نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
در نقد و بررسی جریان هرمنوتیک به دنبال این مطلب هستیم که آیا مطالعات روشی در پژوهشهای قرآنی معاصر جهان اسلام بهمثابه یک جریان هست یا خیر؟پژوهش حاضر بهصورت توصیفی به بررسی مطالعات هرمنوتیکی در پژوهشهای قرآنی میپردازد و با تحلیل مضمون ارتباط آنها را با یکدیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهد. با بررسی های انجام شده باید گفت پارادایم هرمنوتیک فلسفی مفسرمحور که نسبیگرایی فهم از آن استنباط میشود و هرمنوتیک روشی (متن) که متن محور و مؤلف محور است و بهصورت مطلقگرایی به فهم متون دینی میپردازد، موجب بروز دوقطبی بین مسلمانان شده است. بهتبع آن به لحاظ مطلقگرایی و نسبیگرایی مباحث «هرمنوتیک کلاسیک» با رویکرد مطلقگرایی و شاخصة «هرمنوتیک مدرن» نسبیگرایی و «هرمنوتیک پسامدرن» که از نقد هرمنوتیک مدرن نشأت میگیرد و در آن یک مفسر محوری وجود ندارد و فارغ از متن هرکسی میتواند نقش مفسر محوری را ایفا کند و همه هم صحیح هستند. فیالجمله در نسبیگرائی و مطلقانگاری میان مستشرقان و اندیشمندان جهان اسلام همصدایی خاصی وجود دارد اما در تقابل با دانشمندان ایران است و نتایج عکس وجود دارد و به لحاظ دیدگاه دورة تاریخی میان اندیشمندان مستشرق، جهان اسلام و ایران سنخیت و قرابت بیشتری وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Relativism and Absolutism in theHermeneutic Paradigm of Contemporary Quranic Studies
نویسندگان [English]
- Fardin Darabi 1
- Roohallah Mohamad Alinejad Omran 2
1 Ph.D. student of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Alameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In the review of the hermeneutic flow, we are looking for the issue of whether methodological studies in contemporary Quranic studies are a flow or not? The current research investigates descriptively and evaluates their relationship with each other by analyzing the theme. The philosophical hermeneutic paradigm of interpreter-centered, from which the relativism of understanding is deduced, and hermeneutics of a method (text) that is text-centered and author-centered and deals with the understanding of religious texts in an absolutist manner, has caused bipolarity among Muslims. Accordingly, in terms of absolutism and relativism, the discussions of "classical hermeneutics" with absolutism approach and the characteristic of "modern hermeneutics" are relativism and "postmodern hermeneutics" which originates from the critique of modern hermeneutics and in which there is no central interpreter and anyone can play the role of interpreter regardless of the text. play a central role and all are correct. In general, there is a certain consensus in relativism and absolutism among the orientalists and thinkers of the Islamic world, but it is in contrast with the scientists of Iran and there are opposite results, and in terms of the perspective of the historical period, there is more similarity and kinship.
کلیدواژهها [English]
- hermeneutic paradigm
- contemporary thinkers of the Islamic world
- philosophical hermeneutics
- methodological hermeneutics
- modern and postmodern hermeneutics