نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم قرآن و حدیث / دانشکده الهیات و معارف اسلامی / دانشگاه تهران /تهران / ایران
2 فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلیدواژهها
عنوان مقاله English
نویسندگان English
A way of Mary's worship,which is reported in verse 43 of Sura Al-e-Imran, had always been discussed throughout the history of the interpretation of the Quran. According to this verse,the angels command Mary to perform qunut, prostration and bowing with those who bow.There are two main questions about this verse: one is whether it is a new legislation and the other is whether such worship has its roots in the history of the Jewish tradition. The present article has tried to explore this ambiguous point in the history of Quranic interpretation with an analytic-historical approach in addition to showing the contradictions of the opinions of the commentators in this regard. And by referring to the Jewish scripture and it's most important commentary , the Talmud, to find a convincing answer. The result of exploration is that,according to the history of the Jewish tradition, the worship mentioned in the verse was a common worship among the Jews, which was held collectively and ,of course, was reserved for men.The quran also gives a historical account of that worship,and therefore, Mary is commanded to perform the same prayer with men. Therefore,Mary's association with men in this prayer has been a new legislation.
کلیدواژهها English
2. کتاب مقدّس(بر اساس کتاب مقدّس اورشلیم)(1393ش) ترجمهی پیروز سیّار، تهران: هرمس.
3. آیتی، محمد ابراهیم (1366ش)، تاریخ پیامبر اسلام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4. ابنابىجامع، على بن حسین (1413ق)، الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز (عاملى)، محقّق: محمودی، مالک، قم: دار القرآن الکریم.
5. ابنجوزى، عبدالرحمن بن على (1422 ق)، زاد المسیر فى علم التفسیر، محقّق: مهدى، عبد الرزاق، بیروت: دار الکتاب العربی.
6. ابنشهرآشوب، محمد بن على (1369 ق)، متشابه القرآن و مختلفه، قم: بیدار.
7. ابنعاشور، محمدطاهر (1420 ق)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
8. ابنعطیه، عبدالحق بن غالب (1422 ق)، المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، محقّق: محمد، عبدالسلام عبدالشافى، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
9. ابن فارس، أحمد بن فارس (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، محقّق: هارون، عبد السلام محمد، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.