مشخصات آماری نشریه

تعداد دوره‌ها 9
تعداد شماره‌ها 33
تعداد مقالات 207
تعداد نویسندگان 373
تعداد مشاهده مقاله 143,809
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 102,025
نسبت مشاهده بر مقاله 694.73
نسبت دریافت فایل بر مقاله 492.87
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,451
تعداد مقالات رد شده 1,042
درصد عدم پذیرش 72
تعداد مقالات پذیرفته شده 147
درصد پذیرش 10
تعداد پایگاه های نمایه شده 10
تعداد داوران 230

نشریه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با هدف تعمیق و گسترش پژوهش های قرآنی و توسعه فرهنگ قرآن پژوهی و نیز معرفی پژوهش های نوین در این عرصه منتشر می شود. این نشریه از پذیرش مقالات قرآنی با رویکرد تاریخی، ادبی، زبانی و فرهنگ ایرانی- اسلامی استقبال می کند.

 

درباره مجله

عنوان نشریه: مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی

محل چاپ: ایران، تهران

ناشر: انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی

حوزۀ تخصصی: مطالعات قرآنی

نوع مقالات منتشر شده: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)

سال آغاز انتشار: ۱۳۹۶

اعتبار مجله: علمی (مشاهده جزئیات)

زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی – انگلیسی (چکیده انگلیسی)

نوبت انتشار:  فصلنامه

نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی

هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد

بازه زمانی بررسی اولیه مقالات: 10 روز

نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ ناشناس

زمان داوری: 3 تا 6 ماه

درصد پذیرش مقالات: 15%

استفاده از مشابه یابی قبل از ارسال به داوری: دارد (سمیم نور)

دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)

 رتبه نشریه براساس آخرین ارزیابی وزارت علوم: ب (پرتال نشریات علمی)

نمایه‌شده: بلی

وضعیت در Q3 : ISC (مشاهده جزئیات)

مجوز انتشار و حق مولف: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

سیاست دسترسی آزاد: این نشریه  به صاحب امتیازی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی؛ به‌طور کامل الزامات انتشار دسترسی آزاد را طبق «Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)» رعایت می‌کند. حق نشر برای نویسندگان محفوظ خواهد بود و آنان می‌توانند مقالاتشان را  آرشیوسازی کنند. این بدین معنی است که از این مقالات به‌راحتی می‌توان استفاده کرد؛ مادامی که به آن‌ به‌درستی استناد شود.

 قوانین کپی رایتتحت مجوز دسترسی آزاد ، نویسندگان مالکیت حق چاپ را برای محتوای خود حفظ می کنند ،اما به هر کسی اجازه می دهند محتوای خود را بارگیری، استفاده مجدد،  چاپ مجدد، اصلاح، توزیع و/ یا کپی کند، به شرط اینکه نویسندگان اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند.

 

تماس با ما

  • نشانی: بزرگراه کردستان خیابان دکتر صادق آئینه وند (۶۴غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
  • کد پستی: ۱۴۳۷۷۷۴۶۸۱
  • پست الکترونیک: Isqs.journal2@gmail.com
  • نویسندگان گرامی؛ لطفا جهت طرح پرسش و پیگیری مقاله صرفا از طریق ایمیل به پست الکترونیکی فوق اقدام فرمایید.
  • شماره تماس: 88612875

  • شماره فکس: ۸۸۰۳۶۳۱۷
پژوهشی مطالعات قرآنی

رویکردها و جهت‌گیری‌ها در پژوهش‌های کاربردشناختی قرآن در ایران: مروری نظام‌مند

صفحه 1-26

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50315.2354

محمد مهدی آجیلیان مافوق؛ یوسف فرشادنیا

چکیده ‎ کاربردشناختی شاخۀ مهمی از زبان‌شناسی است و کمک می‌کند تا فراتر از معنای تحت‌اللفظی، به واژه‌ها و گزاره‌ها نظر و به ما امکان می‌دهد بر نحوه ساخت معنا در زمینه‌های خاص تمرکز کنیم. هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکردها و جهت‌گیری‌ها در پژوهش‌های کاربردشناختی قرآن در ایران از دریچۀ مرور نظام‌مند است. مطابق یافته‌های آماری، اولین پژوهش کاربردشناختی دست‌کم در دهۀ 60 در ایران انجام گرفته اما در حوزۀ قرآن، نخستین پژوهش به دهۀ 70 بازمی‌گردد که بیشتر به شکل پایان‌نامه توسط دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی سامان‌ یافته است. تحلیل رویکردها و جهت‌گیری‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم سه رویکرد پژوهشی وجود دارد: اول. «تحلیل گفتمان و کنش‌های گفتاری در قرآن»، دوم. «مقایسه و سنجش ترجمه‌های قرآن کریم» و سوم. «ماهیت شناسی، سنجش و بومی‌سازی نظریه‌های کاربردشناختی». رویکرد نخست در سه جهت‌گیری، «حل مسئله و شبهه پژوهی»، «استخراج راه‌کارهای قرآنی» و «پیاده‌سازی و کشف کنش‌های گفتاری» تحلیل شد. رویکرد دوم به مقایسه ترجمه‌ها به گونه‌های متفاوت نظیر تأثیر جنسیت مترجم بر پایۀ نظریه‌های زبانشناختی پرداخته است. رویکرد سوم به ماهیت شناسی، نسبت سنجی با آموزه‌های اسلامی در راستای بومی‌سازی و ارائه اصول و مبانی اهتمام ورزیده که از دسته رویکردهای ارزشمند در چنین مطالعاتی است. همچنین ازجمله آسیب‌های عمده پژوهش‌های کاربردشناختی حوزۀ قرآن، می‌توان به عدم توجه به تبار و اعتبار نظریه‌ها نسبت به متن قدسی قرآن اشاره نمود.

پژوهشی مطالعات قرآنی

مطالعة تطور تاریخی انگارة عدالت نزد مفسران قرآن

صفحه 27-45

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.51435.2387

فروغ پارسا

چکیده عدالت از مفاهیم و ارزش‌هایی است که ادیان و مکاتب فکری بشر از هزاران سال پیش تاکنون بدان پرداخته‌اند. عدل که در لغت به معنای برابری و نقیض ظلم آمده در اصطلاح معانی مختلفی دارد و تا حدودی مبهم و چندوجهی است. واژه‌های مختلفی ازجمله عدل و قسط و در ده‌ها آیة قرآن کریم اهمیت و ضرورت عدالت در روابط فردی و اجتماعی بیان شده، با این همه انگارة عدالت نزد همه مفسران و مخاطبان قرآن کریم در ادوار مختلف یکسان تصویر نشده است. درواقع از سویی عدالت جنبه‌های مختلفی دارد و از سوی دیگر تصور و ذهنیت مفسران از عدالت در طی تاریخ تغییر کرده است. این جستار با روش کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی، تفسیر آیات مربوط به عدالت را در آثار تفسیری مطالعه و تحلیل کرده و نشان داده انگارة عدالت نزد مفسران در هر دوره تاریخی به گونة خاصی تعریف شده که در ادوار بعدی تکامل پیدا کرده است. عدالت قضایی به معنای بی‌طرفی و دادگری قاضی در هنگام داوری، نخستین انگاره عدالت نزد مفسران قرآن است. عدالت تکوینی به معنای عدالت در آفرینش و پدیده‌های هستی پس از پیدایی مکاتب کلامی در جهان اسلام و عدالت اجتماعی و اقتصادی انگاره‌های دیگری از عدالت هستند که پس از رواج مکاتب اومانیستی و سوسیالیستی در ذهن مفسران قرآن شکل گرفته‌اند. انگاره عدالت به معنای عدالت جنسیتی نیز در دهه‌های اخیر در آثار تفسیری یافت شده است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

نگاهی نو به همنشینی واژگان تلاوت، تزکیه و تعلیم در آیات قرآن کریم با نقد تفاسیر

صفحه 46-67

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50840.2371

علیرضا حیدری سه ده؛ غزاله رضایی

چکیده در چهار آیه از آیات قرآن کریم، سه واژه تلاوت، تزکیه و تعلیم کنار هم ذکر شده‌اند. دریکی از این آیات، تعلیم بر تزکیه مقدم شده است. و در سه آیه دیگر، تزکیه بر تعلیم پیشی گرفته است. ازآنجاکه ترتیب واژگان در قرآن کریم حکمت‌آمیز است، مفسران از دیرباز به تفاوت این همنشینی توجه داشته و دلایل مختلفی برای آن ارائه کرده‌اند. مطالعات صورت گرفته پیرامون تقدم و تأخر تزکیه و تعلیم، برسه دیدگاه کلی تأکید داشته‌اند: برخی تقدم تزکیه بر تعلیم را محدود به شرایط زمانی خاص دانسته‌اند. برخی تعلیم را مقدمه‌ای ضروری برای تزکیه می‌دانند؛ و گروهی دیگر تقدم تزکیه را دارای مبنای رتبی و ارزشی می‌دانند.
این پژوهش، با رویکرد تحلیل محتوا و تدبر در فقرات قرآنی، دلایل فوق را موردبررسی قرار داده ونشان می‌دهد که با توجه به اشتراک میان سیاق مقامی درخواست تربیت و سیاق مقامی تحقق آن، همچنین وحدت موضوع دعا و اجابت (تربیت) و تقدم تلاوت به‌عنوان پیش‌نیاز هر دو مقوله تزکیه و تعلیم، این تفاسیر نمی‌توانند توجیه‌گر تفاوت همنشینی باشند.
 نگارنده با تأکید بر ظواهر قرآنی، تفاوت همنشینی را بر اساس تفاوت نگاه بشری و زاویه دید افقی حضرت ابراهیم (ع) در مقایسه با ترتیب الهی مراحل تربیت تبیین می‌کند. براین اساس، این تفاوت همنشینی نشان‌دهنده‌ی ترتیب صحیح مراحل تربیت از دیدگاه خداوند است. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به‌عنوان الگویی برای طراحی برنامه‌های تربیتی مبتنی بر مراحل قرآنی مورداستفاده قرار گیرد.

پژوهشی مطالعات قرآنی

تبیین و ارزیابی مبنای کارن بائر در مورد «تأثیر بافت فکری و شرایط اجتماعی بر تفسیر»

صفحه 68-97

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.49854.2336

نصرت نیلساز؛ بی بی سادات رضی بهابادی؛ پریسا َعسکر سمنانی

چکیده مطالعات «زن و جنسیت» در دهه‌های اخیر توجه پژوهشگران معاصر را به خود جلب کرده است. در این میان برخی از اندیشمندان حوزه مطالعات اسلامی میان مطالعات جنسیت و جایگاه زن در قرآن، پیوند ایجاد کرده و در تحلیل‌های خود به تفاسیر مفسران بر آیات مربوط به زنان رجوع کرده‌اند. کارن بائر در کتاب سلسله‌مراتب جنسیتی در قرآن: تفاسیر کهن، پاسخ­های نو به بررسی آرای عالمان مسلمان بر تفسیر آیات ناظر به «سلسله­مراتب جنسیتی» پرداخته است. از میان مبانی مختلفی که بائر در پژوهش خود اتخاذ کرده، «تأثیر بافت فکری و شرایط اجتماعی بر تفسیر» مهم‌ترین دیدگاه او محسوب می‌شود که مبنای نظری او را شکل داده است. بائر پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی را در نتیجه تغییر بافت فکری عالمان مدرن و مبنای مشترک آنان می‌داند که به‌مرورزمان باعث تغییر روش نگارش تفاسیر شده است. از میان عالمان مدرن، محافظه‌کاران با پای بندی به تفاسیر پیشین، توجیهات علمی و عقلی را در دفاع از آن‌ها می‌آورند، در مقابل، تجدیدنظرطلبان در پی آن هستند که تفاسیری متناسب با نیازهای عصری ارائه دهند، از همین رو، ضمن دخالت دادن معرفت‌های پیشینی خود و به‌کارگیری «هرمنوتیک تفسیری»، به بازتفسیر آیات می‌پردازند. این در حالی است که باید به مجرای موجه و مجازِ پیش دانسته‌ها در تفسیر توجه داشت و از تحمیل پیش دانسته‌ها بر متن و تفسیر به رأی اجتناب کرد. علاوه براین، باید توجه داشت ارائه «تفسیر عصری» باید ضابطه­مند و با هدف پاسخ به پرسش‌های عصر و زمانه باشد، در غیر این صورت به «عصری انگاری معرفت دینی» و «تکثرگرایی فهم ها» می‌انجامد که با هدف هدایتگری قرآن در تعارض است. در پژوهش حاضر، تأثیر بافت فکری و شرایط اجتماعی بر تفسیر در آیات ناظر به سلسله‌مراتب جنسیتی تبیین و نتایج مبتنی بر آن به روش توصیفی-تحلیلی ارزیابی می‌شود.

پژوهشی مطالعات قرآنی

وجوه اجتماعی حجاب: بازخوانی متن و دیدگاه‌های اندیشمندان معاصر

صفحه 98-125

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50297.2353

انسیه عسگری؛ نرگس بهشتی

چکیده هدف پژوهش حاضر، بازخوانی وجوه اجتماعی حکم حجاب، از دو منظر متن (قرآن) و فهم آن (‌دیدگاه­های عالمان دینی معاصر) است. یافته­های پژوهش که با روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شد، نشان داد، آیه ۵۹ احزاب با معرفی نوع خاصی از پوشش (جلباب) به‌عنوان نماد هویت اجتماعی زن مسلمان، به‌صراحت حکم حجاب را به وجهی اجتماعی گره زده است. همچنین دستورات متعدد آیات سوره نور برای حفظ عفت اجتماعی، با جزئیاتی همراه است که بنا به اقتضای شرایط اجتماعی و فرهنگی، می‌توانند متغیر باشند. از طرفی، سیر تحول دیدگاه اندیشمندان دینی نشان داد با اینکه ایشان بر ضرورت حفظ حجاب، اصرار دارند ولی فهم آن‌ها از این مقوله، به تناسب اقتضائات فرهنگی زمانه، تحولات معناداری را دربرداشت که از بازنگری جزئی تا تغییری بنیادین در نگرش نواندیشان دینی بدین حکم را دربرمی‌گرفت. برآیند این یافته­ها، حاکی از همخوانی نص و فهم آن در صحه نهادن به وجوه اجتماعی حکم حجاب است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

ارزیابی تحلیلی ‌انتقادی دیدگاه‌های مختلف درباره تعبیر «أُخت هارون» در قرآن کریم

صفحه 126-159

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50386.2358

اشکان جوانمرد؛ سید رضا مؤدب

چکیده یکی از شناخته‌شده‌ترین شبهات تاریخی درباره قرآن کریم، کاربرد لقب «اُخت هارون» برای مریم، مادر عیسی (ع) است. این مسئله از نخستین موضوعات چالشی در گفتمان میان مسلمانان و مسیحیان بوده است. از همان قرون نخستین، مفسران و صاحب‌نظران تلاش‌های بسیاری را برای درک مصداق هارون در این آیه و علت بکارگیری چنین خطابی در قرآن نموده‌اند. رویکرد ایشان در این زمینه، بیشتر رویکرد سنتی و تاریخی بوده و در مجموع، حدود 14 احتمال را به ارمغان آورده است. مستشرقان نیز در این باره نظرات ارزشمندی را ارائه داده‌اند؛ بااین‌حال، برخی از آنان با تأکید بر یکی از این احتمالات ـ یعنی خلط میان مریم (س) و میریام توسط پیامبر (ص) ـ اهداف مغرضانه خویش را دنبال کرده‌اند. در همین راستا، هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و ارزیابی دیدگاه‌های مختلف درباره تعبیر «أُخت هارون» در قرآن کریم است. پرسش محوری پژوهش، میزان اعتبار احتمالات مطرح‌شده در مورد تعبیر مذکور و علل آن می‌باشد. این پژوهش با روش تحلیلی ـ انتقادی و با دو رویکرد تاریخی و ادبی انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان 14 احتمال موجود، قوی‌ترین احتمال، ارتباط سلالتی و نسَبی غیرمستقیم مریم (س) با هارون است. این دیدگاه، با مؤیدات روایی و سیاقی تقویت شده و موافق تفسیر ادبی قرآن کریم است. پس از آن، احتمال ارتباط نسَبی از طریق برادری ناتنی همنام با هارون، به دلیل عدم تعارض با سیاق آیه و سایر موازین منطقی و درعین‌حال مخالفت با شیوه بلاغی و رویکرد ادبی تفسیری از جایگاه دوم برخوردار است. در نهایت، احتمال تشابه مریم با هارون در جایگاه کهانت در رتبه سوم قرار گرفته و از جمله محتمل‌ترین نظریه‌ها در این باب به شمار می‌رود. 

پژوهشی مطالعات قرآنی

مطالعه انتقادی مبانی تاریخ‌مندی قرآن کریم در دیدگاه محمد آرکون بر‌اساس آرای مرزوق العمری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50504.2361

هاجر حردان؛ مرضیه محصص؛ حسن زرنوشه فراهانی

چکیده «مشروع نقد العقل الاسلامی» عنوانی است که محمد آرکون (2010-1928م) برای پروژه فکری و پژوهشی خود انتخاب می­کند. آرکون، شرط «نقد عقل اسلامی» را متأثر از «مکتب آنال»، نگرش تاریخی به تمام سنت اسلامی می­داند و معتقد است که شناخت قرآن و دیگر نصوص دینی، جز با شناخت زمینه تاریخی آن­ها ممکن نیست. پیامد این نگاه به قرآن، مرتبط دانستن آن با لحظه معینی از زمان و مکان است که تعلیق و ازدست‌رفتن کارآمدی آن در دیگر زمان­ها را در پی دارد. همین باعث شده که نقدهای فراوانی از جانب اندیشمندان مسلمان بر پروژه او وارد شود که از جمله این نقدها، توسط مرزوق العمری (متولد 1968م) صورت‌گرفته است. مسئله این مقاله مطالعه روایت نقادانه مرزوق العمری از دیدگاه آرکون در اثبات تاریخ‌مندی، با روش «توصیف و تحلیل» است. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد که آرکون بر مبنای تمایز میان قرآن شفاهی و قرآن مکتوب تاریخ‌مندی قرآن را نتیجه گرفته است و انکار قداست قرآن و اتخاذ رویکرد پوزیتیویستی در فهم قرآن از پیامدهای اعتقاد او به تاریخ‌مندی قرآن است. و معلوم می­گردد که خوانش آرکون گزینشی بوده و صرفاً هرآنچه را مؤید نظر خویش یافته، برگزیده است همچنین دیدگاه وی در مورد عدم کتابت قرآن در عهد پیامبر، مردود و ناشی ازجزء بینی افراطی وی است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

معناشناسی واژه «القی» باتکیه بر مؤلفه های معنایی واژگان «افکندن» در قرآن کریم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.48214.2282

رحمان عشریه؛ سید عبد الرسول حسینی زاده؛ سیده زهرا حسینی رزمگاه

چکیده یکی از راه های فهم آیات قرآن کریم، مطالعه و بررسی معناشناسی واژگان آن است. مطالعات معناشناسی آیات و واژگان قرآن کریم ضمن ارائه راهکارهای نظام مند و تعریفی دقیق از مفاهیم مورد مطالعه و همچنین تبیین جایگاه آنها در میان سایر مفاهیم قرآن، لایه ها و بطن‌هایی جدید از آن مفهوم را روشن می‌کند و در عمق بخشیدن به معناهای مستخرج از آیات قرآن نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف کشف و ارائه تصویری از سطوح و معنای لایه های مختلف واژه ألقی، به استخراج مولفه های معنایی ، مترادف ها و مفاهیم مرتبط با این واژه در آیات قرآن کریم و به روش تحلیلی_کتابخانه ای پرداخته است. پس از بررسی مفهوم لغوی واصطلاحی واژه ،حوزه های معنایی آن در قرآن شامل انداختن و افکندن، مجذوب کردن، فراگرفتن، جعل و آفریدن، نازل شدن از جانب خدا و قرعه انداختن به دست آمد. همچنین برآیند بررسی مفاهیم مترادف با ألقی نشان می‌دهد که این واژه با واژگان قذف، نبذ، اکتسب و اخذ رابطه معنایی دارد. واژه القی با توجه به شبکه معنایی خود با کلمات متعددی همنشین است. مانند: موسی، عصا، رواسی، ارض، کل زوج و انبتنا و رابطه هر کدام با القی مورد بررسی قرار گرفته است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

واکاوی طرح‌واره‌های تصوّری تقوای الهی در قرآن‌کریم (با رویکرد معنی‌شناسی شناختی)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50136.2348

فتحیه فتاحی‌زاده؛ عارفه داودی

چکیده فرایند شناخت در ذهن براساس طرح‌واره‌ها استوار است. در این تحقیق قصد بر آن است تا به روش کتابخانه‌ای به این موضوع پرداخته شود که کدام طرح‌واره‌های تصوّری معرفی‌شده در معناشناسی شناختی برمبنای مدل انتخابی طرح‌واره‌های تصوّری «ایوانز و گرین» در آیات «تقوای الهی و مشتقّات آن» به‌کار رفته است. همچنین بیشترین بسامد طرح‌واره‌های تصوّری و کارکرد آن در درک مفهوم «تقوای الهی و مشتقّات آن» چگونه است. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش ابتدا آیات مرتبط ازطریق طرح‌واره‌های تصوّری براساس مدل مذکور مورد بررسی قرار گرفته و حدود 115 آیه دراین‌‌زمینه استخراج شده است. اهمّیّت موضوع تقوای الهی و وجود طرح‌واره‌های تصوّری در آن، دلیل گزینش این مفهوم اخلاقی بوده است. در این راستا مقولات کلی طرح‌واره‌های تصوّری در حوزه مفهومی تقوای الهی و مشتقّات آن در هر یک از شواهد مشخص شده است. نتایج حاکی‌از آن است که طرح‌واره‌های نیرو (از نوع الزام) از بالاترین درصد فراوانی برخوردار است. پس‌از آن طرح‌واره‌های توازن از رتبه دوم برخوردارند؛ زیرا طرح‌واره‌های تصوّری در حوزه مفهومی آیات تقوای الهی اغلب در قالب افعالی که با محتوای امر توأم است، به‌مثابه الزامی در کلام وحی است که سوق‌دهنده مخاطبان به‌سوی تقوای الهی است. همچنین در کلام وحی توازنی میان عمل و جزا مشهود است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

واکاوی معنای «مکظوم» در آیه‌ی «و هو مکظوم» در تفاسیر، ترجمه‌های فارسی و انگلیسی و تطبیق آن با عهد عتیق

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50146.2351

مهدی داوری دولت آبادی

چکیده مفسران و مترجمان فارسی و لاتین در معنا و ترجمه‌ی «مکظوم» در آیه‌ی «... وَ هُوَ مَکْظُوم‏» (قلم: 48) اختلاف نظر دارند. این آیه درباره‌ی حضرت یونس (ع) است که با حالتی خاص خداوند را ندا داد. معانیی چون غمناک، خشمناک، خشم فرو برده، مورد خشم واقع شده، محبوس، مأیوس و... برای آن ذکر شده است. مکان ندای حضرت یونس (ع) نیز مورد اختلاف است. شکم ماهی، تاریکی شب و تاریکی دریا، مکان-های مورد اختلاف است. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای با هدف دست یابی به معنای دقیق‌تر این واژه در آیه‌ی مذکور با روش مطالعه تاریخی تطبیقی همراه با تحلیل داده‌ها صورت پذیرفته است. واژه‌پژوهان چند معنا برای این واژه ثبت کرده اند. همچنین در روایات، معانی متفاوتی برای معنای «مکظوم» نقل شده است. به علاوه این موضوع در عهد عتیق نیز آمده است: بررسی منابع لغت، تفاسیر، ترجمه‌های فارسی و لاتین و تحلیل آن‌ها، ذکر روایات و تحلیل آن‌ها و نهایتا مقایسه موضوع در قرآن و عهدین جهت ارائه معنایی دقیق‌تر، فرایند پژوهش حاضر را شکل می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد که برخی از معانی ترجیحی فاقد پیشتوانه لغوی یا روایی است.

پژوهشی مطالعات قرآنی

ریشه‏ شناسی واژه‏ های قرآنی «صَدَقَه» و «صَدُقَه»؛ بازیابی یک واحد مغفول از حوزه معنایی عدالت در قرآن کریم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.48969.2307

محمدحسین شیرزاد؛ محمدحسن شیرزاد

چکیده «ص ـ د ـ ق» از کهن ‏ترین ریشه ‏های ثلاثی در زبان ‏های سامی است که مشتقّات آن، 155 بار در قرآن کریم به کار رفته است. از جمله مشتقّاتِ این ریشه، واژه ‏های «صَدَقَه» و «صَدُقَه» است که اولی واژه ‏ای آشنا در فرهنگ اسلامی است که 13 بار در آیات قرآنی به کار رفته و دومی واژه ‏ای تکامد به معنای مهریه است که در آیه 4 سوره نساء دیده می ‏شود. مطالعه حاضر در صدد است برای نخستین بار با کاربست رویکرد ریشه ‏شناسی، قدیم ‏ترین و اصیل‏ ترین معنای این مفردات قرآنی را در قالب یک مطالعه تطبیقی در زبان ‏های سامی به دست آورد و مؤلفه‏ های معنایی آن دو را در قرآن کریم بازشناسد. این مطالعه اثبات می ‏کند که براساس داده ‏های ریشه‏ شناختی، اصلی ‏ترین مؤلفه‏ های معناییِ این واژه ‏های قرآنی، «عدالت» و «حق» است. به این ترتیب، در مقاله حاضر نشان داده می ‏شود که برخلاف تصور رایج، واژه صِدق نیز در کنار واژه ‏های قِسط و عَدل، در عداد واحدهای تشکیل‏ دهنده ‏ی حوزه معنایی عدالت در قرآن کریم جای می‏ گیرد.

پژوهشی مطالعات قرآنی

واکاوی ساختار نشانه‌شناختی سوره عادیات (بر اساس الگوی رمزگان رولان بارت)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 تیر 1404

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50037.2346

گل افروز محبی؛ حسین نوازنی

چکیده پژوهش حاضر با هدف واکاوی عمیق‌تر مفاهیم و معانی ضمنی سورۀ عادیات به بررسی توصیفی-تحلیلی آن از منظر رویکرد رمزگان پنج‌گانه رولان بارت (رمزگان هرمنوتیک یا معمایی، رمزگان پروآیرتیک یا کنشی، رمزگان معنابنی یا ضمنی، رمزگان نمادین یا تقابلی و رمزگان فرهنگی یا ارجاعی) می‌پردازد. این رویکرد با تمرکز بر تحلیل عناصر و روابط زبانی و نشانه‌ای متن به کشف معانی ضمنی آن می‌پردازد. بارت این نظریه را بر پایۀ هنجارمندی ساختار نشانه‌ای متن که عامل اصلی معناآفرینی است، بنا نهاد. دستاورد پژوهش، گویای این مسأله است که رمزگان هرمنوتیک، معمای اصلی را در پی سوگند آغازین سوره، جهت تمرکزبخشی بر موضوع اصلی یعنی کسب موفقیت بشر در جنگ‌های داخلی و خارجی منوط به سازوکار صحیح، مانند انتخاب افراد، ابزار و زمان مناسب معرفی می‌کند. رمزگان کنشی که بالاترین نمود در متن سوره دارند، فضای کنش‌آفرین و حماسی را در پی بازتاب خرده‌روایت‌های جنگ بیرونی با دشمن و جنگ درونی با نفس را حکایت می‌کند. رمزگان نمادین، تقابل انسان‌های ناسپاس در برابر پروردگار و رمزگان ضمنی و فرهنگی نیز با شناسایی لایه-های دورن‌متنی و برون‌متنی، زمینه تاریخی نزول سوره یعنی جنگ تاریخی ذات‌السلاسل را بازنمایی می‌کنند.

پژوهشی مطالعات قرآنی

فرهنک قرآن در مواجهه با تعارض منافع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 17 بهمن 1403

https://doi.org/10.22034/isqs.2025.50139.2349

محمد شعبان پور

چکیده تعارض منافع، یک موقعیتی است که قضاوت یا رفتار حرفه ای مربوط به منافع با اهمیت به صورت ناروا تحت تاثیر منافع کم اهمیت به مخاطره می افتد و فرد در آن موقعیت،میان دو منافع مذکور تعارض می بیند. این موقعیت در حوزه های مختلف روابط اجتماعی انسان وجود دارد وجزء ناهنجاری های عمومی و از شاخصه های مهم فساد در این حوزه ها شناخته می شود. عدم مدیریت آن می تواند پیامدهای مهمی را در پی داشته باشد.ازاین روی، شناخت موقعیت تعارض منافع درفرهنگ قرآن درمقام تقنین وراهنمایی بشرلازم وضروری است.
در این مقاله با روش «تحلیل محتوا» ابتداء موقعیت های تعارض منافع در قرآن مجید تبیین می شود و آنگاه راهکارهای قرآنی مقابله با این پدیده اجتماعی ارزیابی می گردد.
یافته های تحقیق نشان می دهد که خدای متعال درمقام تشریع، بر اهمیت موضوع تعارض منافع واقف بوده و کوشیده با معرفی موقعیت ها و ارائه راهکارها و بیان پیامدهای عدم توجه به راهکارها، تا حد ممکن از آن پیشگیری کند. راهکارهایی چون ترجیح مصلحت عالی بردانی، ایجاد تعارض منافع مثبت، سرزنش نفع طلبی، رعایت عدالت و ایثار ... از راهکارهایی است که می تواند در پیشگیری و مدیریت تعارض منافع مؤثر واقع شود.

ابر واژگان

نشریات مرتبط