نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه فرهنگیان،استادیار گروه معارف اسلامی. تهران ایران
2 استادیار گروه معارف اسلامی ،دانشگاه فرهنگیان .تهران.ایران
چکیده
در چهار آیه ازآیات قرآن کریم، سه واژه تلاوت، تزکیه و تعلیم کنار هم ذکر شدهاند. در یکی از این آیات، تعلیم بر تزکیه مقدم شده است. و در سه آیه دیگر، تزکیه بر تعلیم پیشی گرفته است. ازآن جا که ترتیب واژگان در قرآن کریم حکمتآمیز است، مفسران از دیرباز به تفاوت این همنشینی توجه داشته و دلایل مختلفی برای آن ارائه کردهاند. مطالعات صورت گرفته پیرامون تقدم و تأخر تزکیه و تعلیم، بر سه دیدگاه کلی تأکید داشتهاند: برخی تقدم تزکیه بر تعلیم را محدود به شرایط زمانی خاص دانستهاند. برخی تعلیم را مقدمهای ضروری برای تزکیه میدانند. و گروهی دیگر تقدم تزکیه را دارای مبنای رتبی و ارزشی میدانند.
این پژوهش، با رویکرد تحلیل محتوا و تدبر در فقرات قرآنی، دلایل فوق را مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که با توجه به اشتراک میان سیاق مقامی درخواست تربیت و سیاق مقامی تحقق آن، همچنین وحدت موضوع دعا و اجابت (تربیت) و تقدم تلاوت بهعنوان پیشنیاز هر دو مقوله تزکیه و تعلیم، این تفاسیر نمیتوانند توجیهگر تفاوت همنشینی باشند.
ن
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نگاهی نو به همنشینی واژگان تلاوت، تزکیه و تعلیم در آیات قرآن کریم با نقد تفاسیر
نویسندگان [English]
- ali reza heidary sedeh 1
- ghazaleh rezay 2
1 استادیار گروه معارف اسلامی. تهران ایران دانشگاه فرهنگیان
2 استادیار گروه معارف اسلامی ،دانشگاه فرهنگیان .تهران.ایران
چکیده [English]
در چهار آیه ازآیات قرآن کریم، سه واژه تلاوت، تزکیه و تعلیم کنار هم ذکر شدهاند. در یکی از این آیات، تعلیم بر تزکیه مقدم شده است. و در سه آیه دیگر، تزکیه بر تعلیم پیشی گرفته است. ازآن جا که ترتیب واژگان در قرآن کریم حکمتآمیز است، مفسران از دیرباز به تفاوت این همنشینی توجه داشته و دلایل مختلفی برای آن ارائه کردهاند. مطالعات صورت گرفته پیرامون تقدم و تأخر تزکیه و تعلیم، بر سه دیدگاه کلی تأکید داشتهاند: برخی تقدم تزکیه بر تعلیم را محدود به شرایط زمانی خاص دانستهاند. برخی تعلیم را مقدمهای ضروری برای تزکیه میدانند. و گروهی دیگر تقدم تزکیه را دارای مبنای رتبی و ارزشی میدانند. این پژوهش، با رویکرد تحلیل محتوا و تدبر در فقرات قرآنی، دلایل فوق را مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که با توجه به اشتراک میان سیاق مقامی درخواست تربیت و سیاق مقامی تحقق آن، همچنین وحدت موضوع دعا و اجابت (تربیت) و تقدم تلاوت بهعنوان پیشنیاز هر دو مقوله تزکیه و تعلیم، این تفاسیر نمیتوانند توجیهگر تفاوت همنشینی باشند.
کلیدواژهها [English]
- تلاوت
- تعلیم
- تزکیه
- تفاسیر
- تقدم
- آیات قران