نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 ندارم
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دانشکده الهیات و ادیان
3 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران
چکیده
«مشروع نقد العقل الاسلامی» عنوانی است که محمد آرکون (2010-1928م) برای پروژه فکری و پژوهشی خود انتخاب میکند. آرکون، شرط «نقد عقل اسلامی» را متأثر از «مکتب اصالت تاریخ = Historicism»، نگرش تاریخی به تمام سنت اسلامی میداند و معتقد است که شناخت قرآن و دیگر نصوص دینی، جز با شناخت زمینه تاریخی آنها ممکن نیست. پیامد این نگاه به قرآن کریم، مرتبط دانستن آن با لحظه معینی از زمان و مکان است که تعلیق و از دست رفتن کارآمدی آن در دیگر زمانها را در پی دارد. همین باعث شده که نقدهای فراوانی از جانب اندیشمندان مسلمان بر پروژه او وارد شود که از جمله این نقدها، توسط مرزوق العمری (متولد 1968م) صورت گرفته است. مسئله این مقاله مطالعه روایت نقادانه مروزق العمری از دیدگاه آرکون در اثبات تاریخ مندی، با روش «توصیف و تحلیل» است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که آرکون بر مبنای تمایز میان قرآن شفاهی و قرآن مکتوب تاریخمندی قرآن را نتیجه گرفته است و انکار قداست قرآن و اتخاذ رویکرد پوزیتیویستی در فهم قرآن از پیامدهای اعتقاد او به تاریخمندی قرآن است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A critical study of the historicity of the Holy Qur'an in the view of Mohammad Arkun based on the opinions of Marzouq Al-Omari
نویسندگان [English]
- Hajar Hardan 1
- marzieh mohases 2
- Hasan Zarnouche Farahani 3
1 Never
2 Faculty member in shahid Beheshti University
3 Member of the academic faculty of Shahid Rajaee Tarbiat University, Tehran
چکیده [English]
The title “The Project for Critiquing Islamic Reason” was chosen by Muhammad Arkoun (1928–2010) to define his intellectual and research project. Arkoun considers the prerequisite for “Critiquing Islamic Reason” to be a historically grounded approach to the entire Islamic tradition, influenced by the principles of historicism. He asserts that understanding the Qur’an and other religious texts is only possible through recognizing their historical context. This perspective links the Qur’an to specific moments in time and place, which leads to its perceived suspension and diminished applicability in other eras. Consequently, Arkoun’s views have been subject to extensive criticism from Muslim scholars, notably by Marzouq al-Omari (b. 1968). This article examines al-Omari’s critical narrative regarding Arkoun’s viewpoint on the historicity of the Qur’an using the descriptive and analytical method.
The findings of this study reveal that Arkoun’s conclusion on the Qur’an’s historicity stems from a distinction between the oral and written Qur’an. His rejection of the Qur’an’s sanctity and adoption of a positivist approach to understanding the Qur’an are among the implications of his belief in its historicity.
کلیدواژهها [English]
- "Muhammad Arkoun"
- " Marzouq al-Omari"
- "historicity"
- "oral Qur’an"
- "positivism"
- "Anal school"