پژوهشی
تحلیل انتقادی مقاله‌ی «تفسیر از طبری تا ابن کثیر، معضلات توصیف یک گونه‌ی ادبی با استناد به داستان ابراهیم»

اعظم پویازاده؛ احمد قهرمانی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 1-18

چکیده
  نورمن کالدر با تبیین ساختارهای اصلی سنت تفسیر، در بازه‌ی زمانی طبری تا ابن‌کثیر، به تحلیل این سنت پرداخته است. وی با استفاده از آن دست رویکردهای هرمونوتیکی که معتقدند متن به خودی خود بی‌مسأله و بی‌معناست، متن قرآن را زمانی معنادار می-داند که در کنار ساختارهای بیرون از متن که مستقلا وجود دارند، قرار گیرد. کالدر سه ویژگی ساختاری برای ...  بیشتر

پژوهشی
تحلیل بر بازنمود «رب» در ترجمه‌های روسی قرآن کریم

زهرا حیدری آبروان؛ شهرام همت زاده

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 19-38

چکیده
  جایگاه «رب» در میان اسامی خداوند، بسیار محوری است، زیرا هم دچار چندمعنایی بوده و می‌تواند بر بسیاری از  صفات الهی دلالت کند که این مسأله مترجم را دچار مباحث گزینشی خواهد نمود، و هم در مفهوم غیرالهی در برخی آیات قرآن مورداستفاده قرار گرفته است. این کاربرد در وجه غیرالهی در زبان‌هایی مانند روسی، مخاطبان بعضاً تازه‌مسلمان با ...  بیشتر

پژوهشی
منشأ قرآنی استعاره‌های مفهومی مرگ در مثنوی مولوی

علی رضا شعبانلو

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 39-62

چکیده
  منشأ قرآنی استعاره‌های مفهومی مرگ در مثنوی مولوی چکیده کسی نیست که به حادثة مهم مرگ نیندیشده و تصاویر اغلب دهشتناک در مغز خود از آن نساخته باشد. برخی از تصاویر مرگ در ادبیات عرفانی بویژه در مثنوی مولوی، بازتابی از تصاویر و اندیشه‌های قرآنی است. در این مقاله، استعاره‌های مرگ در مثنوی مولوی را در چارچوب نظریة استعاره مفهومی با روش ...  بیشتر

پژوهشی
صورت بندی مفهومیِ «اخلاق مسالمت» براساس واژة قرآنی «ناس»

مریم صانع پور

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 63-83

چکیده
  در دین اسلام مسالمت مهم‌ترین اصل اخلاقی معرفی شده‌است ازآنجا که نام اسلام از سلم و مسالمت مشتق شده و برسر هر یک از سوره‌‌های قرآن آیة «بسم الله الرحمن الرحیم» - که رحمانیت عام پروردگار را نسبت به همگان تداعی می‌کند – تکرار می‌شود. نویسندة مقالة حاضر با استفاده از سه تفسیر شیعی( من وحی القرآن، الکاشف، و المیزان) و سه تفسیر ...  بیشتر

پژوهشی
ریشه شناسی واژه قرآنی «عَزَّر» و نقش آن در ارزیابی ترجمه های قرآنی

محمود مکوند؛ سلیمان عقدکی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 85-108

چکیده
  واژه قرآنی "عَزَّر" سه‌بار در قرآن به کار رفته است. لغویان عرب و مفسران مسلمان واژه را از ریشه "ع-ز-ر" دانسته‌اند و معانی مختلفی برای آن بر شمرده‌اند. مترجمان قرآن نیز نظر به اقوال لغوی، آراء تفسیری و همچنین بافت آیات، هریک در برابر واژه معادلی نهاده اند. گرچه به نظر می رسد معادل‌های پیشنهادی مترجمان پیش از هر چیز مبتنی بر بافت آیات ...  بیشتر

پژوهشی
کاربست‌های تاریخ در قرآن کریم

سید محمد نقیب

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 109-134

چکیده
  کاربست‌های تاریخ در قرآن کریم قرآن در تاریخ نگاری خود از شیوه ای خاص برخوردار است . او در مواجهه‌ی با تاریخ و قضایای تاریخی همانند کسی است که از بالا نظاره‌گر تاریخ بوده و تمام جزییات آن را مشاهده کرده است و با نگاهی جامع‌ وبا زدودن شاخ و برگ و زواید رویدادها ووقایع، با چشمی همه جانبه‌نگر به قواعدی عام، جاری در زمان وتاثیر گذار و جامع، ...  بیشتر