پژوهشی
اعظم پویازاده؛ احمد قهرمانی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 1-18
چکیده
نورمن کالدر با تبیین ساختارهای اصلی سنت تفسیر، در بازهی زمانی طبری تا ابنکثیر، به تحلیل این سنت پرداخته است. وی با استفاده از آن دست رویکردهای هرمونوتیکی که معتقدند متن به خودی خود بیمسأله و بیمعناست، متن قرآن را زمانی معنادار می-داند که در کنار ساختارهای بیرون از متن که مستقلا وجود دارند، قرار گیرد. کالدر سه ویژگی ساختاری برای ...
بیشتر
نورمن کالدر با تبیین ساختارهای اصلی سنت تفسیر، در بازهی زمانی طبری تا ابنکثیر، به تحلیل این سنت پرداخته است. وی با استفاده از آن دست رویکردهای هرمونوتیکی که معتقدند متن به خودی خود بیمسأله و بیمعناست، متن قرآن را زمانی معنادار می-داند که در کنار ساختارهای بیرون از متن که مستقلا وجود دارند، قرار گیرد. کالدر سه ویژگی ساختاری برای گونهی ادبی تفسیر در این بازهی زمانی مطرح میکند و در نهایت به این نتیجه میرسد که تفسیر قرطبی بهترین معیاری است که سنت تفسیر میتوانست به آن دست یابد. پژوهش حاضر با نقدِ تحلیلِ کالدر و نتیجهای که به آن رسیده، نشان میدهد نکاتی از دید او مغفول مانده و در مواردی برداشتهای نادرست داشته است و جایگاه هر مفسر را متناسب با منهج تفسیری و بارزهی شخصیت علمی او مد نظر قرار نداده است. این پژوهش با شیوه تحلیلی– انتقادی نشان میدهد که قرطبی هم همانند سایر مفسران زیر چتر اجماع قرار دارد و باید هر مفسر را در رشتهی مدرسی خود سنجید و با توجه به مقدماتی که مفسر به عنوان منهج خود معرفی نموده است آن را ارزیابی نمود.
پژوهشی
زهرا حیدری آبروان؛ شهرام همت زاده
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 19-38
چکیده
جایگاه «رب» در میان اسامی خداوند، بسیار محوری است، زیرا هم دچار چندمعنایی بوده و میتواند بر بسیاری از صفات الهی دلالت کند که این مسأله مترجم را دچار مباحث گزینشی خواهد نمود، و هم در مفهوم غیرالهی در برخی آیات قرآن مورداستفاده قرار گرفته است. این کاربرد در وجه غیرالهی در زبانهایی مانند روسی، مخاطبان بعضاً تازهمسلمان با ...
بیشتر
جایگاه «رب» در میان اسامی خداوند، بسیار محوری است، زیرا هم دچار چندمعنایی بوده و میتواند بر بسیاری از صفات الهی دلالت کند که این مسأله مترجم را دچار مباحث گزینشی خواهد نمود، و هم در مفهوم غیرالهی در برخی آیات قرآن مورداستفاده قرار گرفته است. این کاربرد در وجه غیرالهی در زبانهایی مانند روسی، مخاطبان بعضاً تازهمسلمان با پیشزمینههای غیرتوحیدی را دچار مسائل عقیدتی خواهد کرد. برهمین اساس، مسأله پژوهش چنین تعریف شده است: چالشهای ترجمه واژه «رب» و راه حل آن چیست و آیا بازنمود صحیحی از این واژه در ترجمههای روسی قرآن کریم صورت گرفته است؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به نحوه ترجمه این واژه پرداخته و رهاورد پژوهش آن بوده است که استفاده از سیاق در سه سطح، بهترین روش برای دستیابی به مفهوم این واژه و موارد مشابه آن در بحث چندمعنایی است که البته هیچیک از مترجمان روسی قرآن بدان توجه نداشتهاند.
پژوهشی
علی رضا شعبانلو
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 39-62
چکیده
منشأ قرآنی استعارههای مفهومی مرگ در مثنوی مولوی چکیده کسی نیست که به حادثة مهم مرگ نیندیشده و تصاویر اغلب دهشتناک در مغز خود از آن نساخته باشد. برخی از تصاویر مرگ در ادبیات عرفانی بویژه در مثنوی مولوی، بازتابی از تصاویر و اندیشههای قرآنی است. در این مقاله، استعارههای مرگ در مثنوی مولوی را در چارچوب نظریة استعاره مفهومی با روش ...
بیشتر
منشأ قرآنی استعارههای مفهومی مرگ در مثنوی مولوی چکیده کسی نیست که به حادثة مهم مرگ نیندیشده و تصاویر اغلب دهشتناک در مغز خود از آن نساخته باشد. برخی از تصاویر مرگ در ادبیات عرفانی بویژه در مثنوی مولوی، بازتابی از تصاویر و اندیشههای قرآنی است. در این مقاله، استعارههای مرگ در مثنوی مولوی را در چارچوب نظریة استعاره مفهومی با روش تحلیلی توصیفی بررسی کردیم. مشخص شد که از سه نوع مرگ (ذاتی، اختیاری، اضطراری) که مولوی بدانها قائل است، مرگ ذاتی و اختیاری در قرآن کریم نیست و تنها به مرگ اضطراری اشاره شدهاست که به صورت گرداب، زندگی، خزان، خواب، نوشیدنی، مأمور و سفر بازتاب یافتهاست. امّا مولوی به دلیل تبحر و توغل در قرآن کریم، بهره وافر از کلام الله برده و سیمای مرگ را با تنوع بیشتر به صورت آبِ نیل، سیل، دریا، قاضی، سرهنگ، گرگ، خزان، کاشتن دانه و رویش آن، زادن، بلوغ، رهایی از زندان و جَستن از جو ترسیم کردهاست که همگی مفهوم حرکت را در خود دارند و در ذیل کلان استعارة «مرگ، سفرِ بازگشت است» میگنجند. کلید واژهها: استعاره مفهومی، مرگ، قرآن کریم، مثنوی مولوی.
پژوهشی
مریم صانع پور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 63-83
چکیده
در دین اسلام مسالمت مهمترین اصل اخلاقی معرفی شدهاست ازآنجا که نام اسلام از سلم و مسالمت مشتق شده و برسر هر یک از سورههای قرآن آیة «بسم الله الرحمن الرحیم» - که رحمانیت عام پروردگار را نسبت به همگان تداعی میکند – تکرار میشود. نویسندة مقالة حاضر با استفاده از سه تفسیر شیعی( من وحی القرآن، الکاشف، و المیزان) و سه تفسیر ...
بیشتر
در دین اسلام مسالمت مهمترین اصل اخلاقی معرفی شدهاست ازآنجا که نام اسلام از سلم و مسالمت مشتق شده و برسر هر یک از سورههای قرآن آیة «بسم الله الرحمن الرحیم» - که رحمانیت عام پروردگار را نسبت به همگان تداعی میکند – تکرار میشود. نویسندة مقالة حاضر با استفاده از سه تفسیر شیعی( من وحی القرآن، الکاشف، و المیزان) و سه تفسیر سنی( التحریر و التنویر، فی ظلال القرآن، و جامع البیان فی تفسیر القرآن) براساس کلیدواژة قرآنی «ناس» کوشیده تا در روشی عقلی و مفهومی اصول «اخلاق مسالمت» را صورتبندی کند. این اصول اخلاقی اولاً) بر مبانی انسانشناسانه قرآنی مانند پاکنهادی، برادری، و برابری همه افراد بشر، پایهگذاری شده؛ ثانیاً) در زمینههای اخلاق همگرایانهای مانند رحمت، وحدت، امنیت و صلح عمومی شکل گرفته؛ تا ثالثاً) اصول اخلاق مبتنی بر مشترکات فطری همه افراد نوع بشر بهگونهای صورتبندی شود که در هر یک از اصول، همه زمینههای مشترک زیست اخلاقی قرآن، و نیز همه مبانی انسانشناسانة قرآن حضور داشته باشند تا نظام اخلاقی منسجمی برای ارتباط مسالمتآمیز میان فرهنگها و ادیان مختلف جهان شکل گیرد؛ اخلاقی که مبتنی بر وجوه اشتراک «امت انسانی واحد» است.
پژوهشی
محمود مکوند؛ سلیمان عقدکی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 85-108
چکیده
واژه قرآنی "عَزَّر" سهبار در قرآن به کار رفته است. لغویان عرب و مفسران مسلمان واژه را از ریشه "ع-ز-ر" دانستهاند و معانی مختلفی برای آن بر شمردهاند. مترجمان قرآن نیز نظر به اقوال لغوی، آراء تفسیری و همچنین بافت آیات، هریک در برابر واژه معادلی نهاده اند. گرچه به نظر می رسد معادلهای پیشنهادی مترجمان پیش از هر چیز مبتنی بر بافت آیات ...
بیشتر
واژه قرآنی "عَزَّر" سهبار در قرآن به کار رفته است. لغویان عرب و مفسران مسلمان واژه را از ریشه "ع-ز-ر" دانستهاند و معانی مختلفی برای آن بر شمردهاند. مترجمان قرآن نیز نظر به اقوال لغوی، آراء تفسیری و همچنین بافت آیات، هریک در برابر واژه معادلی نهاده اند. گرچه به نظر می رسد معادلهای پیشنهادی مترجمان پیش از هر چیز مبتنی بر بافت آیات بوده است و همین امر، کار را برای ایشان دشوار کرده است. با این همه انتخاب برابرنهادهای مناسب برای واژه و رهایی از تردید و تحیری که پیشینیان ما طی سده ها گرفتار آن بوده اند جز با تأمل دوباره درباب خاستگاه واژه و ریشه شناسی آن امکان پذیر نیست. براین اساس در مقاله حاضر به جستجوی واژه و ریشه یابی آن در زبانهای سامی پرداختهایم. نشان داده ایم که سه ریشه "ع-ز-ر"، "ع-ذ-ر" و "ع-د-ر" در زبانهای عربی، عبری، سریانی و آرامی معنایی نزدیک به هم دارند و مفهوم بنیادین میان این سه ریشه "احاطه کردن و در میان گرفتن" است و مفهوم مشترک واژه در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی همانا "حمایت کردن" است که خود برخاسته از معنای بنیادین پیشگفته و نوعی استعاره مفهومی است.
پژوهشی
سید محمد نقیب
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 109-134
چکیده
کاربستهای تاریخ در قرآن کریم قرآن در تاریخ نگاری خود از شیوه ای خاص برخوردار است . او در مواجههی با تاریخ و قضایای تاریخی همانند کسی است که از بالا نظارهگر تاریخ بوده و تمام جزییات آن را مشاهده کرده است و با نگاهی جامع وبا زدودن شاخ و برگ و زواید رویدادها ووقایع، با چشمی همه جانبهنگر به قواعدی عام، جاری در زمان وتاثیر گذار و جامع، ...
بیشتر
کاربستهای تاریخ در قرآن کریم قرآن در تاریخ نگاری خود از شیوه ای خاص برخوردار است . او در مواجههی با تاریخ و قضایای تاریخی همانند کسی است که از بالا نظارهگر تاریخ بوده و تمام جزییات آن را مشاهده کرده است و با نگاهی جامع وبا زدودن شاخ و برگ و زواید رویدادها ووقایع، با چشمی همه جانبهنگر به قواعدی عام، جاری در زمان وتاثیر گذار و جامع، دست یافته است. قرآن کریم، از یک زاویهی دید کلینگر به کارکردهای تاثیر گذار در زوا یای مختلف آموزشی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی، کشف سنن و قوانین،معرفی دستهبندیها و نحلههای فکری در جامعه و شناساندن علل عظمت و انحطاط جوامع و امم توجه کرده است و با کنار نهادن و فاصله گرفتن از ویژگیها و خصوصیتهای زمانی، مکانی و افرادی، به تاریخ و وقایع تاریخی نگریسته است. در مقاله پیش در جستجوی کاربست های تاریخ در قرآن ، با روشی تحلیلی به تبیین کاربستهای تاریخ از زاویهی دید قرآن در سه محور « آموزشی–تربیتی »، « شناختی » و « اجتماعی – سیاسی» پرداخته ایم.