قرآن کریم.
آرکون، محمد. (1392). تاریخمندی اندیشهی اسلامی، ترجمه رحیم حمیداوی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
آرکون، محمد. (1999). الفکر الاصولی واستحاله التاصیل، ترجمه هاشم صالح، چاپ اول، بیروت: دار الساقی.
آرکون، محمد. (1996). الفکر الإسلامی، قراءة علمیة، چاپ دوم، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
آرکون، محمد. (1985). الفکر العربی، ترجمه عادل العوا، چاپ سوم، بیروت: منشورات عویدات.
آرکون، محمد. (2007). الفکر الاسلامی نقد و اجتهاد، ترجمه هاشم صالح، چاپ چهارم، بیروت: دار الساقی.
ارکون، محمد. (2005). القرآن من التفسیر الموروث الی تحلیل الخطاب الدینی، چاپ اول، بیروت: دار الطلیعة.
آرکون، محمد. (1998). تاریخیة الفکر العربی الاسلامی، ترجمه هاشم صالح، چاپ سوم، بیروت: المرکز الإنماء القومی.
آرکون، محمد. (1997). نزعه الانسنه فی الفکر العربی: مسکویه و التوحیدی، ترجمه هاشم صالح، چاپ اول، بیروت: دار الساقی.
آرکون، محمد. (2009). نحو نقد العقل الاسلامی، بیروت: دار الطلیعة.
آرکون، محمد. (1378). «متن نخستین، متن دوم»، ترجمه محمدمهدی خلجی، دانشگاه انقلاب اسلامی، شماره 110، صص 105-114.
ابن الاثیر، علی بن محمد. (1965). الکامل فی التاریخ، چاپ اول، بیروت: دارصادر.
ابن الحجاج، مسلم. (1416). الجامع الصحیح، چاپ اول، بیروت: دار ابن حزم.
ابنبابویه، محمد بن علی. (1422). التوحید، چاپ هفتم، قم: جامعه مدرسین. بی
ابن عاشور، صلیحة. (2007). «الخطاب القرآنی والمناهج الحدیثة فی تحلیلیه». جامعة قاصدی مرباح- ورقلة، شماره 11، صص 208-230
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار صادر.
ابوداوود، سلیمان بن الأشعث السجستانی. (1988). السنن، چاپ اول، بیروت: دار الجنان.
الآلوسی، شهابالدین. (بیتا). روح المعانی، بیروت: دار إحیاء التراث.
البخاری، محمد بن اسماعیل. (1425). الجامع الصحیح، چاپ اول، بیروت: دارالفکر.
البغدادی، عبد القاهر. (1981). اصولالدین، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیة.
الجابری، محمد عابد. (1989). تکوین العقل العربی، چاپ چهارم، بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
الجوهری، اسماعیل بن حماد. (1407). الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، چاپ چهارم، بیروت: دار العلم للملایین.
الحسن، طلال. (1400). آشنایی با قرآن، ترجمه حسین صفره، حسن زرنوشه فراهانی، چاپ اول، تهران: سمت.
الزرقانی، محمد بن عبدالعظیم. (1416). مناهل العرفان فی علوم القرآن، چاپ اول، القاهرة: مطبعة عیسی البابی الحلبی.
الزرکشی، بدرالدین. (1957). البرهان فی علوم القرآن، چاپ اول، بیروت: دار إحیاء الکتب العربیة.
السیوطی، جلالالدین. (1416). الاتقان فی علوم القرآن، چاپ اول، بیروت: دارالفکر.
العمری، مرزوق. (1433). اشکالیة تاریخیة النص الدینی فی الخطاب الحداثی العربی المعاصر، چاپ اول، بیروت: منشورات ضفاف.
العمری، مرزوق. (1413). «هرمینوطیقا النص الدینی وعلم أصول الفقه أیة علاقة؟»، مجلة اسلامیة المعرفة، صص 441-465.
الفراهیدی، الخلییل بن احمد. (1409). کتاب العین، چاپ دوم، قم: موسسسة دار الهجرة.
بلاغی، محمدجواد. (بیتا). آلاء الرحمن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
بیهقی، احمد بن حسین. (1424). السنن الکبری، بیروت: دارالکتب العلمیة.
حکیم، محمدباقر. (1428). علوم القرآن، چاپ سوم، قم: مجمع الفکرالاسلامی.
دادجو، یدالله. (1392). «نسبت پدیده وحی با معرفتهای نشئتگرفته از ضمیر ناخودآگاه انسان»، دانشگاه قم، شماره 57، صص 65-60. 10.22091/PFK.2013.52. DOI:
دادجو، یدالله. (1393). «همسانی یا تفاوت وحی و نبوغ»، آیین حکمت، شماره 19، صص 65- 84
رامیار، محمود. (1362). تاریخ قرآن، چاپ دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
سعدی، احمد. (1382). محمد آرکون و منهجهه القرآنی، رساله دکتری، دانشکده اصول دین.
فاضل سعدی، احمد. (2012). القراءة الارکونیة للقرآن؛ دراسة النقدیه، چاپ اول، بیروت: مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی.
شهید ثانی، زینالدین بن علی. (1409). حقایق الایمان، چاپ اول، قم: سیدالشهدا.
طبرسی، فضل بن حسن. (1415). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات
طباطبایی، محمدحسین. (1374). المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
کحیل، مصطفی. (2011). الانسنه و التاویل فی فکر محمد ارکون، چاپ اول، مغرب: دار الأمان.
قرائتی، محسن. (1383). تفسیر نور، چاپ یازدهم، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الأنوار، چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الوفاء.
معرفت، محمدهادی. (1429). التمهید، چاپ اول قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید.
مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از فضلا. (1386). برگزیده تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب اسلامیه.
وصفی، محمدرضا. (1396). نومعتزلیان، تهران: نشر نگاه معاصر.
یعقوبی، احمد بن اسحاق. (بیتا). تاریخ الیعقوبی، بیروت: دار صادر.
آدرس های اینترنتی: