پژوهشی
فاطمه بهجت؛ حسین بستان نجفی
چکیده
بهرهمندی از روشهای بروندینی، مانند روش نشانهشناسی و تلفیق آن با روشهای دروندینی فهم متن تفسیری، گامی در طراحی روش بدیع و تکمیل روشهای پیشین فهم آیات قرآن است. این پژوهش که با روش تحلیلی و توصیفی صورت گرفته و به نوعی مطالعه درجه دوم در حوزه روششناسی محسوب میشود به منظور گشودن راهی برای تکمیل و توسعه روش تفسیر موضوعی ...
بیشتر
بهرهمندی از روشهای بروندینی، مانند روش نشانهشناسی و تلفیق آن با روشهای دروندینی فهم متن تفسیری، گامی در طراحی روش بدیع و تکمیل روشهای پیشین فهم آیات قرآن است. این پژوهش که با روش تحلیلی و توصیفی صورت گرفته و به نوعی مطالعه درجه دوم در حوزه روششناسی محسوب میشود به منظور گشودن راهی برای تکمیل و توسعه روش تفسیر موضوعی شهیدصدر به یررسی «روش مدلیابی تفسیر موضوعی- نشانهشناختی» پرداخته است که در نهایت به تلفیق فرایند کشف مدلولهای مفهومی روابط همنشینی و جانشینی با روش تفسیر موضوعی منجر شد. تلفیق در مرحله روش اجتهادی به عنوان بخشی از فرایند روش استنطاق صورت گرفت. برای تبیین چگونگی و رهاورد این تلفیق، از روش معناشناسی قرآن ایزوتسو استفاده شده است که در ترکیب با روش تفسیر موضوعی، مکانیسم تکثر معانی و کشف لایههای عمیقتری از معانی را فراهم میآورد که شامل: جهانبینی بالنده، خرده نظامهای فرهنگی، نزدیک شدن به دال مرکزی و درون منتیت است. برای تطبیق و عینیسازی کاربست این مدل به ساخت نمونههایی از روابط همنشین و جانشین در داستان موسی ع و فرعون در قرآن پرداختیم. با تحلیل نشانهها سلسلهای از روابط همنشین و جانشین و لایههای عمیق معانی حاصل از این روابط آشکار شد.
پژوهشی
علیرضا نوبری؛ حامد بیات
چکیده
فرعون در راستای مواجهه با موسی (ع) بر اساس الگویی عمل کرده است. مقاله حاضر به روش تحلیل محتوا درصدد ترسیم الگوی بیان شده و نیز تبیین انواع و میزان فراوانی تقابل فرعون بر علیه موسی (ع) بر اساس قرآن کریم است. فرعون در این راستا طی دو مرحله: قبل از ظهور موسی (ع) و پس از ظهور او برای رهبری بنیاسرائیل از تقابلهای: نظامی غیرمتعارف، اقتصادی، ...
بیشتر
فرعون در راستای مواجهه با موسی (ع) بر اساس الگویی عمل کرده است. مقاله حاضر به روش تحلیل محتوا درصدد ترسیم الگوی بیان شده و نیز تبیین انواع و میزان فراوانی تقابل فرعون بر علیه موسی (ع) بر اساس قرآن کریم است. فرعون در این راستا طی دو مرحله: قبل از ظهور موسی (ع) و پس از ظهور او برای رهبری بنیاسرائیل از تقابلهای: نظامی غیرمتعارف، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی استفاده کرده است. بیشترین تمرکز فرعون در مرحله اول بر جنگ نظامی (38%) و اقتصادی (31%) بود. جنگ تبلیغاتی (48%) و نظامی (29%) نیز در مرحله دوم بیشترین نوع مواجهه بود. فرعون در مرحله اول با ایجاد تفرقه در جامعه، بنیاسرائیل را با قبطیان درگیر کرده و پادشاهی میکرد اما پس از ظهور موسی (ع)، او نیز به مواجهه پرداخته و ابتدا از تقابل تبلیغاتی ضعیفی بهره برد، اما با مشاهده مقاومت موسی (ع)، از جنگ ترکیبی استفاده کرد ولی پیروز نشد. سپس فرعون به همراه سپاهیانش به مواجهه نظامی شدید روی آورد که در همین مواجهه کشته شد.
پژوهشی
مهسا علیداد ابهری؛ محسن قاسم پور
چکیده
مبحث سجده فرشتگان بر آدم از جهت خوانش مضامین و تفحص در حواشی آن، یکی از مسائل قرآنی مورد مناقشه میان مفسران بوده است. در این میان دیدگاه آیتاللّه جوادیآملی درخور التفات و شایسته تعمق است. ایشان این واقعه را تمثیل حقیقتی مینامد که بنا به دیدگاه صدرایی در عالم مثال نزولی و در مراتب بالاتر از عالم ماده رخ میدهد و هدف اصلی یادکرد ...
بیشتر
مبحث سجده فرشتگان بر آدم از جهت خوانش مضامین و تفحص در حواشی آن، یکی از مسائل قرآنی مورد مناقشه میان مفسران بوده است. در این میان دیدگاه آیتاللّه جوادیآملی درخور التفات و شایسته تعمق است. ایشان این واقعه را تمثیل حقیقتی مینامد که بنا به دیدگاه صدرایی در عالم مثال نزولی و در مراتب بالاتر از عالم ماده رخ میدهد و هدف اصلی یادکرد آن را یادآوری مقام انسانیت و تواضع فرشتگان و گوشزد کردن خطر عدوات شیطان میداند. در این مقوله تمرکز ایشان بر تبیین دشمن و روشهای فریب اوست. مفسر روند همراهی روح را با جسم پس از استواء بر مبنای نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقا قابل توجیه میداند. تفکیک عوالم طولی و تبیین خصوصیات و قواعد هریک و اصرار بر عدم اختلاط قواعد، اعتقاد به استقرار عرفان قرآنی در بالاترین مراتب معرفت شناسی و لزوم بهرهمندی از آن در حل معضلات و اختلافات تفسیری، مرجعیت قرآن به هنگام تباین روایات با آن و خوانش روایات در راستای منطق فهم خود از اهم مبانی معرفتشناسی ایشان در این باب است.