش‌های گفتار، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: مهرزاد منصوری، دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
    7. گوشه نشین، فاطمه؛ نامداری، ابراهیم .(1401ش). «راهکارهای مواجهه با تهدیدات جنگ نرم در قرآن بر اساس طبقه بندی سرل از کنش‌های گفتاری»، مطالعات بیداری اسلامی، سال یازدهم، شماره 2.

    Dor: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23225645.1401.11.2.4.3  

    1. محصص، مرضیه .(1399ش). «تحلیلی تربیتی بر کنش‌گفتارهای ملکه‌‌ی سبأ در قرآن»، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، سال ششم، شماره 1.

    DOi: https://doi.org/10.22034/iued.2020.240025

    1. مزینانی، ابوالفضل؛ علیزاده، علی؛ آزاد، علیرضا .(1397ش). «تحلیل گفتمان موضوعی: تلفیقی از رویکرد گفتمانی ـ تاریخی و تفسیر موضوعی قرآن کریم»، جستارهای زبانی، سال نهم، شماره3.

    DOr: http://dorl.net/dor/20.1001.1.23223081.1397.9.3.2.1 

    1. معموری، علی .(1386ش). «دانش زبان شناسی و کاربردهای آن در مطالعات قرآنی»، قرآن و علم، سال اول، شماره 1.
    2. مقداری، صدیقه سادات؛ بلندی، فریده .(1393ش). «بررسی کنش های گفتاری سوره یوسف»، همایش ملی بینامتنیت، قم.
    3. ملاابراهیمی، عزت؛ سپهر، ابوالفضل .(1401ش). «کنش گفتاری سرل در گستره کاربردشناسی زبان (مطالعه موردی سوره یاسین)»، پژوهشنامه تأویلات قرآنی، سال چهارم، شماره 8.

    DOr: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.26767384.2022.8.1.6.3

    1. میرزاده، عادل؛ ایمانیان، حسین؛ بشیری، علی .(1400ش). «نقد ترجمة سورة یوسف براساس بافت موقعیتیِ متن مبدأ از دیدگاه مایکل هالیدی (برای نمونه، ترجمة صفارزاده و غراب)»، پژوهش‌های زبانشناختی قرآن، سال دهم، شماره 1.

    DOi: https://doi.org/10.22108/nrgs.2021.127618.1630

    1. نبئی، ساجده؛ جلالی کندری، سهیلا؛ نیل‌ساز، نصرت .(1401ش). «فراتحلیل کاربست الگوی هالیدی و حسن در مقالات قرآن‌پژوهان فارسی‌زبان»، پژوهش های اسلامی خاورشناسان، سال دوم، شماره 2.  
    2. یول، جورج .(1370ش). مبحثی در زبان شناسی همگانی، ترجمه اسماعیل جاویدان، حسین وثوقی، تهران: انتشارات مرکز نشر و ترجمه کتاب.
    3. یول، جورج .(1395ش). کاربردشناسی زبان، ترجمۀ محمد عموزاده مهدیرجی، تهران: انتشارات سمت.
    4. Cook DJ, Mulrow CD, Haynes RD. (1997). Systematic reviews: synthesis of best evidence for clinical decisions. Ann Intern Med; 126: 376-80.
    5. Hall GM. (2003). How to write a paper. 3th ed. London: BMJ publishing group;. p.92-98.
    6. Morris, Charles W. (1938). Foundations of the theory of signs. In Otto Neurath et al. (eds.). International encyclopedia of unified science Vol. I, No.2, 1—59. Chicago, Illinois: The University of Chicago Press.Search in Google Scholar.
    7. Niu, M. (2023). “The origin and development of pragmatics as a study of meaning: semiotic perspective”. Language and Semiotic Studies, 9(1), 54-78. https://doi.org/10.1515/lass-2023-0002
    8. Sotoudenia, M, & Habibolahi, M. (2018). “A Pragmatic Approach Towards the Quran in Medieval Muslim Exegeses”. Qur'an Linguistic Research, 8(1), 13-26. doi: 10.22108/nrgs.2019.85740.0.