پژوهشی
سنجش انتقادی مواجهه مترجمان قرآن کریم با اسلوب ادبی اصطلاحی «ما أَدراکَ ما...»

زهره اخوان مقدم؛ زهرا بشارتی؛ زهرا قطبی

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 31-1

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.41590.1983

چکیده
  از جمله چالش‌ها در ترجمه‌ی عبارات بلیغ قرآن به سایر زبان‌ها، قالب تحت‌الفظی است. گاه عنایت به این سبک از ترجمه در عبارات بلیغ سبب دور شدن از مراد الهی می‌گردد. اسلوب «ما أَدراکَ ما...» یکی از اسالیب بلیغی است که مترجمان در رسایی مراد الهی آن به سایر زبان‌ها دچار چالش شده‌اند. این عبارت نیمه انجماد شده، دارای بار معنایی خاصی ...  بیشتر

پژوهشی
بررسی مقامات و منزلتهای مریم(س)در قرآن کریم

اشکان جوانمرد؛ سیدرضا مؤدب

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 59-33

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.42787.2034

چکیده
  حضرت مریم(س)، از زمره پاکان و برگزیدگان خاص الهی است که قرآن کریم، ایشان را به عنوان اسوه و مثل اهل ایمان معرفی نموده است. توجه و بررسی بیشتر مقامات و منزلتهای کم‌نظیری که در آیات قرآنی برای آن بزرگوار ترسیم شده است شناخت بیشتر ایشان و کشف دلایل این اسوه بودن را روشنتر می‌سازد . در همین راستا هدف اصلی این پژوهش‌ بررسی تفصیلی مقامات ...  بیشتر

پژوهشی
بررسی میزان قرآن‌خوانی و درک معنا و ترجمه قرآن در ایران (برپایه داده‌‌های پیمایش ملی سنجش شاخص‌‌های توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1400)

حامد جوکار؛ مجید هادوی؛ احمد جمالی گندمانی؛ مرتضی سلمانی ماهینی

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 100-61

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.41689.1987

چکیده
  سنجش دین‌ داری به عنوان یکی از مباحث مهم جامعه‌شناسی دین، می‌تواند کمک زیادی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخصوص در جوامع دینی کند. به علاوه سنجش درست و علمی میزان دین‌داری می‌تواند انگاره‌های گوناگون در خصوص جایگاه دین و عملکرد دینی حاکمیت در کشور را اصلاح نماید. میزان خواندن قرآن و توجه به معنای آیات و ترجمه آنها به عنوان یکی ...  بیشتر

پژوهشی
گونه‌شناسی «مخاطبانِ» قرآن و نقش آنان در فهم معنای آیات

محمد رضا شاهرودی؛ محمدتقی کبریت‌چی

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 128-101

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.42568.2026

چکیده
  آیات قرآن کریم، به‌دنبال اسباب نزول خود، و هر دسته برای مخاطبان خاصی پدید آمده است؛ ازاین‌رو لازم است کشف دلالت آیات بر معنا، براساس فضای نزول و خطاب، و درنظرگرفتن گونه‌های مختلف مخاطبان انجام پذیرد. برای این منظور، مقاله‌ی حاضر با بهره‌گیری از آموزه‌های «معناشناسی کاربردی» و رویکرد «دلالت زبانی» سازوکار خطاب و دلالت ...  بیشتر

پژوهشی
تار توحید در پود داستان‌های قرآنی، مطالعه داستان سلیمان و اسبان

محمود مکوند؛ امیرحسین فلاح پور

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 152-129

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.42636.2029

چکیده
  قرآن کریم در آیات 30 تا 33 سوره ص، داستان سلیمان(ع) و اسبان را یاد کرده است. تفسیر این آیات و تبیین پیوند معنایی میان آنها و نیز نسبت کنش‌های داستان با کنشگر داستان، سلیمان(ع)، مفسران را با چالش‌هایی مواجه کرده است. در پژوهش حاضر، برای تبیین این داستان و فهم آموزه تربیتی مرکزی آن، مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی، خوانش بینامتنی در سه سطح، متون ...  بیشتر

پژوهشی
مقایسه تحلیلی داستان ابراهیم(ع) در سوره‌های مکّی و مدنی

ساجده نبئی؛ نصرت نیل ساز؛ سهیلا جلالی کندری

دوره 6، شماره 4 ، دی 1401، صفحه 175-153

https://doi.org/10.22034/isqs.2023.43260.2056

چکیده
  داستان ابراهیم(ع) از جمله داستان‌های چند‌نسخه‌ای قرآن است که در سوره‌های متعدّد مکّی و مدنی روایت شده است. از آنجا‌که ابراهیم(ع) بنیان‌گذار ادیان توحیدی و نیای یکتا‌پرستان است، شخصیّت او در قرآن کریم و در کتاب مقدّس، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. نقطه اتّکای پژوهش حاضر مقایسه نسخه مکّی و مدنی گزارش قرآن کریم از ...  بیشتر