نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
در نقد و بررسی جریان هرمنوتیک به دنبال این مطلب هستیم که آیا مطالعات روشی در پژوهشهای قرآنی معاصر جهان اسلام بهمثابه یک جریان هست یا خیر؟پژوهش حاضر بهصورت توصیفی به بررسی مطالعات هرمنوتیکی در پژوهشهای قرآنی میپردازد و با تحلیل مضمون ارتباط آنها را با یکدیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهد. با بررسی های انجام شده باید گفت پارادایم هرمنوتیک فلسفی مفسرمحور که نسبیگرایی فهم از آن استنباط میشود و هرمنوتیک روشی (متن) که متن محور و مؤلف محور است و بهصورت مطلقگرایی به فهم متون دینی میپردازد، موجب بروز دوقطبی بین مسلمانان شده است. بهتبع آن به لحاظ مطلقگرایی و نسبیگرایی مباحث «هرمنوتیک کلاسیک» با رویکرد مطلقگرایی و شاخصة «هرمنوتیک مدرن» نسبیگرایی و «هرمنوتیک پسامدرن» که از نقد هرمنوتیک مدرن نشأت میگیرد و در آن یک مفسر محوری وجود ندارد و فارغ از متن هرکسی میتواند نقش مفسر محوری را ایفا کند و همه هم صحیح هستند. فیالجمله در نسبیگرائی و مطلقانگاری میان مستشرقان و اندیشمندان جهان اسلام همصدایی خاصی وجود دارد اما در تقابل با دانشمندان ایران است و نتایج عکس وجود دارد و به لحاظ دیدگاه دورة تاریخی میان اندیشمندان مستشرق، جهان اسلام و ایران سنخیت و قرابت بیشتری وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Relativism and Absolutism in theHermeneutic Paradigm of Contemporary Quranic Studies
نویسندگان [English]
- Fardin Darabi 1
- Roohallah Mohamad Alinejad Omran 2
1 Ph.D. student of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Alameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction
Hermeneutics, meaning “to interpret,” has its roots in the Greek word “hermeneuein” and was first utilized in the 1670s. This field emerged as a theory of understanding during the Renaissance, particularly in the 19th and 20th centuries, with the works of Friedrich Schleiermacher and August Böck. Hermeneutics examines the process of understanding a text and the concept of understanding itself, and it is recognized as a central issue in contemporary discourse. This science can be analyzed from various perspectives, including application, historical period, and content.
From the perspective of application, hermeneutics is divided into two categories: “textual hermeneutics” and “philosophical hermeneutics,” with the former focusing on text interpretation and the latter on ontology. Historically, hermeneutics is categorized into three periods: classical, modern, and postmodern, each with its own distinct characteristics. In the classical period, absolutism prevails, while the modern period emphasizes relativism and the diversity of interpretations. Postmodern hermeneutics critiques the modern era and stresses the absence of absolute meanings. In terms of content, hermeneutics encompasses various approaches that can be categorized as author-centered, text-centered, or interpreter-centered.
Research background
Hermeneutics, as the science of interpretation and understanding texts, has undergone significant transformations throughout history. In this context, Schleiermacher’s methodological hermeneutics is recognized as a pivotal point in this field. Schleiermacher sought to uncover the hidden and ultimate meanings of texts and believed that every science has its specific theoretical tools; however, beneath these differences lies a fundamental unity (Schleiermacher, 1998: 5). This approach to text interpretation, especially in religious and philosophical texts, has been emphasized in the works of various thinkers such as Emilio Betti and Hans-Georg Gadamer. Betti stresses the importance of interpreters’ efforts to reconstruct the author’s intentions and believes that regional traditions in hermeneutics should be respected (Betti, 1990: 347).
Among Arab thinkers, Muhammad Amara simplistically rejects Western hermeneutics, arguing that it is rooted in Western traditions that differ from Islamic traditions (Syamsuddin, 2021). In Iran, figures like Talaghani and Motahhari have engaged in Quranic interpretation, each with their unique approaches to hermeneutics and semantics. Talaghani paid attention to the time and place of revelation and its impact on religious texts (Jafari, 1390), while Motahhari views the interpreter as a receiver of the text’s message, focusing on understanding meaning (Motahhari, 1387: 40).
Philosophically, Heidegger’s hermeneutics is known as philosophical hermeneutics, emphasizing ontology and interpreting existence (Hadi Tehrani, 1385: 171). Ricoeur and Arkoun have also contributed to this field, emphasizing the importance of historical and social contexts in understanding texts (Arkoun, 2002: 89). Arkoun, as a radical critic of Islamic tradition, examines the influence of historicism on sacred texts, while Abu Zayd advocates for a humanistic interpretation of the Quran, asserting that the Quran should be interpreted based on scientific principles (Nasr Abu Zayd, 2010).
In modern hermeneutics, Dilthey has focused on organizing and refining principles and rules, shifting the question of understanding texts to the understanding of human manifestations (Blayser, 1380: 23). Additionally, Gadamer’s and Strauss’s hermeneutics explore the author’s intention and the independence of textual meaning, striving to view interpretation as a dynamic act (Hadi Tehrani, 1385: 201).
Finally, postmodern hermeneutics addresses the impacts of deconstruction and individuality in text understanding, with Derrida and Palmer emphasizing the importance of preconceptions in the interpretation process (Derrida, 2006; Palmer, 1377: 204-205). These developments and perspectives illustrate the complexity and diversity in the processes of interpreting and understanding texts, highlighting the necessity of considering historical, cultural, and social contexts in this endeavor.
Research method
This research is descriptive in nature and employs content analysis as its primary method. It utilizes a library-based approach for data collection, which involves the initial examination of written sources, including theses, books, articles, and journals. In cases where additional information is required or ambiguities and conflicts arise, interviews are conducted with prominent figures and critics within the relevant discourse.
The present study begins with a descriptive exploration of methodological studies in contemporary Quranic research. It aims to identify and analyze these studies, assessing each one through a genealogical lens. If a study is considered a distinct current, it will be evaluated through thematic analysis, examining the relationships between different currents and how they interact with one another. This approach allows for a comprehensive understanding of relativism and absolutism within the hermeneutical paradigm of contemporary Quranic studies.
Result
Based on the findings of this research, the following conclusions can be drawn:
Influence of Philosophical Hermeneutics in the Islamic World: In the late 19th century, the interaction between scholars in the Islamic world and Orientalists had significant effects on their perspectives and thoughts. This interaction facilitated a shift from traditional interpretation towards philosophical hermeneutics and, in some cases, methodological hermeneutics. This change reflects profound transformations in interpretative approaches and a new outlook on sacred texts.
Dominance of Relativism over Absolutism: Among non-Iranian scholars, adherence to philosophical hermeneutics with a modern historical approach has shown the greatest inclination. This indicates a focus on author-centered interpretation and free interpretation of texts. Relativism in interpretations prevails, preventing the monopolization of meaning.
Focus on Text and Author in Iran: Among Iranian scholars, adherence to methodological hermeneutics with a modern historical approach is more prevalent. This signifies a greater emphasis on the text itself and the author’s perspective. However, there has been less attention to relativism and the possibility of multiple interpretations, and this issue has not emerged as a strong current.
Existence of a Bipolarity among Iranian Scholars: There is a strong bipolarity among Iranian scholars between followers of methodological hermeneutics and proponents of philosophical hermeneutics with a postmodern historical approach. These two groups typically engage in debates and discussions in a bipolar manner, contributing to the continuity of discussions and the diversity of viewpoints in this field.
Influence of Orientalists: The hermeneutical approaches among Muslim scholars have clearly been influenced by Orientalists. This influence has contributed to the formation and development of hermeneutics in the Islamic world, leading to the creation of a new intellectual space.
کلیدواژهها [English]
- Hermeneutic Paradigm
- Contemporary Thinkers Of The Islamic World
- Philosophical Hermeneutics
- Methodological Hermeneutics
- Modern And Postmodern Hermeneutics
- ابراهیمی، زینب. (۱۴۰۰). مبانی اندیشه و عمل علماء امامیه، تهران، میراث شرق.
- احمدی، بابک. (1372). «خرد هرمنوتیک»، نشریه کِلک، خرداد 1372 شماره 39.
- احمدی، بابک. (1377). هرمنوتیک مدرن. تهران، نشر مرکز.
- احمدی، بابک، (1375). ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
- احمدی، بابک. (1378). آفرینش و آزادی: جستارهای هرمنوتیک و زیباییشناسی، تهران: نشر مرکز.
- اسکینر، کوئینتن. (1372). ماکیاولی، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: طرح نو.
- آجیلی، هادی؛ سلگی، محسن. (1395). «درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی»،فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت (8)، زمستان 95، مسلسل (30)، 7-34.. DOI: 22081/PWQ.2017.63462
- آزاد، علیرضا.، واعظی، احمد.، نقی زاده، حسن. (1395). «نقد روش گرایی» از منظر هرمنوتیک فلسفی گادامر، فلسفه و کلام، سال چهل و هشتم بهار و تابستان 1395، شماره 96.
- بازرگان، مهدی. (1377). شصت سال خدمت و مقاومت، خاطرات مهدی بازرگان، به کوشش غلامرضا نجاتی، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
- بازرگان، مهدی. (1387). کوبا، هندوستان، ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- بازرگان، مهدی. (1388). بازگشت به قرآن 2، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- بازرگان، مهدی. (بیتا). مباحث علمی، اجتماعی، اسلامی، تهران: بنیاد فرهنگی بازرگان.
- بلایشر، ژوزف. (1380). گزیده هرمنوتیک معاصر، ترجمه سعید جهانگیری، تهران: پرسش.
- پالمر، ریچارد. (۱۳۷۷). علم هرمنوتیک، مترجم محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات هرمس.
- پالمر، ریچارد. (۱۳۸۲). علم هرمنوتیک، ترجمه محمدسعید حنایى کاشانى، تهران: هرمس.
- پورحسن درزی، قاسم. (1402). وبگاه رسمی دکتر قاسم پورحسن درزی، http://ghpourhasan.ir، (رؤیت شده در 4 شهریور 1402)
- پورحسن، قاسم. (1384). هرمنوتیک تطبیقی: بررسی همانندی فلسفه تأویل در اسلام و غرب، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- پورحسن، قاسم.، آبیار، زهرا.، احمدی، یونس. (1396). «هرمنوتیک روایت و قصص قرآن کریم در تفسیر عرفانی»، فلسفه دین، دورة،14 شمارة،2 تابستان 1396، 272-249
- پورحسن، قاسم.، لواسانی، سید محمدرضا. (١٣٩٧). «تبیین نسبت مرجعیت، حقانیت، خاتمیت و توجیه باورهای دینی»، قبسات، سال بیست وسوم، پاییز 1397، 5-35
- جعفری، مهدی. (1390). «گفتگو با محمد مهدی جعفری»، ویژه نامه روزنامه شرق، 28 شهریور 1390
- جهانبگلو، رامین. (1373). «اندیشة امروز جهان در نشستی با پل ریکور»، مجله کیان، سال چهارم فروردین و اردیبهشت 1373، شماره 18.
- حنفی، حسن. (1412). التراث و التجدید (موقفنا من التراث القدیم)، بیروت: موسسه الجامعیه للدراسات و النشر و التوزیع.
- حنفی، حسن. (1987). الحوار الدینی والثورة (Religious Dialogue and Revolution)، القاهره: مکتبه المدبولی.
- حیدری، احمدعلی. (1382). «گادامر فیلسوف گفت و گو»، نامه فرهنگ، سال 1382، شماره (49). 60-65.
- حیدری، احمدعلی. (1385). «جایگاه «دا» (da) در «دازاین» (Dasein) کتاب «هستی و زمان» (Sein und Zeit) هیدگر». حکمت و فلسفه، 2(8)، 11-30. doi: 10.22054/wph.2007.6679
- خسروپناه، عبدالحسین. (1379). «معنایابی از نظرگاه مفسران اسلامی و نشانهشناسان غربی»، قبسات، 1379 شماره 17.
- خسروپناه، عبدالحسین. (1388). همه مفسران هرمنوتیک روششناختی را قبول دارند، گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، https://www.irna.ir/news/9655207، (رؤیت شده در 4 شهریور 1402)
- خسروپناه، عبدالحسین. (1395). هرمنوتیک و علوم انسانی، پایگاه دایرة المعارف بزرگ اسلامی، https://www.cgie.org.ir/fa/news/127255 (رؤیت شده در 4 شهریور 1402)
- خسروپناه، عبدالحسین. (1398). «رابطه قرآن و هِرمِنوتیک»، رهنامه پژوهش، بهار 1398، شماره 25 و 26، http://rahnamehmag.ir/2752-2.
- داوری اردکانی، رضا. (۱384). «هرمنوتیک در فلسفه و ادبیات دینی معاصر ایران»، نامه فرهنگ، سال ۱۳۸۴، شماره ۵۸.
- ریکور، پل. (۱۳۶۸). «رسالت هرمنوتیک»، مترجم، یوسف علی اباذری مراد فرهادپور، مجله فرهنگ، شماره ۴ و ۵.
- ریختهگران، محمدرضا. (1378). منطق و مبحث علم هرمنوتیک، تهران: کنگره.
- ریختهگران، محمّدرضا. (1378). منطق و مبحث علم هرمنوتیک، تهران: نشر کنگره با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چاپ اول.
- ریختهگران، محمّدرضا. (1389). «گادامر و هابرماس»، فصلنامه فلسفی ارغنون، شمارههای 7 و 8، ص 426.
- ژولین فروند. (۱۳۷۲). نظریههاى مربوط به علوم انسانى، ترجمه علىمحمد کاردان، تهران: نشر دانشگاهى.
- سبحانی تبریزی، جعفر. (۱۳۸۵). هرمنوتیک، قم: مؤسسه امام صادق علیه السلام.
- سبحانی تبریزی، جعفر. (1432). مسائل جدید کلامى، قم: مؤسسه امام صادق علیه السلام.
- سپهوند، عزتالله. (۱۳۹۱). هرمنوتیک، ادبیات، گفتگو با متن، تهران: نشر علم.
- سروش، عبدالکریم. (1377). صراطهای مستقیم، تهران: صراط.
- سروش، عبدالکریم. (1378). بسط تجربه نبوی (مجموعه کلام جدید)، تهران: انتشارات صراط، چاپ پنجم.
- شاهرودی، عبدالوهاب. (1398). سیر تحول فهم متن، روش شناخت (تفسیر و تفسیرگذاری در پویه تاریخ ایران)، تهران: تشر خاموش.
- شجاعی، مالک.، بستانی، احمد. (۱۴۰۲). نشست «داوری در ترازوی داوری»، انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲، https://iqna.ir، (رؤیت شده در 22 مرداد 1402)
- طالقانی، سید محمود. (۱۳۶۲). پرتوی از قرآن، تهران: ناشر شرکت سهامی انتشار، چاپ چهارم.
- عابد جابری، محمد. (1379). «تبیین ساختار عقل عربی در گفتگو با محمد عابد الجابری»، ترجمه کرمی محمد تقی، نقد و نظر، تابستان و پاییز 1379 - شماره 23 و 24.
- عابد جابری، محمد. (2006). مدخل إلی القرآن الکریم (مجلد الاول فی التعریف بالقرآن)، بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
- عابدی سرآسیا، علیرضا. (1395). «هرمنوتیک مدرن و نظریه تفسیری شهید مطهری»، رهیافتهایی در علوم قرآن و حدیث، سال چهل و هشتم، پاییز و زمستان 1395، شماره 97، 91-117
- عبدالکریمی، بیژن. (۱۳۹۴). «شریعتی و الهیات رهاییبخش (گفتوگو با بیژن عبدالکریمی)»، کتاب ماهنامه ایران فردا ـ شماره ۱، ۱۵ خرداد ۱۳۹۴.
- عبدالکریمی، بیژن. (۱۳94). عوامل بدفهمی متن؛ چرخش هرمنوتیکی و برخورد ایدئولوژیکی (نشست دوشنبههای کتاب اندیشه فرهنگسرای اندیشه به نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» دکتر علی شریعتی)، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی اسلامی)، https://www.cgie.org.ir/fa/news/71604، (رؤیت شده در 2 شهریور 1402)
- عبدالکریمی، بیژن. (۱401). نشست «آینده اسلام در ایران»، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی فرهنگ علوم انسانی، شناسه خبر: 64953- سرویس اندیشه، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، https://www.farhangemrooz.com، (رؤیت شده در 2 شهریور 1402)
- علمی، محمدکاظم. (1385). «هرمنوتیک مدرن و دلایل امکان فهم»، فصلنامه مطالعات اسلامی دانشکده الهیات و معارف مشهد، سال 1385، شماره 71، 127-145
- قائمی نیا، علیرضا. (۱۳۸۹). بیولوژی نص: نشانهشناسی و تفسیر قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- قائمی نیا، علیرضا.، نصری، عبداالله.، صلواتی، عبد االله.، کمپانی زارع، مهدی. (1391). «نشست نقد و بررسی کتاب بیولوژی نص نشانه شناسی تفسیر قرآن»، نشریه کتاب ماه دین، دی 1391، شماره 184
- قایمینیا، علیرضا. (1389). «راز راز متن (هرمنوتیک، ساخت شکنی و راز متون دینی)»، فصلنامه هفت آسمان، شماره 8.
- کوزنزهوی، دیوید. (1384). «هایدگر و دور هرمنوتیکی»، ترجمه جعفر مروارید، مجله نامه فرهنگ، زمستان 1384 - شماره 58 (صص 90 صص 90-97).
- مجتهد شبستری، محمد. (1381). نقدی بر قرائت رسمی از دین، تهران: طرح نو.
- مجتهدشبستری، محمد. (1385). هرمنوتیک، کتاب و سنت (فرآیند تفسیر وحی)، تهران: طرح نو
- محدثی، حسن. (1396). زبان آوری تفسیر گرایانه در تفسیر قرآن آیت الله طالقانی، پایگاه تحلیلی صدانت، https://3danet.ir
- مصباح، علی. (1382). «دین، عقلانیت و تحول معرفت»، فلسفه و کلام، شماره ١ و ٢ پائیز و زمستان ٨٢.
- مصلح، علی اصغر. (1386). «خاستگاه بینش و فلسفه میان فرهنگی»، نامه حکمت، سال پنجم، شماره 2.
- مصلح، علی اصغر.، عسکری، حسن.، داوری اردکانی، رضا. (1399). «امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال»، دو فصلنامه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین، سال ششم، ش دوازدهم، پاییز و زمستان 1399، صفحات 129 ـ 101
- مطهری، مرتضی. (1387). مجموعه آثار، ج ۲۶ (شناخت قرآن)، تهران: صدرا.
- مطهری، مرتضی. (a١٣٧٠). علل گرایش به مادیگری، تهران: صدرا.
- مطهری، مرتضی. (b١٣٧٠). فلسفه تاریخ، تهران: صدرا.
- مطهری، مرتضی. (c١٣٧٠). ختم نبوت، تهران: صدرا.
- ملکیان، مصطفی. (1385). هرمنوتیک قرآن و تعارضهای عقل جدید و وحی، پایگاه اطلاعرسانی و فرهنگی نیلوفر، https://neeloofar.org (رؤیت شده در 2 شهریور 1402)
- ملکیان، مصطفی. (1399). نگاهی به تفکر و مراحل فکری مصطفی ملکیان، مرجع رسمی اطلاعرسانی و نشر آثار مصطفی ملکیان (فرزانه)، http://farzanehinstitute.ir (رؤیت شده در 2 شهریور 1402)
- منوچهری، عباس. (1383). شریعتی، هرمنوتیک رهائی و عرفان مدنی، ترجمه حسین خندقآبادی، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
- موسوی روشن، سیدهزینب. (1393). بازخوانی اشعار حافظ با تکیه بر اصول هرمنوتیک شلایرماخر، پایاننامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- نجفی، علیرضا. (1397). «مهدی بازرگان کیست؟ نیای محافظه کار اصلاحات». پایگاه تحلیل خبری رویداد 24. https://www.rouydad24.ir/fa/news/165415 (رؤیت شده در 31 مرداد 1402)
- نمازی، رسول. (1392). «بازکردن راه بازگشت به قدما از مسیر نقد بنیانگذاران مدرنیته»، مهرنامه، شماره ۳۳، دی ۹۲، ص ۲۶۹–۲۷۰
- واعظی، احمد. (1383). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- واعظی، احمد. (۱۳۸۵). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- واعظی، احمد، (1386). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- واعظی، سید احمد.، سبحانی تبریزی، جعفر. (1379). «هرمنوتیک دینی»، قبسات، سال 1379، شماره 17
- هادوی تهرانی مهدی. (1395). هرمنوتیک در ترازوی نقد، قم: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان،
- هادوی تهرانی، مهدی. (1382).، باورها و پرسشها، گفتار ششم، تهران: موسسه فرهنگی خانه خرد.
- هادوی تهرانی، مهدی. (1384). «هرمنوتیک و تفسیر قرآن»، مجله معارف، مرداد و شهریور 1384، شماره 28 .
- هادوی تهرانی، مهدی. (1385). مبانی کلامی اجتهاد: در برداشت از قرآن کریم، تهران: خانه خرد، چاپ سوم.
- Argiro, A. (1994). Valori, Prassi, Ermeneutica: Emilio Betti a confronto con Nikolai Hartmann e Hans Georg Gadamer, G. Giappichelli, Torino.
- Arkoun, Mohammed. (2002). The Unthought in Contemporary Islamic Thought, London: Saqi Book.
- Arkoun, , Mohammed. (1988). “The Concept of Authority in Islamic Thought,” in Islam: State and Society, eds. Klaus Ferdinand and Mehdi Mozaffari, London: Curzon Press.
- Bektovic, Safet (2016). "Towards a neo-modernist Islam". Studia Theologica - Nordic Journal of Theology. 70 (2): 160–178. doi:10.1080/0039338X.2016.1253260
- Brown , Douglas. (2020). Biblical Hermeneutics and Postmodernism ,Faith Baptist Theological Seminary, Ankeny, Iowa (July 2020).
- Burge, Stephen R. (2015). “The Search for Meaning: Tafsīr, Hermeneutics, and Theories of Reading.” Arabica 62, no. 1 (2015): 53-73
- Ciocchetti, Mario (1998). Emilio Betti, Giureconsulto e umanista. Belforte del Chienti.
- Dabbagh, Hossein. (2022). Epistemology of religion and phenomenology of revelation in post-revolutionary Iran: The case of Abdolkarim Soroush, Philosophy and Social Criticism, First published online May 18, 2022, Vol. 1(1) 1–18. DOI: 10.1177/01914537221101318
- Derrida, Jacques and John D. Caputo. (2008). Deconstruction in a Nutshell, a Conversation with Jacques Derrida, New York: Fordham University.
- Derrida, Jacques. (2006). Writing and Difference, Translated by: Alan Bass, London: Routledge.
- Edward Joseph Echeverria. (1981). Criticism and Commitment: Major Themes in Contemporary "Post-Critical" Philosophy, Rodopi.
- Fazlur Rahman,. (1984). Islam and Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. Chicago: University of Chicago Press.
- Fazlur Rahman. (1982). Islam & Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. Chicago: University of Chicago, Print. Pg. 2-9
- Gadamer, H.G. (1998). Truth and Method, Translated by Joel Weinsheimer (and Donald G. Marshal), New York: Continuum, pp 35-40.
- Grondin, Jean. (1994). Introduction to Philosophical Hermeneutics, Yale university press.
- Hanafi, Hasan (1965) Les méthodes d'exégèse: essai sur la science des fondements de la compréhension "ʻIlm Uṣul al-fiqh" République arabe unie, Conseil supérieur des arts, des lettres et des sciences sociales, Cairo, Egypt,
- "Hermeneutic.". (2023). Dictionary, Vocabulary.com, https://www.vocabulary.com/ dictionary/hermeneutic. Accessed 14 Aug. 2023.
- Johanna Pink, (2018). Muslim Qur’anic Interpretation Today: Media, Genealogies and Interpretive Communities (Sheffield, South Yorkshire: Equinox Publishing).
- Kurt Mueller-Vollmer. (1988). The Hermeneutics Reader, Continuum.
- Muller Volmer, Kurt. (1986). The Hermeneutics Reader, Basil Black well.
- Murphy, Caryle (2002) "Chapter 11: New Thinking in Islam" Passion for Islam: Shaping the Modern Middle East: The Egyptian Experience Scribner, New York.
- Nasr Abu Zayd. (2010). Who Stirred Debate on Koran, Dies at 66. The New York Times Company. July 6, 2010, https://www.nytimes.com/2010/07/06/world/middleeast/06zayd.html
- Pressler, Charles and Dasilva Fabio (1996). Sociology and Interpretation From Weber to Habemas. State University of New York Press.
- Raman Selden. (1989). A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory, 2nd ed. New York: Harvester Wheatsheaf,.
- Ricoeur, Paul. (1990). Hermeneutics and the Human Sciences. Edited and Translated by: John B.Thompson, New York: Cambridge University Press.
- Rothberg, D. J., (1986). “Rationality and Religion in Habermas' Recent Work”, Philosophy and Social Criticism, 11/3 (Summer1986).
- Schleiermacher, Friedrich. (1998). Hermeneutics and Criticism and Other Writings. Translated and Edited by: Andrew Dowie, New York: Cambridge University Press.
- Skinner, Quentin (2002), Visions of Politics, Cambridge: Cambridge University Press.
- Hegasy, Sonja. (2010 ). "Mohammed Abed al-Jabri, Pioneering Figure in a New Arab Enlightenment" at de, 06 May 2010.
- Sonn, Tamara. (1995). "Rahman, Fazlur". In John L. Esposito. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. Oxford: Oxford University Press.
- Syamsuddin, Sahiron. (2021). “Differing Responses to Western Hermeneutics; A Comparative Critical Study of M. Quraish Shihab’s and Muḥammad ‘Imāra’s Thoughts”, Al-Jāmi‘ah: Journal of Islamic Studies, 59, no. 2 (2021), pp.479-512, doi: 10.14421/ajis.2021.592.479-512
- Taji-Farouki, Suha. (2006). Modern Muslim Intellectuals and the Qur'an, London: Oxford University Press In Association with the Institute of Ismaili Studies.
- Thomas M. Seebohm. (2007). Hermeneutics: Method and Methodology, Springer.