پژوهشی
بررسی آگاهش در قصص قرآنی با رویکردی معناشناسانه

محمد نبی احمدی؛ مریم جلالی نژاد

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 1-18

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5090

چکیده
  معنا‌‌شناسی دانشی بشری و روشمند است که روش فهم و درک معانی متون بویژه متون ادبی- دینی را نظامند مورد بررسی قرار می‌دهد. نظریه معاصر آگاهش توسط مایکل هلیدی (1978) در مکتب لندن مطرح شد. اطلاعات کهنه و نو رابط اصلی دو نقش یک جمله در ساخت فرانقش متنی، به شکل نسبی است. ساخت متنی کلام بر چگونگی سازمان بندی اطلاعات، از رهگذرِ شیوه‌ی آرایش و ترتیب ...  بیشتر

ترویجی
مطالعه تطور تاریخی تفسیر و فهم برخی آموزه های صلح آمیز قرآن کریم

مژگان کاوسی؛ فروغ پارسا

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 19-46

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5232

چکیده
  قرآن کریم سرشار از آموزه‌های صلح آمیز و مهرگستر و دین اسلام از آغاز پیدایی منادی صلح و رحمت برای همه انسان‌ها بوده است. خداوند متعال در سراسر قرآن و شروع هر سوره با صفت رحمان و رحیم نام برده شده و احترام به کرامت انسانی و تنوع فرهنگی، هم زیستی مسالمت آمیز و تشویق به همکاری و هم‌افزایی در شمار آموزه های پر بسامد این کتاب آسمانی است. در ...  بیشتر

پژوهشی
مطالعه‌ی تاریخی انگاره‌ی «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّه» نزد مفسّران مسلمان

علی دلشاد نداف؛ شهرام پازوکی؛ محمودرضا اسفندیار

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 47-73

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5088

چکیده
  تاریخ تفکّر دینی در ادیان‌ابراهیمی بخصوص اسلام، نشان می‌دهد که نزد عالمان و اندیشمندان دینی از دیرباز درباره‌ی انگاره‌ی«أَوَّلُ‌مَا‌خَلَقَ‌اللَّه» یا همان «نخستین‌آفریده‌ی‌خدا» بحث و گفتگو جریان داشته و آراء و نظریه‌های مختلفی در این‌باره بیان شده‌است. در قرآن سخنى به صراحت در این‌باب نیامده، اما برخی آیات ...  بیشتر

پژوهشی
بینامتنی توحید در خالقیت بین قرآن کریم و صحیفه سجادیه

صالح سعیدی ابواسحقی؛ سعید عباسی نیا؛ هادی رزاقی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 75-100

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5169

چکیده
  بینامتنی، یکی از گونه های پژوهش در میان متون مختلف است که بیانگر ارتباط معنایی دو سویه، بین متن غایب و متن حاضر می باشد. این نوع از پژوهشها، با رویکرد ادبی-زبانی انجام می شود و متون از قاعدة اثرپذیری و اثرگذاری تبعیّت نموده و در گونة کریستوایی آن، روابط بین آن ها به سه شکل نفی جزئی، نفی متوازی و نفی کلی نمایان است. این پژوهش بر آن بوده ...  بیشتر

پژوهشی
ماهیت‌شناسی دلالت‌های فراعرفی در روایات باطنی با تاکید بر عرفی بودن زبان قرآن (رهیافت کاربردشناسی)

امید قربانخانی؛ محمد علی تجری؛ محمدکاظم رحمان ستایش

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 101-122

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5158

چکیده
  وجود دلالت‌های باطنی برای قرآن از باورهای مشهور میان مسلمانان است که خاستگاهی روایی دارد. مدالیل باطنی اشاره شده در روایات که در دو سطح عرفی و فراعرفی می‌باشند در سطح عرفی خود مورد قبول قرآن پژوهان بوده اما در سطح فراعرفی با انگاره به زبان قوم بودن قرآن ناسازگار پنداشته شده‌اند. لذا در حل این ناهمخوانی برخی جانب عرفیت زبان را رعایت ...  بیشتر

پژوهشی
بررسی انتقادی دیدگاه اخباریه در باب عدم حجیت ظواهر قرآن کریم

سهراب مروتی؛ محسن حسن وندی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 123-141

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5089

چکیده
  اخباریون در فهم و استنباط احکام و مسائل‌شرعی از قرآن‌کریم، نه تنها برای ظواهر آن اعتباری قائل نیستند، بلکه معتقدند که عقولِ‌بشری غیرِمعصوم، صلاحیت و استعداد فهم‌ظواهرآیات را ندارند. این مسأله باعث طرح بحث‌های متعدد از سوی موافقان و مخالفان آن شده است؛ اینکه خاستگاه‌دیدگاه اخباریه در این‌خصوص چیست؟ مسأله‌ای است که در فهم‌دقیق ...  بیشتر

پژوهشی
نسبت بین اِعجاز قرآن و جامعیت آن از منظر علامه طباطبایی (ره)

سید مصطفی مناقب؛ سید کریم خوب بین خوش نظر؛ جواد کارخانه

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 143-164

https://doi.org/1022034/isqs.2020.5087

چکیده
  با عنایت به برخورداری قرآن از پاره ای صفات، از جمله جامعیت، اِبتنای بر اصل توحید، اِنسجام و عدم اختلاف معانی، هدایت، نور، بیِّنه، مُبرهن بودن و ...، باید اذعان نمود که سِنخ اِعجاز قرآن و شریعت محمدی(ص)، به کلی از سِنخ اِعجاز سایر شرایع ممتاز است؛ زیرا شرایع، معجزه ای محسوس، از سنخ ماده و محدود به زمان و مکان ارائه کردند و حال آن که اِعجاز ...  بیشتر